Programplaner og emneplaner - Student
FILM6200 Film Art 2 - Advanced Documentary Course description
- Course name in Norwegian
- Filmkunst 2 - dokumentar fordypning
- Study programme
-
Film Art 2
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Eksamen i emnet består av følgende:
Sluttfilm - individuell
En dokumentarfilm på mellom 15 og 30 minutter basert på et personlig tema knyttet til selvopplevd livsproblemstilling.
Vurdering av filmen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering. Det gis tolv ukers forberedelsestid.
Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F eller ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen tidlig i påfølgende semester.
Recommended preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barn og unge, og spesialisert innsikt i kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser,
- har avansert kunnskap om foreldreskap og forelderepraksiser i ulike kulturelle kontekster,
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til risikovurderinger og ulike forklaringer og tilnærminger til barn og barns problemer, og
- kan skille mellom ulike preferanser og levemåter og forhold som bryter med barns rettigheter og barns behov for beskyttelse.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere barns utvikling og forelderepraksiser i lys av aktuelle teorier,
- kan i samarbeid med andre reflektere over hva det vil si å handle etisk i situasjoner med sterke interessemotsetninger og konflikt,
- kan analysere sitt eget bidrag i en interaksjonsprosess, forholde seg til kritikk fra ulike parter og revurdere egne vurderinger og beslutninger i lys av ny kunnskap og informasjon, og
- kan anvende relevant teori knyttet til utvalgte kasus fra praksis.
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av makt og avmakt i møte med mennesker i utsatte posisjoner,
- kan kommunisere om ulike hensyn som inngår i en omsorgsvurdering både tverrprofesjonelt og overfor allmennheten, og
- kan bidra til innovasjon og nytenkning i tjenestene.
Learning outcomes
Gradert skala A-F.
Content
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav: En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
All undervisning er obligatorisk. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Teaching and learning methods
Sluttfilmen vurderes av intern og ekstern sensor.
Course requirements
FILM6100 Filmkunst 1 - dokumentar eller tilsvarende.
Assessment
- Opptakskravet er emne FILM6100 Filmkunst 1 - dokumentar eller tilsvarende utdannelse på høgskole- eller universitetsnivå, innen drama og teaterkommunikasjon, kunst, film, eller dokumentert tilsvarende realkompetanse.
- Søkere uten FILM6100 må levere et skriftlig regikonsept og synopsis/manus for en kort film basert på en personlig opplevelse inngår i opptaksgrunnlaget, og vedlegges søknaden. Regikonseptet og synopsis/manus må være godkjent før endelig opptak til studiet. Regikonsept og synopsis/manus vurderes på grunnlag av den filmiske og visuelle tenkning som ligger til grunn, synliggjort dramaturgisk forståelse samt i hvilken grad personlig erfaring anvendes.
Permitted exam materials and equipment
- Filmhistorie med fokus på kunstnerisk og personlig film.
- Utforsking av personlig erfaring som utgangspunkt for filmproduksjon.
- Kunstfilosofi, cinematurgi, etikk og estetikk.
- Narrative strategier i idé- og manusutvikling.
- Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
- Teknisk innføring i bruk av kamera, lyd, lys og redigeringsverktøy.
- Filmskisser og øvelser.
- Produksjon av kunstnerisk og personlig film.
Grading scale
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Ingen forkunnskapskrav.
Admission requirements
Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes praksiserfaringer med konkrete kasus for å belyse og drøfte dilemmaer i vurderinger av barnets beste. Emnet har tre samlinger á tre dager. Innholdet veksler mellom forelesninger og arbeid i både student- og lærerstyrte seminargrupper. I seminargruppene vil studentene arbeide med ulike former for ferdighetstrening, pensum, analyse og kritisk refleksjon over egne kasus. I tillegg må det påregnes tid til selvstudium og arbeidskrav. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige- og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.
Denne kombinasjonen av arbeidsformer vil gi muligheter til personlig læring, utveksling av erfaringer og utvikling av faglig kompetanse.