Programplaner og emneplaner - Student
FK3300 Specialisation in Practical-didactical Teaching Course description
- Course name in Norwegian
- Fordypning i praktisk-metodisk aktivitetslære
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være oppfylt for å få levere inn masteroppgaven. Arbeidskravene skal utføres individuelt eller i grupper på inntil tre avhengig av om studentene har valgt å skrive masteroppgaven alene eller i gruppe.
- Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning til forberedelse av datainnsamling. ;
- Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning til forberedelse av dataanalyse.
;
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.;
Required preliminary courses
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Ved individuell innlevering skal omfanget av oppgaven normalt skal være mellom 25000 og 32000 ord. Dersom to studenter skriver sammen, skal omfanget normalt være mellom 30000 og 37500 ord, og når tre studenter skriver sammen, skal omfanget normalt være mellom 35000 og 42500 ord.
;
Ny/utsatt eksamen
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten(e) levere revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. I særskilte tilfeller kan det etter søknad til studieadministrasjonen vurderes om oppgaver skrevet i gruppe skal kunne leveres individuelt.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap innenfor et selvvalgt aktivitsområde
- kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke passende didaktiske modeller og undervisningsprinsipper og reflektere rundt deres sterke og svake sider i forhold til undervisning i valgt emne
- kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen salaktivitet og dans, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
- kan undervise ulike treningsmetoder og grunnleggende ferdigheter innen salaktivitet, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
- kan analysere læreplaner i kroppsøving og idrettsfag og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i fagdidaktisk teori, basisfagteori og praksis i grunnskolen og videregående opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
- kan legge til rette for kroppslig aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Content
No prerequisite knowledge required.
Teaching and learning methods
Intern og ekstern sensor.
Course requirements
Studentene skal alene eller i gruppe på inntil tre studenter planlegge, gjennomføre og rapportere et avgrenset forskningsarbeid. Hver student / studentgruppe får tildelt en veileder som vil følge opp arbeidet med masteroppgaven.
Assessment
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Omfang på ca. 30 min. Øktplaner med faglige begrunnelser leveres to dager før eksamen
Deleksamen 2
Muntlig presentasjon individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studenter med individuell vurdering. Omfang ca. 45 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Foregår som ordinær eksamen. Deleksamen 2 kan gjennomføres individuelt. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 utgjør 51 % og deleksamen 2 utgjør 49 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Examiners
The course covers two main topics:
- Education and development, culture and gender
- School and education, aid and research