Programplaner og emneplaner - Student
FK3100 Professional Development Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsutvikling
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om webservere og utvikle ferdigheter og innsikt i full-stack programmering for web. Videre skal de utvikle ferdigheter og innsikt i programmering av dynamisk websider som kommuniserer med database. De skal også få kjennskap til informasjonssikkerhet i webdesign også.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om aktuelle trender i den globale mat- og ernæringssituasjonen
- har bred kunnskap om de vanligste ernæringsutfordringene i et internasjonalt perspektiv hos gravide, ammende, spedbarn og småbarn
- har bred kunnskap om de ulike former for underernæring, mulige årsaker, konsekvenser og tiltak
- har bred kunnskap om amming og tilleggskost i fattige land
- har bred kunnskap om strategier for å redusere feilernæring
- har kunnskap om mat og ernæring i krisesituasjoner
- har kunnskap om mat og ernæringssikkerhet i et globalt perspektiv (nutrition-sensitive food systems/development)
- kjenner til konseptet mat som menneskerettighet
Ferdigheter
Studenten
- kan evaluere ernæringsstatus og anvende WHO vekstkurver for barn
- kan bruke dataprogrammet SMART for å beregne ernæringsstatus blant barn
- kan anvende UNICEF-modell for underernæring
- kan anvende WHOs indikatorer for amming og tilleggskost (IYCF)
- kan beregne matbehov i en krisesituasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan fremvise profesjonelt og etisk ansvar ved å belyse relevante problemstillinger i forbindelse med ernæringsarbeid i konfliktområder og fattige land
- har innsikt i internasjonale guidelines og dataverktøy og som blir brukt ved ernæringsarbeid i konfliktområder og fattige land
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.
Content
Bestått/ikke bestått.
Teaching and learning methods
Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.
Course requirements
Forelesninger og veiledningstimer. Studentene vil arbeide individuelt.
Assessment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 individuelle oppgaver
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
- FNs tusenårsmål, og veien fremover.
- Ernæringsstatus og undernæring.
- Amming og tilleggskost (IYCF).
- Nutrition transition og dobbel sykdomsbyrde.
- Mat og ernæringssikkerhet.
- Mat i krisesituasjoner.
- Mat og menneskerettigheter.
- Dagsaktuelle tema.
- Bruk av dataverktøy.
Examiners
Alle hjelpemidler tillatt.
[Alle trykte og skrevne hjelpemidler, samt godkjent håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.]