Programplaner og emneplaner - Student
FK2400 Teaching outdoors Course description
- Course name in Norwegian
- Klasserommet ute
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Som forskere er vi ofte ute etter å finne systematikk i store mengder data, og vi vil aller helst være sikker på at denne systematikken ikke kun er et resultat av tilfeldigheter og annen ‘støy’. Det finnes mange ulike typer statistiske metoder som kan benyttes for å finne frem til slik systematikk, og det har blitt mer og mer vanlig med såkalte kausalanalyser innen samfunnsvitenskapene i de seneste årene. Alle disse analyseteknikkene har styrker og svakheter som det er viktig å kjenne til. ‘Statistiske metoder – en innføring’ tar sikte på å gi kursdeltagerne en bred oversikt over statistiske metoder, samt muligheten til å gå i dybden på en eller flere av disse.
Required preliminary courses
Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning. Interesserte mastergradsstudenter kan søke om plass og få opptak på dette emnet dersom det er ledige plasser. Det er en fordel å ha forkunnskaper innen statistiske metoder fra før, f.eks. å ha gjennomført mastergradskurs i statistikk, evt. jobberfaring der statistiske analyser var en del av stillingen.
Søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt. Sammendraget sendes inn innen søknadsfristens utløp. For nærmere informasjon, se https://www.oslomet.no/no/studier/sps/statistiske-metoder
Learning outcomes
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- Har inngående kunnskaper om ulike typer kvantitative datamaterialer (panel, tverrsnitt, tidsserier, etc.), og styrker og svakheter ved disse.
- Har inngående kunnskap over hvilke statistiske analyseteknikker som egner seg til hvilken type datamaterialer.
- Vet forskjellen mellom statistiske sammenhenger og kausalforhold, samt kjenner til ‘omitted variable bias’.
Ferdigheter
- Kan analysere kvantitative datasett vha. OLS/lineær sannsynlighetsmodell.
- Kan tolke resultatene fra en OLS analyse på en overbevisende måte.
- Kjenner til en eller flere kausale analyseteknikker (f.eks. individnivå fast effekt).
- Har et kritisk blikk på kausalanalyser og kan påpeke mulige svakheter ved designet.
Generell kompetanse
- Forstår viktigheten av å spille med åpne kort gjennom hele forskningsprosessen vha. deskriptiv statistikk, alternative modellspesifikasjoner, og/eller andre analyseteknikker.
- Kan si noe om hvordan, og på hvilken måte, de foreslåtte/planlagte/gjennomførte statistiske analysene bidrar med noe nytt til forskningslitteraturen (evt. forklare hvorfor replikasjon er nødvendig).
- Forstår at ‘beskrivende’ analyseteknikker (f.eks. OLS analyse) kan være like – eller mer – nyttig kunnskapsmessig, sammenlignet med mer ‘forklarende’ analyseteknikker slik som diff-in-diff eller SEM.
Content
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Teaching and learning methods
Aktiv deltagelse både i undervisning og i laben er en forutsetning for å få fullt utbytte av kurset. Mot slutten av kurset skal dessuten deltagerne levere et oppgaveutkast/ en skisse. Dette arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er satt et krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 prosent, dvs. at man kan maksimalt gå glipp av én kursdag. Ved helt spesielle omstendigheter kan kursdeltager få innvilget søknad om fritak fra tilstedeværelseskravet. I slike tilfeller må kursdeltager kompensere for fravær vha. flere innleveringer og skriftlige oppsummeringer av utvalgte pensumtekster.
Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.
Course requirements
Godkjent deltakelse på emnet og bestått oppgave gir 10 studiepoeng. Deltagerne skal skrive og levere inn en oppgave på ca. 15 sider, med skriftstørrelse 12 og dobbel linjeavstand. Temaet er valgfritt, men bør aller helst være nært forbundet med ph.d.- (eller mastergrads-) prosjektet som deltageren er i gang med. Oppgaven leveres senest to måneder etter siste kursdag. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått. En presis problemstilling, overbevisende bruk av pensumlitteratur, samt metodisk kompetanse vektlegges i vurderingen. Innleverte oppgaver som vurderes til ‘ikke bestått’ kan leveres inn på nytt i en revidert form/versjon, én gang innen en nærmere angitt frist.
Bestått oppgave er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng.
Vurderingen av innlevert oppgave gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Klageadgang
Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.
Assessment
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i et ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med mastergrad eller tilsvarende utdanning. OsloMet-ansatte og studenter prioriteres ved opptak.
Opptakskrav
Dette emnet er primært lagt til rette for stipendiater som er tatt opp på et PhD program ved OsloMet – storbyuniversitetet. Dersom det er ledige plasser, vil det åpnes for at (i) stipendiater ved andre PhD programmer, (ii) masterstudenter ved OsloMet, og (iii) masterstudenter ved andre læresteder kan delta, i prioritert rekkefølge.
Permitted exam materials and equipment
The course consists mainly of lectures, analysis of case studies, group work, student presentations and self-tuition of the syllabus and lectures. The group work is linked with themes from lectures and the syllabus.
Grading scale
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
Coursework 1: An individual paper (8-10 pages) written in English based on the syllabus and course lectures as well as other relevant sources must be handed in within a set deadline and presented in English in a plenary class session with an assigned respondent. All students will be assigned the role of respondent.
Coursework 2: Presentations should include 5-7 Powerpoint slides or similar with highlights from the paper and last max. 6 minutes plus 4-5 minutes for the respondent.
The purpose of the course requirements are to encourage and motivate all students to engage in active dialogue and discussion in order to reinforce the learning outcomes of the course.
The paper with the presentation attached must be handed in/completed within the deadline and approved before the student can sit for the exam. If the paper is not approved, the student may hand in a new, improved version within a set deadline. If the presentation is not approved, the student may give a new, improved presentation within a set deadline. If the student does not meet the set deadline(s), the student loses the possibility to hand in the paper/hold the presentation, and thereby loses to right to sit for the exam.
In the event of illness or other valid reasons of absence, an individual deadline can be set by the teacher.
Examiners
The exam is based on the approved course paper and consists of a written, individual term paper (12-15 pages) in English. Co-authored papers by two or three students are also possible based on one or several of the approved course papers, but then the page requirements are 18-20 pages for two authors and 24-26 pages for three authors.
Before the exam submission, all course papers should be revised and improved based on the plenary presentations and discussions.
Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.