Programplaner og emneplaner - Student
FEPE2100 Statistics Course description
- Course name in Norwegian
- Statistikk
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Statistikk gir sammen med de andre realfagene det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Dette emnet skal gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt.
-
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- is capable of explaining key concepts of set theory, probability theory, parameter estimation, hypothesis testing theory and choice of model
- is capable of explaining normal, binomial, Poisson and exponential probability distributions, as well as typical problems to which they can be applied
Skills
The student is capable of:
- applying statistical principles and concepts from his/her own professional field
- carrying out basic probability calculations and parameter estimation
- setting up confidence intervals and testing hypotheses for normally and binomially distributed data
- carrying out simple correlation/regression analyses
General competence
The student:
- uses statistical approaches to engineering problems and communicates them orally and in writing
- is capable of solving problems in engineering by using probability calculations, statistical planning of trials, data collection and analysis
-
Teaching and learning methods
Lectures and weekly exercise sessions. In the exercise sessions, the students work on assignments, both individually and in groups, under the supervision of a lecturer and/or student assistant.
-
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- Individual exercises. Takes in total about 3 hours to finish.
-
Assessment
Individual written exam under supervision. 3 hours.
The exam results can be appealed.
In the event of a new and postponed examination, oral examination form can be used.
If oral examination is used for a new and postponed examination, this cannot be appealed.
-
Permitted exam materials and equipment
All printed and written aids. A handheld calculator that cannot be used for wireless communication. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
-
Grading scale
Grade scale A-F.
-
Examiners
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
Fra Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning trinn 5-10, (Nasjonalt råd for Lærerutdanning, 2018):
«Algebraisk tenkning går på tvers av ulike matematiske temaer som det jobbes med på 5.-10. trinn. Slik tenkning innebærer søk etter samvariasjon, generelle strukturer, mønstre og relasjoner, beskrivelse av disse ved bruk av ord og symboler, og resonnering og argumentasjon. Det skjer her i arbeid med tall og regneoperasjoner, og situasjoner fra matematikk eller «virkeligheten» som omhandler samvariasjon mellom størrelser. Et viktig aspekt ved algebraisk tenking er bruk av ord eller symboler til å beskrive vilkår en størrelse skal oppfylle, som for eksempel i arbeid med ligninger og ulikheter.»
Dette emnet gir en grundigere utdypning og forklarer flere sammenhenger mellom temaer som allerede er behandlet i emne 1 og emne 2, i tillegg til å ta opp flere nye aspekter ved algebraisk tenkning.