EPN-V2

FARMA1000 The Foundation and Basis of the Health Professions Course description

Course name in Norwegian
Helseprofesjonenes grunnlag
Study programme
Pharmacy Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Programme description
Course history

Introduction

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Required preliminary courses

In the course BAPD3100, the students will carry out a design project through a comprehensive process and acquire in-depth knowledge and experience in a chosen specialisation. The topic of the specialisation shall be in the field of design with a work process leading to innovative products that can be realized in practice. The students are encouraged to reach out to external resource persons during the project.

The specialisation can be part of the preparation for the bachelor’s thesis in the final semester.

The students have the option of taking external practical training for up to two days a week in the course. The practical training must take place in an establishment in the external professional environment, and it is the students’ responsibility to find a relevant enterprise and agree on a period of practical training. The enterprise and agreement must be approved in advance by the course coordinator/department.;

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive hva som kjennetegner en profesjon og hva som ligger i begrepet profesjonell kompetanse
  • kjenner til farmasøyters yrkesrolle i dag og i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • kan beskrive hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap og hvilke kunnskapsformer som er sentrale i helsefagene
  • kjenner til samfunnsvitenskapelig metoder og vet hva som er hovedforskjellen mellom naturvitenskap og samfunnsvitenskap
  • kan gjøre rede for sentrale begreper innen kommunikasjonsteori
  • kan gjøre rede for kulturbegrepet og utfordringer knyttet til tverrkulturell kommunikasjon
  • kan gjøre rede for etiske teorier og begreper som er relevante for helsefaglig praksis
  • forstår betydningen av at profesjonen har yrkesetiske retningslinjer for sin yrkesutøvelse
  • kan gjøre rede for ulike perspektiv på helse og sykdom
  • har kjennskap til utfordringer innen legemiddelfeltet i et globalt perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre enkle kunnskapssøk og vurdere ulike kunnskapskilder
  • kan anvende retningslinjer for kildehenvisning og utforming av litteraturliste
  • kan foreta et enkelt intervju ut fra en intervjuguide
  • kan anvende helsepersonelloven, pasientrettighetsloven og apotekloven

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere yrkesetiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre enkle prosjektoppgaver i samarbeid med andre studenter
  • viser andre respekt og er prosess- og målorientert i samarbeid og kommunikasjon om gruppeoppgaver

Teaching and learning methods

Noe av undervisningen består av fellesforelesninger med de andre helsefagutdanningene ved fakultetet. Undervisningen ved utdanningen vil konkretisere og synliggjøre de faglige emnene i et farmasøytisk perspektiv. I denne undervisningen brukes studentaktive læringsformer, i den hensikt å fremme kommunikasjon og sosialt engasjement. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne både til å samarbeide og til å jobbe selvstendig.

Studentene skal også arbeide med en prosjektoppgave i gruppe. I prosjektoppgaven skal studentene arbeide med faglige problemstillinger på en vitenskapelig måte, i tråd med retningslinjer for oppgaveskriving. Arbeidet avsluttes med at gruppene gir en muntlig presentasjon av sin prosjektoppgave og opponerer på en annen studentgruppes oppgave. Hver gruppe får tildelt en veileder.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid samt seminar med muntlige fremlegg

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 min.

Sensorordning: En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen

Pensumliste

(Pensumliste ajour: 15. juni 2015, biblioteket P48/kr)