EPN-V2

FK3100 Professional Development Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsutvikling
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om webservere og utvikle ferdigheter og innsikt i full-stack programmering for web. Videre skal de utvikle ferdigheter og innsikt i programmering av dynamisk websider som kommuniserer med database. De skal også få kjennskap til informasjonssikkerhet i webdesign også.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om aktuelle trender i den globale mat- og ernæringssituasjonen
  • har bred kunnskap om de vanligste ernæringsutfordringene i et internasjonalt perspektiv hos gravide, ammende, spedbarn og småbarn
  • har bred kunnskap om de ulike former for underernæring, mulige årsaker, konsekvenser og tiltak
  • har bred kunnskap om amming og tilleggskost i fattige land
  • har bred kunnskap om strategier for å redusere feilernæring
  • har kunnskap om mat og ernæring i krisesituasjoner
  • har kunnskap om mat og ernæringssikkerhet i et globalt perspektiv (nutrition-sensitive food systems/development)
  • kjenner til konseptet mat som menneskerettighet

Ferdigheter

Studenten

  • kan evaluere ernæringsstatus og anvende WHO vekstkurver for barn
  • kan bruke dataprogrammet SMART for å beregne ernæringsstatus blant barn
  • kan anvende UNICEF-modell for underernæring
  • kan anvende WHOs indikatorer for amming og tilleggskost (IYCF)
  • kan beregne matbehov i en krisesituasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan fremvise profesjonelt og etisk ansvar ved å belyse relevante problemstillinger i forbindelse med ernæringsarbeid i konfliktområder og fattige land
  • har innsikt i internasjonale guidelines og dataverktøy og som blir brukt ved ernæringsarbeid i konfliktområder og fattige land

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.

Content

Bestått/ikke bestått.

Teaching and learning methods

Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.

Course requirements

Forelesninger og veiledningstimer. Studentene vil arbeide individuelt.

Assessment

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 individuelle oppgaver

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

  • FNs tusenårsmål, og veien fremover.
  • Ernæringsstatus og undernæring.
  • Amming og tilleggskost (IYCF).
  • Nutrition transition og dobbel sykdomsbyrde.
  • Mat og ernæringssikkerhet.
  • Mat i krisesituasjoner.
  • Mat og menneskerettigheter.
  • Dagsaktuelle tema.
  • Bruk av dataverktøy.

Examiners

Alle hjelpemidler tillatt.

[Alle trykte og skrevne hjelpemidler, samt godkjent håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.]