Programplaner og emneplaner - Student
FK3100 Professional Development Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsutvikling
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. Lærernes kjerneoppgave er å fremme elvenes læring og utvikling. Dette krever også at læreren utvikler seg både profesjonelt og personlig. Derfor er lærerens profesjonelle utvikling hovedfokus i dette emnet. Dette er viktig for å være i stand til å møte et samfunn i stadig forandring, mestre utfordringer dette medfører og hjelpe barn og unge i vanskelige livssituasjoner. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever god problemløsningsevne og kritisk refleksjonsevne på forskjellige nivåer. Sentralt står det å møte ulike problemstillinger, caser og scenarier fra skolehverdagen og øve seg på å analysere og løse slike problemstillinger selvstendig og sammen med andre. I undervisning skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer.;
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
- har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
- har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
- har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget
Ferdigheter
Studenten;
- kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
- kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
- kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
- kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
- kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
- kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
- kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
- kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
- har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
- kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
The students shall develop further knowledge and skills acquired in the previous term, and they shall have a good command of the news reportage as a genre on distinct media platforms (web, tv, radio and print media). The students shall have theoretical knowledge about important sectors in society, like politics, court, economy and working life, and shall be able to work journalistically on these subjects.
Course requirements
JB1200 Introduction to Journalism and JB1300 Multimedia News Journalism must be passed.
Assessment
Knowledge
The student has knowledge about
- journalism on crime and court, politics, economy and working life
- The Freedom of Information Act and access to public journals
- distinct news genres and norms for journalistic language
- rhetoric and argumentation
- digital research
- crisis journalism
- distinctive features of the different media platforms (tv, radio, web and print media)
Skills
The student
- is able to use the news reportage as a genre
- can cover stories on crime and court, politics, economy and working life
- has developed her journalistic-linguistic skills further
- can produce news for several media platforms (tv, radio, web and print media)
- can do journalistic research online and in social media
General competance
The student can
- work individually and in teams with developing journalistic products
- evaluate her own and others' journalistic work on the basis of source-critical, rhetorical and press-ethical principles
- reflect critically upon journalism on important fields in the Norwegian society
Permitted exam materials and equipment
The course is to a large extent based on active learning. The students work in the following ways:
- Individual reading of the curriculum.
- Seminars and plenary lectures.
- Production for online paper, radio, tv and print media.
- Presentation of group projects.
- Solving individual and group based tasks, with feedback in groups.
Grading scale
During the course, the students are required to carry out five mandatory tasks, which make up the course requirements. The tasks are practical and theoretical exercises related to the teaching and curriculum texts, with the purpose of strengthening the students' understanding of journalism as a profession.
The tasks are produced for all four media platforms. Some of them are solved in groups, others individually. The content and deadlines of the tasks will be published in Canvas.
The tasks are approved by teachers throughout the term, and at least four out of the five tasks have to be approved before the student is allowed to take her exam. Students who do not pass a given task on the first try, are allowed to hand in an improved version once.
Taking part in the feedback sessions is mandatory. Students who are sick or have another lawful reason for absence, can negotiate an extended deadline for the task with the teacher. If the student does not keep the deadline given in the course plan, or the extended deadline agreed upon with the teacher, the student is not allowed to hand in her task and can as a consequence not take her exam.
Examiners
The exam is a three day home exam consisting of two parts: a theoretical/analytical, curriculum-based paper and one of the course requirements that the student has carried out during the term. The exam shall be written in Norwegian, as the course deals with news journalism in Norwegian. Other Scandinavian languages may be accepted by application but only for the theoretical/analytical paper. The exam is given a joint evaluation. Candidates who do not pass or have lawful reasons for absence, may sign up for a new and postponed exam.