EPN-V2

FARB3900 Bachelor`s Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Pharmacy Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Programme description
Course history

Introduction

The students will specialise in a research project based on a chosen research question from the field of pharmacy. The students will gain practical experience of research and develop their skills in using a chosen research method. Work on the bachelor’s thesis is centred on the selected research question and analysis and discussion of the student’s own research results, but it must also include an assessment of the student’s results in relation to publications in the relevant field.

Required preliminary courses

Passed first and second year of the programme or equivalent

Learning outcomes

Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2 (fysisk klassifiseringssystem). Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.

Content

The course consists of the following subject areas, specified below with the number of credits:

  • Selected subject area 13 credits
  • Research Methods 2 credits

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
  • har kunnskap om de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
  • har inngående kunnskap om anestesiapparatet og det vanligste medisinske utstyret som brukes i behandlingen

Ferdigheter:

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor avgrensede områder relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan anvende anestesiapparatet og det vanlige medisinske utstyret som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
  • kan, under veileding, overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
  • kan forebygge leieskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling under veiledning
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan innhente/finne, vurdere og under veiledning anvende informasjon om pasientens tilstand fra skriftlige og elektroniske kilder
  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser
  • kan anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, analysere teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan ta imot veiledning og viser evne til å reflektere over egne handlinger

Assessment

Simulering og praksisstudier med veiledning. Forelesninger. Gruppearbeid.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet
  • Test i legemiddelregning
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
    • Simulering
    • Gruppearbeid

Grading scale

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Examiners

Ikke relevant.

Overlapping courses

  • 15 credits overlap with the course FARMA3900 Bachelor’s Thesis