Programplaner og emneplaner - Student
FILM6300 Film Art 2 - Character-driven documentary Course description
- Course name in Norwegian
- Filmkunst 2 - Karakterdreven dokumentarfilm
- Study programme
-
Film Art
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Karakterdreven dokumentarfilm er en praktisk fordypning som sikter mot en videreutdanning innen filmfaget. Studiet utforsker karakterdreven dokumentarfilm som et estetisk, eksistensielt og etisk verk. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av karakterdreven dokumentarfilm. Studiet er på BA nivå.
Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.
Innhold
- Filmhistorie med hovedvekt på Karakterdreven dokumentarfilm
- Utforsking av personlige erfaringer som utgangspunkt for filmproduksjon.
- Cinematurgi, etikk og estetikk.
- Narrative strategier i idé- og manusutvikling
- Usikkerhet som dramaturgisk drivkraft.
- Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
- Betydningen av casting for Karakterdreven dokumentarfilm
- Filmskisser og øvelser.
- Produksjon av Karakterdreven dokumentarfilm
Recommended preliminary courses
Ingen
Required preliminary courses
Bestått FILM6100 Filmkunst 1 - dokumentar
eller
Tilsvarende utdanning fra universitet- eller høgskolenivå sammen med et skriftlig regikonsept og synopsis/manus for en kort karakterdreven film basert på en personlig opplevelse. Regikonsept og synopsis/manus vurderes på grunnlag av den filmatiske og visuelle tenkning som ligger til grunn, synliggjort dramaturgisk forståelse, samt i hvilken grad personlig erfaring anvendes. Regikonseptet og synopsis/manus må være godkjent før studenten kan registrere seg til emnet.
Learning outcomes
En student med fullført Karakterdreven dokumentarfilm har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dokumentarfilmens cinematurgi og virkemidler
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen filmområdet
- har kunnskap om visualisering og iscenesettelse av en karakter
- har kunnskap om produsentrollen og de ledende fagfunksjoner i en karakterdreven dokumentarfilm
- har forståelse for hvordan filmens virkemidler brukes som kunstnerisk og kommunikativt grep
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke og reflektere over den karakterdrevne dokumentarfilmens særegne språk og produksjonsforutsetninger
- kan reflektere kritisk over egen skapende prosess
- kan bearbeide et tema basert på personlig erfaring, og presentere det som en filmfortelling for et bredt publikum
- kan planlegge og gjennomføre en karakterdreven filmproduksjon
- har forståelse av seg selv som formidler av en karakterdreven historie og skaper av et filmatisk univers
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hva produksjonene deres kommuniserer til publikum, løsrevet fra egne ønsker og intensjoner
- kan se og vurdere relevante etiske og estetiske problemstillinger i eget arbeid
- kan bearbeide og utvikle egne kunstneriske intensjoner og personlige profil
- kan gjennomføre en karakterdrevet dokumentarfilm basert på eget regikonsept
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres som samlinger. Det utarbeides en undervisningsplan med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanen utleveres ved studiestart og angir mer detaljerte krav om tilstedeværelse i undervisning, filmvisninger og pensum.
Studiet er prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk, og baseres i stor grad på praktiske filmøvelser. Det legges vekt på filmproduksjonsoppgaver der studentene prøver ut forskjellige kunstneriske filmformer med fokus på det karakterdrevne formatet, samt foretar selvstendige valg i forhold til tema, konsept og medvirkende. Det forventes betydelig egenarbeid i form av filmproduksjon mellom samlingene.
Studentene vil få veiledning, individuelt og i grupper gjennom hele produksjonsfasen, fra idé- og konseptutvikling, manus, forproduksjon, opptak, etterarbeid og frem til prosessevalueringen. I studiet blir det lagt vekt på sammenheng mellom læringsutbytte, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer. Studentene skal delta aktivt i vurderingen der egne og andres prosesser blir gjenstand for kritisk gjennomgang. Den løpende vurderingen av studentenes resultater og studieinnsats skal stimulere til videre faglig utvikling.
Forelesinger, workshops, egenproduksjon, assistanse ved andres produksjoner, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det arrangeres studietur til Nordic/Docs i høstsemesteret.
Course requirements
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
- To korte øvelsesfilmer
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- Individuell- og gruppeveiledning, samt prosessevaluering.
- Interne filmvisninger og visninger av andre studenters arbeider.
- Forelesinger med inviterte gjestelærere.
Sykdom fritar ikke fra arbeidskravene. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, vil ikke få avlegge eksamen. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Dette avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.
Undervisningsplanene vil gi nærmere informasjon om arbeidskrav og frister.
Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ ikke godkjent
Assessment
Mappeeksamen bestående av følgende:
- En individuell karakterdreven dokumentarfilm på mellom 15-25 minutter.
- En Individuell utviklingsoppgave: Oppgaven skal ha et omfang på maks 20 sider og er en individuell utviklingsoppgave av sluttfilmen. Den skal vise hvordan studenten vurderer sin filmfortellende kunnskap, evne til å vurdere hvordan produksjonen kommuniserer, hvilke begrensninger som påvirker sluttresultatet og hvordan den kreative prosessen har forløpt.
- Muntlig problematisering, drøfting og vurdering.
Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.
Karakter settes på bakgrunn av en totalvurdering av alle delene som en helhet.
Eksamen kan ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Sluttfilmen vurderes av intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overganger fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
- har kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
- har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
- har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
- har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
- har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet
- har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være god språkmodell for elevene
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid, som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
- kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff
- kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Course contact person
Jon Jerstad