Programplaner og emneplaner - Student
FARMAPRA10 Pre-registration Training Course description
- Course name in Norwegian
- Apotekpraksis
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Through practical training at a pharmacy, the students will gradually develop a basis for exercising pharmaceutical discretion and for mastering the professional role of pharmacist with a bachelor's degree.
The students will use their knowledge of the discipline to carry out relevant pharmaceutical tasks at the pharmacy. They will acquire new knowledge, new skills and develop a professional ethical attitude that can only be learnt through practical work. The purpose of practical training at a pharmacy is to give the students an opportunity to train in a realistic work situation for the purpose of preparing the students as best as possible to practise their profession in a responsible and independent manner.
Listed below are the subjects covered by the course, with credits specified:
Pharmacy pharmaceutics, 20 credits
-
Required preliminary courses
Passed the second year of the programme.
-
Learning outcomes
Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks-, og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.
-
Teaching and learning methods
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kompetanse i de ulike yrkene i yrkesområdene
- har kunnskap om å analysere utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen design-, håndverks- og medieproduksjonsfag
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene
Kan analysere læreplanene:
- Kan kartlegge elevenes læreforutsetninger.
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i yrkene
- kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
-
Assessment
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning og yrkesdidaktikk.
Praksis
- 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
-
Permitted exam materials and equipment
- Individuell plan for studiet med utvidet CV.
- Individuell skriftlig oppgave: Analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: Ca. 1000 til 2000 ord + bilder og illustrasjoner som legges fram for klassen (ca. 5 til 15 minutter)
- Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 design og håndverk/medieproduksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Omfang: Ca. 1000 til 2000 ord + bilder og illustrasjoner
- Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Det skrives en logg per yrke. Omfang: Ca. 800 ord per logg + bilder/film med mer
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).
-
Grading scale
- Individuell studieplan for hele studiet.
- Analyse av yrkeskvalifikasjoner og kartlegging av egen kompetanse.
- Særtrekk og fellestrekk mellom design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene.
- Etablering av nettverk i skole og arbeidsliv.
- Dokumentasjon og kvalitetssikring.
- Produksjon utover eget fagbrevnivå (fordypning).
- Pedagogisk observasjon.
- Styringsdokumenter og læreplananalyse.
- Yrkeslogg og refleksjonslogg.
- IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgave.
-
Examiners
Practical training: The midway and final assessments are made by the practical training supervisor and the contact lecturer at OsloMet. The final decision on whether the course is passed or not is made by the university.
Exam: One external and one internal examiner will assess all the candidates.