Programplaner og emneplaner - Student
FK1200 Curriculum and Teaching Course description
- Course name in Norwegian
- Fra læreplan til undervisning
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det blir lagt særlig vekt på å arbeide praktisk-metodisk og å knytte sammen undervisningen på campus med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis.
Studentene vil få innføring i grunnleggende ballferdigheter gjennom ulike lagspill-aktiviteter. Det vil også være fokus på hvordan tilrettelegge undervisningen i ulike ballspill ved bruk av ulike pedagogiske modeller.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dannelse som overordnet didaktisk begrep
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
- har grunnleggende kunnskap om klasseledelse
- har kunnskap om ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
- har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller og undervisningsprinsipper som er sentrale for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om et bredt utvalg av lagaktiviteter, inne og ute
- kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplaner for å planlegge undervisning
- kan gjøre begrunnede didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
- kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lagaktiviteter
- kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen lagaktiviteter
- har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg lagidretter/-aktiviteter? inne og ute
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv som kroppsøvingslærer
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Helse har historiske sett vært en sentral begrunnelse for kroppsøving, og er det fortsatt i dag. Det inngår spesielt i det tverrfaglige overordnede målet "Folkehelse og livsmestring" i den nye delen av læreplanen. Lærere må derfor kunne legge til rette for helsefremmende opplæring og trening. Kroppsøving har slikt sett et samfunnsmandat til å gi barn og unge et godt forhold til egen kropp og fysisk aktivitet, og gjennom dette evne til å ta vare på egen helse. Helse er et helhetlig begrep som omfatter fysiske, psykiske og sosiale aspekter. Kroppsøving som fag skal ivareta alle disse aspektene. Både elever og kroppsøvingslærere bør ha kunnskap om ulike perspektiv på helse. Emnet vil ta for seg grunnleggende sammenhenger mellom aktivitet og helse og problematisere både syn på kropp og helse fra ulike faglige perspektiver.
Course requirements
Se opptakskrav i programplanen.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bio-medisinsk, salutogenetisk og kritisk perspektiv på helse
- har kunnskap om hvordan ernæring, fysisk aktivitet og inaktivitet kan virke inn på barn og unges helse
- har kunnskap om hvordan friluftsliv, dans og annen fysisk aktivitet kan ha betydning i et folkehelseperspektiv
- kan vurdere hvordan forskjellige aktiviteter og treningsmetoder påvirker yteevne og helse
- kan redegjøre for hvordan forskjellige syn på kropp og helse er kulturelt betinget og påvirkes av ulike faktorer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet, dans, friluftsliv og ernæring i undervisning i kroppsøving
- kan ferdes og oppholde seg på forsvarlig måte i skog og fjell
- kan planlegge, gjennomføre, lede og lede opplegg i friluftsliv og dans
- kan skape enkle danser og kan utvikle undervisningsopplegg i dans i skolen
- kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet, dans, friluftsliv og ernæring i undervisning i kroppsøving
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for helsefremmende opplæring og kritisk vurdere verdien av kroppsøving og friluftsliv i et folkehelseperspektiv
- kan anvende strategier som fremmer sosialisering i retning av en bevegelsesaktiv livsstil for alle grupper barn, unge og voksne
Permitted exam materials and equipment
Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleiens historiske utvikling, samfunnsmandat og sykepleiefagets utvikling fra yrke til profesjon
- har grunnleggende kunnskap om teorier og sentrale begreper i sykepleie
- kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov og ressurser
- kan beskrive forhold som kan påvirke pasientens muligheter til å ivareta egenomsorg
- kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
- kan beskrive hva som inngår i sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess
- kan forklare hovedtrekk i omsorgsetikken og beskrive hvorfor holdninger og verdier har en sentral plass i sykepleiefaget
- kan beskrive sentrale verdier som selvbestemmelse, respekt, verdighet, solidaritet
- kan beskrive hvordan kulturelle forhold og sosial ulikhet kan ha betydning i helserelaterte forhold
- kan forklare hvilken relevans taushets- og dokumentasjonsplikten har for sykepleiepraksis
- kan beskrive kjennetegn på empatisk kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over etiske problemstillinger ved å anvende SME-modellen (SME-Senter for medisinsk etikk, UiO)
- kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdighet som, aktiv lytting og gi- og å ta imot konstruktiv feedback og uttrykke uenighet på en hensiktsmessig måte
- kan ta imot veiledning og reflektere over egen rolle og deltakelse i gruppesamarbeid
- kan følge prinsipper for akademisk skriving
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om grunnleggende sykepleie og sykepleiernes funksjonsområder
- kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring
Grading scale
Individuell mappevurdering med følgende produkter inkludert:
- Refleksjonsnotat om tematikken folkehelse og livsmestring. (1000 ord +/- 10 %).
- Refleksjonsnotat om dans i et helseperspektiv (1500 ord +/- 10 %).
- Refleksjonsnotat om friluftsliv (1500 ord +/- 10 %).
Tema for refleksjonsnotatene skal godkjennes av faglærer. Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan mappen omarbeides.
Examiners
Hjemmeeksamen i gruppe
- Gruppe på 3-5 studenter
- 3 dager
- Omfang: 2500 ord (+/- 10 %)
- Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppen legges ved oppgaven, maksimum 350 ord (+/-10 %)
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.