Programplaner og emneplaner - Student
FK3100 Professional Development Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsutvikling
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Tilgjengelige omgivelser er en viktig forutsetning for aktivitet og deltakelse. Ergoterapeuter kan jobbe på systemnivå med universell utforming, eller på individ- og gruppenivå med tilrettelegging av omgivelser og bruk av hjelpemidler som helsefremmende eller kompenserende tiltak. Teknologi utgjør en vesentlig del av dagens hjelpemidler til brukere med både fysiske, kognitive, psykiske og sosiale utfordringer. Teknologi kan også brukes som del av opptrening av ferdigheter og funksjoner i en rehabiliteringsprosess. Digital kompetanse i utvikling, bruk og sikkerhet er viktig i et digitalisert samfunn.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene
- kan forklare hvordan teknologi og hjelpemidler kan fremme personers aktivitet og deltakelse
- kan beskrive tilrettelegging av ulike arenaer som hjem, skole og arbeidsplass, og forklare sammenhenger mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemming og deltakelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende aktuell kunnskap om tilrettelegging av bymiljø for å fremme selvstendighet, helse og livskvalitet
- kan anvende aktuelt lovverk, forskning og brukererfaring for å begrunne hvordan utforming av omgivelser påvirker aktivitet og deltakelse
- kan begrunne og formidle behov for fysiske og kognitive hjelpemidler og tilrettelegging av ulike arenaer som hjem, skole og arbeidsplass
- kan veilede personer i utprøving, tilpassing, trening og oppfølging i bruk av hjelpemidler og velferdsteknologi
- kan reflektere over fordeler og utfordringer ved bruken av velferdsteknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og samarbeide med andre om utvikling av velferdsteknologi og bruken av denne
- kan anvende aktivitetsanalyse og tilrettelegge fysiske omgivelser for å fremme inkludering, mestring og deltakelse i lek, læring, arbeid og rekreasjon
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformer omfatter ferdighetstrening, seminarer, forelesninger, arbeid og veiledning i prosjektgrupper og feltstudier i Oslo. Gjennom emnet jobber studentene individuelt med en oppgave som skal vurderes til eksamen.
Feltstudier
Feltstudiene tar utgangspunkt i en arena i det offentlige rom i Oslo by. Studentene jobber med tilgjengelighet, tilrettelegging og tekniske hjelpemidler rettet mot en aktuell brukergruppe.
Content
- Profesjonell utvikling
- Case-studier
- Svømming og livberging
- Dans
Teaching and learning methods
Prosjekteksamen, i form av et individuelt skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: maks 3000 ord. Det blir gitt to eller flere problemstillinger studenten kan velge mellom.
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
- 80 % deltakelse i seminarer.
- Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.
- Utviklingsvideo av egenferdighet i svømming (ca. 5-10 minutter): fokus på egenutvikling ved å filme i oppstarten av svømmeundervisningen og slutten.
- Video av danseforestilling og logg som knytter forestillingen til relevant faglitteratur.
- Gjennomført livredningsprøve utendørs.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Examiners
Intern og ekstern sensor.