Programplaner og emneplaner - Student
FK1300 The Body Course description
- Course name in Norwegian
- Kroppen
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The exam papers are assessed by an internal and an external examiner. A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by two examiners which will form the basis for determining the level for all the exam papers.
Required preliminary courses
Åsmund Hermansen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
- har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
- har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
- kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne
- har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper
- har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan forklare kroppens oppbygning og funksjon og sette dette i sammenheng med ulike former bevegelsesaktiviteter
- kan anvende teorier om motorikk for å gi elever tilpasset opplæring
- kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
- kan foreta en enkel organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
- kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
- kan reflektere kritisk over hvordan kropp fremstilles i skolen, på sosiale medier og i ungdomskulturen generelt
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
- kan utvikle elevers kritiske refleksjon rundt ulike forståelser av kroppen
Content
- Treningslære, anatomi og fysiologi
- Motorikk og bevegelseslæring
- Samfunnsvitenskapelige perspektiver på kropp
- Vinteraktiviteter (skøyter, langrenn, alpint)
- Individuelle aktiviteter
Teaching and learning methods
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter. Semesteroppgaven skal være en fagtekst basert på praktisk gjennomføring av selvvalgt øvingsarbeid i bevegelseslæring. Omfang 2700 ord +/- 10 %.
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
- 80 % deltakelse på seminarer.
Assessment
Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn. Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.