Programplaner og emneplaner - Student
FARMA2010 Medicinal Chemistry and Pharmacognosy Course description
- Course name in Norwegian
- Legemiddelkjemi og naturstoffkjemi
- Study programme
-
Pharmacy Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course covers important groups of pharmaceuticals and natural products, with emphasis on the mechanisms of action. It focuses on the connection between the chemical structure of a pharmaceutical and its pharmacodynamic and pharmacokinetic properties. Emphasis is also placed on the ability of pharmaceuticals to interact with their target molecules, and on the structure-activity relationship (SAR) in physiological environments.
The table below shows the subjects covered by the course, with credits specified:
- Medicinal chemistry 8 credits
- Pharmacognosy 2 credits
Required preliminary courses
Passed the first year of the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of the chemical and physical properties of pharmaceuticals and of their reactions and reaction mechanisms in a physiological environment
- is capable of explaining different main groups of pharmaceuticals (ATC classification)
- is capable of explaining how pharmaceuticals are metabolised in the body
- is capable of explaining the use of different derivatives of pharmaceutical molecules and their significance in relation to pharmaceutical effects
- is capable of explaining the main principles of interaction between pharmaceuticals and their target molecules (receptors/enzymes/transport proteins) and how pharmaceuticals influence the activity in the body's different mediator systems
- is familiar with the classes of natural products and their traditional use
Skills
The student is capable of
- assessing the structure-activity relationship and molecular mechanisms of action for the main groups of pharmaceuticals and natural products
- analysing the chemical and physical properties of the substances, functional groups, stereochemistry, absorption and metabolism, structure-activity relationship (SAR), the connection between the chemical structure of pharmaceuticals and their pharmacodynamic properties
General competence
The student is capable of
- independently acquiring knowledge about and assessing the properties of a pharmaceutical product and its activity relationship
Teaching and learning methods
Emneplanen bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- har kunnskap om natur, kroppslig lek, kosthold og helse og hvordan dette inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
- har didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
- har kjennskap til den samiske årstidskalenderen
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
- kan legge til rette for mangfold og inkludering i arbeidet i barnehagen med helse, natur og bevegelse
- kan initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- kan bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna.
- kan analysere og kritisk reflektere over kosthold og fysisk aktivitet i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen.
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
- er bevisst faglige perspektiver for å skape gode grupper og gruppeprosesser
Permitted exam materials and equipment
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltagelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt praktisk arbeid (samling av ti objekter) og skriftlig arbeid i gruppe knyttet til observasjoner i naturen omfang omlag 1500 ord. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at det skriftlige arbeidet kan gjennomføres individuelt.
- Gruppefremlegg knyttet til arbeid med barn og helse i barnehagen varighet 20-25 minutter. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at arbeidskravet kan gjennomføres individuelt.
- Praktisk arbeid med barn i gymsal og individuelt skriftlig notat (ca 800 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid, (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Følgende aktivitet må være gjennomført før eksamen kan avlegges:
- Kurs i vinteraktiviteter
For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid, (180 studiepoeng).
Grading scale
Avsluttende vurdering
Eksamen i natur, helse og bevegelse består av to deleksamener:
A. En flervalgsoppgave (multiple choice) individuell eksamen under tilsyn, omfang inntil to timer.
Hjelpemidler under eksamen: Ingen.
B. En individuell skriftlig hjemmeeksamen omfang omlag 2500 ord.
Det gis én samlet karakter for kunnskapsområdet og begge deleksamenene må være bestått for å få utskrevet studiepoeng i NHB.
Når begge eksamener er gjennomført og bestått er det karakter på hjemmeeksamen (A-F) som blir gjeldende.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i denne delen. Studenter som ikke består hjemmeeksamenen leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Examiners
Karakterskala:A-F.