EPN-V2

FARMA1010 Social Pharmacy, Communication and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfarmasi, kommunikasjon og etikk
Study programme
Pharmacy Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Programme description
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for helseprofesjoner og helsetjenester. Emnet har hovedvekt på fagområdene samfunnsfarmasi, kommunikasjon og etikk. Faget som helhet danner en felles referanseramme for de ulike profesjonenes yrkesutøvelse.

Spesielt fokus er viet kunnskap og ferdigheter som fremmer respekt, empati, refleksjon samt ferdigheter i samarbeid og kommunikasjon. Formålet er å sikre felles kompetanse som innebærer kunnskap om helse- og velferdstjenestene, om lover og regelverk og viktige samfunnsutfordringer, samt generell kompetanse som kommunikasjons- og samarbeidsevner og evne til kritisk etisk refleksjon. Det generelle faginnholdet settes inn i en farmasifaglig kontekst, og viser til farmasøyters plass i helsetjenesten for den enkelte bruker og for samfunnet generelt.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Samfunnsfarmasi 5 studiepoeng.
  • Profesjon, samhandling og kommunikasjon 4,5 studiepoeng.
  • Etikk 4 studiepoeng.
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode 1,5 studiepoeng.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til farmasøyters yrkesrolle i dag og i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • kjenner til legemidlers plass i helsetjenesten i et nasjonalt og globalt perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike perspektiv på helse og sykdom, samt sosiale ulikheter i helse
  • kjenner til forskningsprosessene i prekliniske og kliniske studier, kravene for godkjenning av legemidler og plantebaserte midler og hvordan legemidler markedsføres
  • kan gjøre rede for hva som kjennetegner profesjonsbegrepet og hva som ligger i begrepet profesjonell kompetanse
  • kan gjøre rede for etiske teorier, etiske dilemmaer og betydningen av at profesjonen har yrkesetiske retningslinjer for sin yrkesutøvelse
  • kan gjøre rede for sentrale begreper innen kommunikasjonsteori
  • har innsikt i metoder og krav som stilles til legemiddelinformasjon
  • kan gjøre rede for kulturbegrepet og utfordringer knyttet til tverrkulturell kommunikasjon
  • kjenner til samfunnsvitenskapelige og naturvitenskapelige metoder og hvilke kunnskapsformer som er sentrale i helsefagene
  • kan gjøre rede for aktuelle lover og forskrifter

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre enkle kunnskapssøk, henvise til vitenskapelige kilder og utforme litteraturliste
  • kan benytte intervju som kvalitativ metode for innsamling av informasjon
  • kan benytte digitale verktøy i gruppesamarbeid med medstudenter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og reflektere over farmasifaglige yrkesetiske dilemmaer, og kan kritisk reflektere over egne verdier og innsats i enkle prosjekt- og yrkesrelevante oppgaver
  • kan reflektere over likheter og forskjeller mellom egne og andres tilgang til helsetjenester, i et nasjonalt, globalt og kulturelt perspektiv
  • kan samarbeide og kommunisere med mennesker av ulik kulturell tilhørighet ved å vise åpenhet og interesse
  • kan handle empatisk og respektfullt, samt vise likeverd som fremmer medbestemmelse i arbeid som er prosess- og målorientert

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid og seminarer. Noe av undervisningen består av fellesforelesninger med andre helsefagstudenter ved fakultetet. Undervisningen på utdanningen vil konkretisere og synliggjøre de faglige emnene i et farmasøytisk perspektiv. I denne undervisningen benyttes studentaktive læringsformer og digitale verktøy som fremmer kommunikasjon og engasjement.

Studentene jobber i grupper der de bruker relevant pensum til å diskutere ulike situasjoner fra apotekhverdagen, og som knyttes opp til tema fra forelesningene. I tillegg skal gruppene samarbeide om en prosjektoppgave. I arbeidet med prosjektoppgaven er studentene ute i apotek hvor de observerer og gjennomfører et intervju med en farmasøyt. Prosjektarbeidet avsluttes med at studentene gir en muntlig presentasjon av sin oppgave og opponerer på en annen studentgruppes oppgave.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid, samt seminar med muntlig fremlegg.
  • Referat fra gruppemøter.
  • Fremlegg av prosjektoppgave i gruppe på fem til syv studenter.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Bestått/ ikke bestått.

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.