EPN-V2

FARMA2310 Physiology and Pharmacology 2 Course description

Course name in Norwegian
Fysiologi og farmakologi 2
Study programme
Bachelor’s Programme in Pharmacy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

The courses Physiology and Pharmacology I and II elucidate the effect pharmaceuticals have on the body and how they are used in different therapeutic fields. Key topics in Physiology and Pharmacology II include the respiratory system, the blood, the cardiovascular system, the sensory nervous system and central nervous system. The course focuses on regulating the function of these organ systems and the pathophysiology of selected illnesses and pharmaceuticals used to treat them.

Listed below are the subjects covered by the course, with credits specified:

  • Physiology 6 credits
  • Pharmacology 9 credits

Required preliminary courses

Passed the first year of the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of the composition and structure of the respiratory system, the blood, the cardiovascular system, the sensory nervous system and central nervous system.
  • is capable of explaining how the function of the abovementioned organ systems can be regulated
  • is familiar with selected illnesses in terms of etiology, pathophysiology, symptomatology and risk factors
  • is familiar with the treatment principles for the selected illnesses
  • is capable of explaining the connection between physiology, pathophysiology and pharmacotherapy for selected illnesses
  • is capable of explaining the cellular mechanisms of action, pharmacological effects and probable side effects of relevant groups of pharmaceuticals

Skills

The student is capable of

  • applying knowledge of the mechanism of action of selected pharmaceuticals and their effects and side effects in the assessment of pharmaceutical treatment
  • discussing and communicating issues in the field in relation to pharmaceutical treatment of selected illnesses
  • working individually and in groups using a problem-based approach to relevant subject matter

General competence

The student

  • demonstrates an awareness of the use of pharmaceuticals for selected illnesses
  • is capable of familiarising himself/herself with the mechanisms of action of new pharmaceuticals and the treatment principles of selected illnesses

Teaching and learning methods

Work and teaching methods include lectures, problem-based learning, seminars, and skills training in the form of laboratory assignments.

The Flipped Classroom and team-based learning (TBL) are among the teaching methods used in the course. Digital learning resources will be made available to students in advance and the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • a minimum attendance requirement of 80% in supervised group work with pertaining seminars (PBL) and laboratory course

Assessment

Exam content: The learning outcomes

Exam form: Supervised individual written exam, 6 hours.

Permitted exam materials and equipment

Undervisningsspråk: Norsk

Utøvelse av radiografyrket forutsetter grunnleggende kunnskap om strålefysikk og atomfysikk. Sentralt i emnet er oppbygging, virkemåte og anvendelse av røntgenapparatur. Emnet gir en grundig introduksjon i strålefysikk, dannelse av røntgenbildet og faktorer som påvirker dette. Emnet gir også en introduksjon til radiografers arbeidsmåter, strålevern, radiografiens historie samt en innføring i etikk og kommunikasjonsteorier. I tillegg gir emnet en innføring i kunnskapsbasert praksis, forvaltning og folkehelse.

Grading scale

Studenten må være tatt opp på studiet.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
  • har kjennskap til relevante lover og forskrifter for helsepersonell, herunder strålevernloven
  • har kjennskap til sentrale psykologiske teorier og psykologiens betydning i møte med pasienter
  • kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
  • kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasientkommunikasjon
  • har kjennskap til etiske teorier og yrkesetiske retningslinjer for radiografer
  • har kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert arbeidsmetode
  • har kjennskap til FNs bærekraftsmål og faktorer som påvirker folkehelse
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media
  • kan forklare begrepet ioniserende stråling
  • kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
  • kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
  • kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
  • kan forklare begrepet stråledoser
  • kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
  • kan forklare hvordan stråling detekteres
  • kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
  • kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
  • kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
  • kan beskrive ulike organers strålefølsomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
  • identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
  • forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
  • utføre enkel postprosessering
  • anvende et røntgenlaboratorium
  • gjennomføre enkle systematiske litteratursøk

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
  • forstår de grunnleggende prinsippene innen strålevern
  • har grunnleggende forståelse for nødvendigheten av god kommunikasjon, omsorg og ivaretakelse av pasient tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser