EPN-V2

FK2100 Learning and Assessment in Physical Education Course description

Course name in Norwegian
Læring og vurdering i kroppsøving
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Kroppsøvingslærere skal lede barn og unges læringsarbeid, og studentene vil i dette emnet få bred kunnskap om sentrale læringsteorier som belyser læringsprosesser fra ulike innfallsvinkler. Kroppsøvingsfagets egenart gjør at kroppslig læring og motorisk utvikling vil ha en sentral plass i undervisningen, og fysisk aktiv læring vil fremheves som et sentralt begrep for slik å ivareta det tverrfaglige perspektivet i faget og belyse den betydning motorisk kompetanse og fysisk aktivitet kan ha for læringsprosesser også i andre fag.

Studentene vil også få innføring i sentrale teorier innenfor utvikling av selvoppfatning og motivasjon, og hvordan de som lærere kan bidra til å tilrettelegge for et godt læringsmiljø som styrker elevenes motivasjon, selvoppfatning og evne til selvregulering.

Undervisningen vil også legge vekt på at studentene skal tilegne seg kunnskap til å kunne vurdere elevers læring og utvikling i faget, og bli kjent med og skille mellom begrepene vurdering for læring og vurdering av læring.

Required preliminary courses

I de fleste land er fag og yrkesopplæringen preget av at læringen foregår på ulike læringsarenaer hvor flere aktører og interessenter er involvert. I dette emnet retter vi søkelyset mot læringsprosesser som finner sted både innenfor og i grenseflater mellom ulike arenaer. Vi tar for oss yrkesfaglig kompetanseutvikling, omstilling og oppgradering av kompetanse i et livslangt læringsperspektiv. Vi fokuserer også på teorier og diskurser om yrkesfaglig kompetanse- og identitetsutvikling.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har:

  • inngående kunnskap om yrkesfaglig læring i og på tvers av ulike kontekster
  • inngående kunnskap om identitetsutvikling og kulturelle formasjoner i fag og yrkesopplæring
  • kunnskap om læringsbaner og livslang læring
  • kunnskap om teorier omkring yrkesfaglig kompetanse

FerdigheterStudenten kan:

  • beherske ulike diskurser om yrkesfaglig kunnskap/kompetanse
  • sammenligne forskning om yrkesfaglig kompetanse på tvers av ulike kontekster

Generell kompetanseStudenten:

  • har utviklet bevissthet og refleksjoner omkring læring og praksis i fag og yrkesopplæring.
  • kan analysere og formidle problemstillinger knyttet til yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
  • har kompetanse til kritisk å analysere aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring

Content

Profesjonsfag

  • Lærings- og motivasjonsteorier
  • Motorisk læring og utvikling?

    • Fysisk aktiv læring
  • Vurdering i kroppsøving

;Praktisk-metodiske aktiviteter

  • Lag-aktiviteter - utvikle nye ballspillformer

Teaching and learning methods

Emne baseres på en kombinasjon av dialogbaserte forelesninger, studentpresentasjoner og gruppearbeid med tematiske problemstillinger. Samarbeidslæring, som tar hensyn til studentenes erfaring og faglige ressurser, er en kjerneverdi i emnet. Dette innebærer at vi setter sammen studentgrupper der deltakerne har ulik bakgrunn.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
  • 80 % deltakelse på seminar.
  • Studentene skal i gruppe på 2-4 utarbeide og utvikle et eget ballspill, og gjennomføre en leksjon på 60 minutter med medstudenter.
  • Hver gruppe skal også levere en logg på 1200 ord +/- 10 % som innbefatter planskjemaet for økten, og begrunnelser i forbindelse med utarbeidelsen av spillet og gjennomføringen av leksjonen.

Assessment

Eksamen består av to deleksamener:

Deleksamen 1

Individuell mappevurdering med følgende produkter inkludert:

  • Essay om lærings- og motivasjonsteori (3000 ord +/- 10 %)
  • Refleksjonsnotat som dokumenterer med-studentvurdering på mappeprodukt 1 (1000 ord +/- 10 %)
  • Refleksjonsnotat fra praksis (2000 ord +/- 10 %)

;

Deleksamen 2

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.

;

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Mappen kan omarbeides ved ny eksamen, mens muntlig eksamen må tas på nytt ved ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.

Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 teller 49 % og deleksamen 2 teller 51 % av samlet karakter i emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.

Examiners

Deleksamen 1: Interne sensorer.

Deleksamen 2: intern og ekstern sensor.