EPN-V2

FK2200 Health in Physical Education Course description

Course name in Norwegian
Helse i kroppsøving
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Helse har historiske sett vært en sentral begrunnelse for kroppsøving, og er det fortsatt i dag. Det inngår spesielt i det tverrfaglige overordnede målet "Folkehelse og livsmestring" i den nye delen av læreplanen. Lærere må derfor kunne legge til rette for helsefremmende opplæring og trening. Kroppsøving har slikt sett et samfunnsmandat til å gi barn og unge et godt forhold til egen kropp og fysisk aktivitet, og gjennom dette evne til å ta vare på egen helse. Helse er et helhetlig begrep som omfatter fysiske, psykiske og sosiale aspekter. Kroppsøving som fag skal ivareta alle disse aspektene. Både elever og kroppsøvingslærere bør ha kunnskap om ulike perspektiv på helse. Emnet vil ta for seg grunnleggende sammenhenger mellom aktivitet og helse og problematisere både syn på kropp og helse fra ulike faglige perspektiver.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bio-medisinsk, salutogenetisk og kritisk perspektiv på helse
  • har kunnskap om hvordan ernæring, fysisk aktivitet og inaktivitet kan virke inn på barn og unges helse
  • har kunnskap om hvordan friluftsliv, dans og annen fysisk aktivitet kan ha betydning i et folkehelseperspektiv
  • kan vurdere hvordan forskjellige aktiviteter og treningsmetoder påvirker yteevne og helse
  • kan redegjøre for hvordan forskjellige syn på kropp og helse er kulturelt betinget og påvirkes av ulike faktorer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet, dans, friluftsliv og ernæring i undervisning i kroppsøving
  • kan ferdes og oppholde seg på forsvarlig måte i skog og fjell
  • kan planlegge, gjennomføre, lede og lede opplegg i friluftsliv og dans
  • kan skape enkle danser og kan utvikle undervisningsopplegg i dans i skolen
  • kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet, dans, friluftsliv og ernæring i undervisning i kroppsøving

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for helsefremmende opplæring og kritisk vurdere verdien av kroppsøving og friluftsliv i et folkehelseperspektiv
  • kan anvende strategier som fremmer sosialisering i retning av en bevegelsesaktiv livsstil for alle grupper barn, unge og voksne

Content

Ingen hjelpemidler tillatt.

Teaching and learning methods

Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer. Studentene skal på turer både i skog og fjell.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse på undervisning i praktisk-metodisk aktivitetslære
  • 80 % deltakelse på seminarundervisning
  • Gjennomføring av to friluftslivsturer, hver på inntil 4 døgn

Ved manglende deltakelse på friluftsliv, gis det mulighet til, hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med andre klasser.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har oppnådd fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn, og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
  • har tilegnet seg bred innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier)
  • har tilegnet seg bred innsikt i hvordan globaliseringsprosesser påvirker religiøse kulturer og omvendt
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere og problematisere fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Seminarframlegg i gruppe. Arbeidskravet er knyttet til pensum i emnet og perspektiver etter nærmere retningslinjer. Framleggene er muntlige og gruppebaserte og skal ha en lengde på ca. 15 minutter.
  • Gruppene skal også gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg på ca. 5 minutter.

Formålet med framlegget er å øve evne til lesing, syntetisering og presentasjon av sentralt fagstoff for andre. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav vil det bli gitt en skriftlig kompensatorisk oppgave av tilsvarende omfang etter nærmere avtale med faglærer.

Examiners

Individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Hele pensum er grunnlag for eksamen. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.