EPN-V2

FK3100 Professional Development Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsutvikling
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. Lærernes kjerneoppgave er å fremme elvenes læring og utvikling. Dette krever også at læreren utvikler seg både profesjonelt og personlig. Derfor er lærerens profesjonelle utvikling hovedfokus i dette emnet. Dette er viktig for å være i stand til å møte et samfunn i stadig forandring, mestre utfordringer dette medfører og hjelpe barn og unge i vanskelige livssituasjoner. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever god problemløsningsevne og kritisk refleksjonsevne på forskjellige nivåer. Sentralt står det å møte ulike problemstillinger, caser og scenarier fra skolehverdagen og øve seg på å analysere og løse slike problemstillinger selvstendig og sammen med andre. I undervisning skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer. 

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
  • har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
  • har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
  • har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget

Ferdigheter

Studenten 

  • kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
  • kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
  • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
  • kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
  • kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
  • kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
  • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
  • kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig

Content

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: 5 problem sets, each including 4 to 10 short questions, on which the student can work alone, or with another student

The objective of the problem sets is to give students an opportunity to apply the theories discussed in class.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.

Teaching and learning methods

Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
  • 80 % deltakelse i seminarer. 
  • Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.
  • Utviklingsvideo av egenferdighet i svømming (ca. 5-10 minutter): fokus på egenutvikling ved å filme i oppstarten av svømmeundervisningen og slutten. 
  • Video av danseforestilling og logg som knytter forestillingen til relevant faglitteratur. 
  • Gjennomført livredningsprøve utendørs.

Assessment

Through this course, students acquire insight into theories, analysis methods, instruments and institutional details relating to the functioning of modern financial markets. The first half of the course is devoted to modern portfolio theory, including the capital asset pricing model, multifactor models and the arbitrage pricing model. In the second half we will look at different class of financial products, including bonds, shares and derivatives.

Language of instruction is English.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • comprehensive knowledge of the theories that underly the modern portfolio theory
  • an advanced understanding of the procedures and techniques used in the process asset pricing
  • advanced knowledge of the principle of equilibrium in financial markets and the implications for portfolio management, the capital asset pricing model (CAPM), and portfolio performance valuation

Skills

The student is capable of

  • using financial theory to form solutions to practical problems relevant to financial advisors and individual investors
  • using relevant techniques to price a broad range of financial assets, including
  • finding and referring to information and academic material in finance theory
  • apply standard techniques in portfolio performance valuation

General competence

The student

  • can analyze relevant academic and professional problems in the fields of asset pricing and portfolio theory
  • can apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects
  • masters language and terminology of the academic field
  • can communicate about academic issues, analyses and conclusions in the field, both with specialists and the general public

Examiners

In class, the course includes:

  • Frontal lectures
  • Seminars
  • Time for students to work in groups on assigned problems

At home, the course requires that the student:

  • Work alone or in small groups on graded problem sets
  • Work alone or in small groups on non-graded assignments
  • Self study

The teaching is coordinated with ØABED3500.