EPN-V2

FK1300 The Body Course description

Course name in Norwegian
Kroppen
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Menneskekroppen formes, utvikles og erfares gjennom samspillet mellom biologi, miljø og kultur. Dette emnet søker å gi studentene kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og bevegelse. Ulike fag tilbyr ulike syn på kropp og gjennom å se på kroppen i fag som filosofi, psykologi, sosiologi og fysiologi vil studentene få et helhetlig perspektiv på kroppen vår.

Lærere i kroppsøving og idrettsfag skal i ikke bare sørge for elevers utvikling av bevegelsesferdighet. Elever i skolen skal også utvikle et trygt kroppslig selvbilde og evne til kritisk refleksjon over kropp, bevegelse og helse. I elevenes verden er det mange aktører som er med på å påvirke deres oppfatning av hva som er god trening og en sunn kropp. Faglærerens rolle her er spesielt viktig, som en trygg motsats til populærkulturens påvirkning og enkle løsninger.

Kroppen i bevegelse blir i dette emnet tematisert gjennom vinteraktiviteter som skøyter, ski og alpint.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
  • kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne
  • har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper
  • har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan forklare kroppens oppbygning og funksjon og sette dette i sammenheng med ulike former bevegelsesaktiviteter
  • kan anvende teorier om motorikk for å gi elever tilpasset opplæring
  • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
  • kan foreta en enkel organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
  • kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
  • kan reflektere kritisk over hvordan kropp fremstilles i skolen, på sosiale medier og i ungdomskulturen generelt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
  • kan utvikle elevers kritiske refleksjon rundt ulike forståelser av kroppen

Content

Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt. Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. 

1. Praktisk skapende arbeid

Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser, material- og teknikkutprøvinger som vedlegg.

2. Skriftlig oppgave

Skriftlig refleksjon der fagteori, fagdidaktikk og praksiserfaringer inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages. 

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 

Teaching and learning methods

Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.

Course requirements

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets gjeldende læreplaner. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på frihåndstegning, fra observasjon til formidling av visuelt budskap og kjennskap til enkle trykketeknikker. Aktiv bruk av fagterminologi vektlegges. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid og utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper. Drøfting av visuell kommunikasjon som del av allmenndannelse og skolefag vektlegges. Undervisningspraksis i grunnskolen inngår i emnet. Praksis skal være en arena for systematisk læring og gjennomføres i samarbeid med praksisskolen.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har grunnleggende kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning og trykk.
  • Har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon.
  • Har kunnskap om kreative og estetiske læringsprosesser.
  • Har innsikt i relevant fagteori og ulike kunst- og kulturuttrykk, nasjonalt og internasjonalt.
  • Har innsikt i fagområdet som skolefag og kjennskap til læreplaner for grunnskolen.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • Kan reflektere over undervisning og læring med utgangspunkt i gjeldende læreplaner.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk med tegning og grunnleggende trykketeknikker.
  • Kan utvikle en ide, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess frem til ferdig produkt.
  • Kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess.
  • Kan følge regler for helse, miljø og sikkerhet i verksteder.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for profesjonell utvikling.
  • Kan planlegge for undervisning i tråd med gjeldende læreplaner.

Generell kompetanse

Studenten

  • Har generell verkstedskompetanse knyttet til tegning og trykk.
  • Kan identifisere etiske aspekt, herunder også personvern, opphavsrett og miljøhensyn som knytter seg til produksjon og formidling av kunst- og kulturuttrykk.
  • Kan reflektere over egen og andres læreprosess og formulere konstruktive tilbakemeldinger.
  • Har innsikt i lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter. 

Permitted exam materials and equipment

Emne 1 skal gi faglig og didaktisk kunnskap om norsk litteratur, men også om nordiske og andre kulturers fortellinger og litteratur. Sentrale temaer er elevenes utvikling av hermeneutiske tenkemåter og tilnærminger til tekst. Emnet skal særskilt legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglige begrunnelser for bruk av litteratur i opplæringen, og didaktisk forståelse av litteraturens plass i et tekstsamfunn. Fagfordypningen skal gi utvidet innsikt i litterære tekster som kan engasjere barn og unge, og gi utvidet fagdidaktisk kunnskap om sammensatte tekster i ulike medier, fagtekster og ulike skjønnlitterære sjangre for barn, ungdom og voksne.

Grading scale

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Dokumentasjon av ett praktisk/teoretisk arbeid, presentert og faglig drøftet i plenum.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 10 dager.
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.  

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.