EPN-V2

FILM6200 Film Art 2 - Advanced Documentary Course description

Course name in Norwegian
Filmkunst 2 - dokumentar fordypning
Study programme
Film Art 2
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Programme description
Course history

Introduction

Filmkunst 2 - dokumentar fordypning er en praktisk fordypning som sikter mot å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet innen medie- og filmfaget. Studiet utforsker film som estetisk, eksistensielt og etisk uttrykk uavhengig av sjanger og format. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av dokumentarfilm.

Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

Målgruppen for studiet er pedagoger og kulturarbeidere. Studiet er på bachelornivå.

Recommended preliminary courses

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Se høgskolens nettsider.

Eksamen i emnet består av følgende:

Sluttfilm - individuell

En dokumentarfilm på mellom 15 og 30 minutter basert på et personlig tema knyttet til selvopplevd livsproblemstilling.

Vurdering av filmen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering. Det gis tolv ukers forberedelsestid.

Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F eller ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen tidlig i påfølgende semester.

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres skriftlig og sendes administrasjonen ved fakultetet.

Learning outcomes

En student med fullført Filmkunst 2- dokumentar fordypning har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dokumentarfilmens virkemidler og cinematurgi
  • har kunnskap om visualisering og iscenesettelse av en karakter
  • har kunnskap om produsentrollen og de ledende fagfunksjoner i en dokumentarfilm
  • har forståelse for hvordan dokumentarfilmens grammatikk brukes som kunstnerisk og kommunikativt grep

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke og reflektere over filmens språk og dokumentarfilmens særegne grammatikk
  • vet hvordan et tema basert på personlig erfaring bearbeides frem til en filmfortelling for et større publikum
  • har forståelse av skapende prosesser og kan bearbeide og utvikle sine kunstneriske intensjoner og personlige profil
  • kan utvikle et regikonsept med en tydelig fortellermessig identitet
  • kan planlegge og gjennomføre en filmproduksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hva produksjonene deres kommuniserer til publikum, løsrevet fra egne ønsker og intensjoner
  • har en forståelse av seg selv som formidler av en historie og skaper av et filmisk univers
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen filmområdet
  • kan se og vurdere relevante etiske problemstillinger i eget arbeid

Content

Sluttfilmen vurderes av intern og ekstern sensor.

Teaching and learning methods

Filmkunst 2 er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre. Undervisningen gjennomføres som samlinger. Det blir utarbeidet undervisningsplaner med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanen angir mer detaljerte krav om tilstedeværelse i undervisning, filmvisninger og støttelitteratur. Disse blir utlevert ved studiestart.

Studiet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Læringen er i stor grad basert på praktiske filmøvelser i samarbeid med andre. Det legges vekt på helhetlige filmproduksjonsoppgaver der studentene prøver ut forskjellige kunstneriske filmformer, samt foretar selvstendige valg i forhold til tema, konsept og medvirkende.

Studentene vil få veiledning, individuelt og i grupper, i hele produksjonsfasen, fra idé- og konseptutvikling, manus, forproduksjon, opptak, etterarbeid og frem til prosessevalueringen. I studiet blir det lagt vekt på sammenheng mellom læringsutbytte, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer. Studentene skal delta aktivt i vurderingen der egne og andres prosesser blir gjenstand for kritisk gjennomgang. Den løpende vurderingen av studentenes resultater og studieinnsats skal stimulere til videre faglig utvikling.

Forelesinger, workshops, egenproduksjon, assistanse ved andres produksjoner, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det kan arrangeres studietur til aktuelle filmfestivaler/miljøer.

Course requirements

Filmkunst 2 - dokumentar fordypning er en praktisk fordypning som sikter mot å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet innen medie- og filmfaget. Studiet utforsker film som estetisk, eksistensielt og etisk uttrykk uavhengig av sjanger og format. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av dokumentarfilm.

Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

Målgruppen for studiet er pedagoger og kulturarbeidere. Studiet er på bachelornivå.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Eksamen i emnet består av følgende:

Sluttfilm - individuell

En dokumentarfilm på mellom 15 og 30 minutter basert på et personlig tema knyttet til selvopplevd livsproblemstilling.

Vurdering av filmen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering. Det gis tolv ukers forberedelsestid.

Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F eller ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen tidlig i påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Filmkunst 2 er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre. Undervisningen gjennomføres som samlinger. Det blir utarbeidet undervisningsplaner med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanen angir mer detaljerte krav om tilstedeværelse i undervisning, filmvisninger og støttelitteratur. Disse blir utlevert ved studiestart.

Studiet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Læringen er i stor grad basert på praktiske filmøvelser i samarbeid med andre. Det legges vekt på helhetlige filmproduksjonsoppgaver der studentene prøver ut forskjellige kunstneriske filmformer, samt foretar selvstendige valg i forhold til tema, konsept og medvirkende.

Studentene vil få veiledning, individuelt og i grupper, i hele produksjonsfasen, fra idé- og konseptutvikling, manus, forproduksjon, opptak, etterarbeid og frem til prosessevalueringen. I studiet blir det lagt vekt på sammenheng mellom læringsutbytte, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer. Studentene skal delta aktivt i vurderingen der egne og andres prosesser blir gjenstand for kritisk gjennomgang. Den løpende vurderingen av studentenes resultater og studieinnsats skal stimulere til videre faglig utvikling.

Forelesinger, workshops, egenproduksjon, assistanse ved andres produksjoner, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det kan arrangeres studietur til aktuelle filmfestivaler/miljøer.

Examiners

Sluttfilmen vurderes av intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.