EPN-V2

FARMA3010 Applied Pharmacology and Pharmacotherapy Course description

Course name in Norwegian
Anvendt farmakologi og farmakoterapi
Study programme
Pharmacy Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Programme description
Course history

Introduction

The course focuses on the field of clinical pharmacology/pharmacotherapy, and also covers patient and practice-related knowledge. The goal is to contribute to a more holistic understanding of patient-oriented treatment in important therapeutic areas such as neurology, psychiatry, cardiovascular conditions, diabetes and cancer. Another key aspect is individualising and follow-up of therapy for different groups of patients and different age groups. Medicine monitoring, patient safety and applied pharmacokinetics and pharmacogenetics are also important elements of the course.

Listed below are the subjects covered by the course, with credits specified:

  • Pharmacology, 12 credits
  • Drug analysis, 3 credits

Required preliminary courses

Passed the second year of the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has in-depth knowledge of applied pharmacology, with emphasis on pharmacogenetics, pharmacokinetics, interactions and individualised follow-up of different patients and population groups at a global level
  • has in-depth knowledge of selected areas of therapy relating to the central nervous system (epilepsy, psychiatry), cardiovascular conditions (primary prophylaxis), type 2 diabetes and cancer treatment (cytotoxins, therapy, immunological treatment)
  • is capable of explaining pharmacokinetic and pharmacodynamic variability and its significance to differences in the effect and side effects of pharmaceuticals
  • is capable of explaining the principles of medicine monitoring
  • is familiar with the practical application of drug analysis and biochemical markers
  • is familiar with the processes involved in clinical trials and systems for medicine monitoring
  • has insight into treatment and follow-up of the most common forms of acute pharmaceuticals poisoning

Skills

The student is capable of

  • assessing pharmacological treatment of special patient groups, such as children, young people, pregnant/breastfeeding women and the elderly
  • assessing the choice of expedient pharmaceuticals and type of pharmaceutical based on an overall assessment of the patient
  • applying knowledge of pharmaceuticals' mechanism of action, effects, side effects and interactions in order to identify and resolve pharmaceutical-related problems at the individual level
  • assessing pharmaceutical treatment in selected therapy areas in accordance with applicable therapy guidelines
  • identifying pharmaceuticals in biological samples such as blood plasma
  • planning and carrying out a limited project in cooperation with others
  • using digital tools and learning resources in his/her own learning process

General competence

The student is capable of

  • reflecting on pharmaceutical-related challenges in connection with the treatment of patients
  • interprofessional cooperation on pharmaceutical treatment with other health science students

Teaching and learning methods

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser:

  • Emner tilsvarende minst 50 studiepoeng av første studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på andre studieår.
  • Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
  • For å kunne ta emnene MOK3900 Bacheloroppgave og MOKVPRAK Praksis må 120 studiepoeng være bestått.

Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

Course requirements

Kunnskaper

Studenten

· kjenner de viktigste aktører i norsk arbeidsliv

· kjenner de grunnleggende lover og regler som gjelder i norsk arbeidsliv

· har oversikt over medie- og kommunikasjonsbransjen

Ferdigheter

Studenten

· kan utføre mediefaglige arbeider og ta del i produksjonsprosesser i samarbeid med andre

· kan opptre profesjonelt i jobbsammenheng som arbeidstaker og profesjonsutøver

· kan kommunisere godt muntlig og skriftlig og samarbeide effektivt på arbeidsplassen

Generell kompetanse

Studenten

· har innsikt i faglige og profesjonsetiske problemstillinger i arbeidslivet og i medie- og kommunikasjonsbransjen

· kan ta initiativ og bidra med kreativitet i jobbsammenheng

· kan bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og yrkesfaglige området
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid eller vitenskapelig forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv

Permitted exam materials and equipment

Skjema for praksissted: Studenten skal levere et skjema for valg av praksissted. I skjemaet skal det angis praksissted, forventede arbeidsoppgaver og veileder ved praksisstedet.

Emneansvarlig godkjenner praksisoppholdet og tildeler kontaktlærer. Innleveringsfrist er normalt medio november i 5. semester og godkjenning foreligger normalt medio desember.

Minimum 80% av den normale praksisperioden på 9 uker må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker til fravær kan faglærer gjøre en individuell vurdering.

Grading scale

Praksisrapport bestående av fire deler:

  • En egen vurdering av praksisperioden.
  • Et mediefaglig arbeid fra praksisperioden, alternativt et dokument på inntil 2 sider som viser hva studenten har arbeidet med når studenten ikke har laget et eget mediefaglig arbeid i praksisen.
  • Et refleksjonsnotat til det mediefaglige arbeidet/dokumentet.
  • En signert kommentar og helhetsvurdering av veileder.

Praksisrapportens punkt 1 og 3 skal totalt utgjøre 5-10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Omfang av punkt 2 vil variere ut fra det enkelte praksisstedets krav.

Alle eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan levere en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.

Examiners

Alle hjelpemidler tillatt