EPN-V2

FK1300 The Body Course description

Course name in Norwegian
Kroppen
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

The exam papers are assessed by an internal and an external examiner. A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by two examiners which will form the basis for determining the level for all the exam papers.

Required preliminary courses

Åsmund Hermansen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
  • kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne
  • har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper
  • har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan forklare kroppens oppbygning og funksjon og sette dette i sammenheng med ulike former bevegelsesaktiviteter
  • kan anvende teorier om motorikk for å gi elever tilpasset opplæring
  • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
  • kan foreta en enkel organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
  • kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
  • kan reflektere kritisk over hvordan kropp fremstilles i skolen, på sosiale medier og i ungdomskulturen generelt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
  • kan utvikle elevers kritiske refleksjon rundt ulike forståelser av kroppen

Content

  • Treningslære, anatomi og fysiologi
  • Motorikk og bevegelseslæring
  • Samfunnsvitenskapelige perspektiver på kropp
  • Vinteraktiviteter (skøyter, langrenn, alpint)
  • Individuelle aktiviteter

Teaching and learning methods

Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter. Semesteroppgaven skal være en fagtekst basert på praktisk gjennomføring av selvvalgt øvingsarbeid i bevegelseslæring. Omfang 2700 ord +/- 10 %.
  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
  • 80 % deltakelse på seminarer.

Assessment

Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn. Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.