EPN-V2

FK2400 Teaching outdoors Course description

Course name in Norwegian
Klasserommet ute
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Friluftsliv er både et hovedområde i kroppsøving og kan gi grunnlag for tverrfaglig arbeid i skolen. Gjennom emnet er målet å utdanne kvalifiserte lærere med god fagkunnskap og ferdighet til å undervise i friluftsliv og uteskole i grunnskolen, videregående skole og på idrettsfag.

Emnet tar utgangspunkt i det tradisjonelle friluftslivet til ulike årstider og i ulike miljøer samtidig er det et fokus på andre undervisningsaktiviteter ute som svømming og livberging samt ski, skøyter (både som turform og i lagidrett) og livsstils- og ungdomsaktiviteter som snowboard, frisbeegolf og klatring.

Allsidige erfaringer i friluftsliv skal skape grunnlag for utvikling av respekt og omsorg for naturmiljøet, økologisk bevissthet og handlingskompetanse i natur. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling i og med natur. I emnet skal studentene møte praktisk friluftsliv gjennom turer i ulike naturmiljø samt lære seg planlegging, førstehjelp og sikker ferdsel.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø til ulike årstider med perspektiv på opplevelse, refleksjon og læring i natur
  • har kunnskap om førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
  • har kunnskap om friluftsliv i et samfunnsperspektiv, som filosofisk retning og om friluftsliv i en kulturhistorisk sammenheng
  • har kunnskap om hvordan man kan fremme kompetanse om bærekraftig utvikling som et tverrfaglig emne og hvordan friluftsliv kan anvendes for å fremme et syn på naturen som noe verdifullt og sårbart
  • har kunnskap om et bredt utvalg av både tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter

Ferdigheter

Studenten 

  • har kompetanse til å lede og veilede andre i friluftsliv og legge til rette for tverrfaglig læring i natur
  • har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv
  • kan legge til rette for læring om bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng
  • kan grunnleggende førstehjelp og gjennomføre sikker ferdsel til ulike årstider
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i alternative bevegelsesaktiviteter og vinteraktiviteter utendørs

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv, uteskole, livredning og alternative bevegelsesaktiviteter
  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv, sikkerhet og førstehjelp
  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng og som en global utfordring

Content

Godkjent deltakelse på emnet og bestått oppgave gir 10 studiepoeng. Deltagerne skal skrive og levere inn en oppgave på ca. 15 sider, med skriftstørrelse 12 og dobbel linjeavstand. Temaet er valgfritt, men bør aller helst være nært forbundet med ph.d.- (eller mastergrads-) prosjektet som deltageren er i gang med. Oppgaven leveres senest to måneder etter siste kursdag. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått. En presis problemstilling, overbevisende bruk av pensumlitteratur, samt metodisk kompetanse vektlegges i vurderingen. Innleverte oppgaver som vurderes til ‘ikke bestått’ kan leveres inn på nytt i en revidert form/versjon, én gang innen en nærmere angitt frist.

Bestått oppgave er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng.

Vurderingen av innlevert oppgave gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle

Klageadgang

Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.

Teaching and learning methods

Undervisningen i friluftsliv har varierte arbeidsformer i ulike miljøer både i klasserom og utendørs. Studenten skal delta på flere turer i ulike naturmiljø og vil ofte være basert på friluftslivsveiledning eller være studentstyrt.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Et muntlig framlegg i gruppe på 10 minutter om tverrfaglig tema: Bærekraftig utvikling.
  • En seksdagerstur på høyfjellet om vinteren.
  • En tredagerstur i skogen om vinteren.
  • En tredagers egentur uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer.

Ved manglende deltakelse på turer må man ta disse igjen på et senere tidspunkt. Avtale om dette gjøres med faglærer.

Assessment

Mappevurdering:

  • Individuelt refleksjonsnotat om friluftlivsturene (3000 ord +/- 10 %).
  • Individuell digital presentasjon på 5-6 minutter om planlegging, gjennomføring og evaluering av en friluftslivsdag
  • Muntlig framlegg i gruppe (3-5 personer) på ca. 10 minutter om planlegging og evaluering av egenturen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Den muntlige delen kan gjennomføres individuelt.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • Har inngående kunnskaper om ulike typer kvantitative datamaterialer (panel, tverrsnitt, tidsserier, etc.), og styrker og svakheter ved disse.
  • Har inngående kunnskap over hvilke statistiske analyseteknikker som egner seg til hvilken type datamaterialer.
  • Vet forskjellen mellom statistiske sammenhenger og kausalforhold, samt kjenner til ‘omitted variable bias’.

Ferdigheter

- Kan analysere kvantitative datasett vha. OLS/lineær sannsynlighetsmodell.

- Kan tolke resultatene fra en OLS analyse på en overbevisende måte.

- Kjenner til en eller flere kausale analyseteknikker (f.eks. individnivå fast effekt).

- Har et kritisk blikk på kausalanalyser og kan påpeke mulige svakheter ved designet.

Generell kompetanse

- Forstår viktigheten av å spille med åpne kort gjennom hele forskningsprosessen vha. deskriptiv statistikk, alternative modellspesifikasjoner, og/eller andre analyseteknikker.

- Kan si noe om hvordan, og på hvilken måte, de foreslåtte/planlagte/gjennomførte statistiske analysene bidrar med noe nytt til forskningslitteraturen (evt. forklare hvorfor replikasjon er nødvendig).

- Forstår at ‘beskrivende’ analyseteknikker (f.eks. OLS analyse) kan være like – eller mer – nyttig kunnskapsmessig, sammenlignet med mer ‘forklarende’ analyseteknikker slik som diff-in-diff eller SEM.

Grading scale

Emnet gjennomføres som en kombinasjon av (i) forelesninger m/ diskusjon og gruppearbeid, og (ii) arbeid i laben.

Forelesningene vil både dekke generelle temaer innen anvendt statistikk, samt gå mer i dybden på enkelte analyseteknikker. Det er bakt inn en del fleksibilitet i undervisningsplanen, slik at vi har mulighet til å dekke andre potensielle statistiske metoder etter ønske fra kursdeltagerne. Fokuset er gjennomgående på styrker og svakheter ved de ulike statistiske analyseteknikkene.

Undervisningen i lab foregår i statistikkprogrammet Stata. Deltagerne kan benytte seg av andre programmer (f.eks. R, SAS eller SPSS), men undervisningen vil ikke bli tilrettelagt for noe annet program enn Stata. Det anbefales derfor å gjøre seg kjent med Stata i forkant av kurset. Vi kommer til å benytte oss av et (panel-) datasett som vi låner fra NSD, og deltagerne trenger ikke tilgang til sitt eget datamateriale. Men det vil selvsagt være en fordel å kunne teste ut noen av analyseteknikkene på sitt eget datamateriale, og da særlig mot slutten av kurset når deltagerne skal starte med oppgaveutkastet/skissen.

Kurset går over 6 dager fordelt på to uker, med undervisning/lab ca. kl. 10—16.

Examiners

Aktiv deltagelse både i undervisning og i laben er en forutsetning for å få fullt utbytte av kurset. Mot slutten av kurset skal dessuten deltagerne levere et oppgaveutkast/ en skisse. Dette arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er satt et krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 prosent, dvs. at man kan maksimalt gå glipp av én kursdag. Ved helt spesielle omstendigheter kan kursdeltager få innvilget søknad om fritak fra tilstedeværelseskravet. I slike tilfeller må kursdeltager kompensere for fravær vha. flere innleveringer og skriftlige oppsummeringer av utvalgte pensumtekster.

Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.