Programplaner og emneplaner - Student
FARB2500 Drug Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Legemiddelanalyse
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Pharmacy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course provides a detailed introduction to relevant chemical analysis methods and how they are used to perform chemical quality control of pharmaceutical ingredients and preparations, as well as shelf-life.
Required preliminary courses
Etter fullført praksisopplæring i andre studieår har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevenes bakgrunn og utvikling som utgangspunkt for læring
- har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring
- har kunnskap om kulturelt mangfold og flerspråklighet
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle mål for opplæringen i ulike fag og vurdere elevenes måloppnåelse
- kan møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
- kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et flerkulturelt læringsfellesskap
- kan være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt om grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
- har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- har innsikt i egen utvikling som lærer
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
Learning outcomes
Det vil ofte være arbeidskrav knyttet opp mot praksis. Vurderingsrapporten viser hvilke arbeidskrav som til enhver tid gjelder. Det vil være arbeidskrav knyttet til studentenes valgte fag (30 studiepoeng).
Content
Subjects covered by the course, with credits specified:
- Drug analysis 10 credits
Teaching and learning methods
Grunnlaget for vurdering er læringsutbyttebeskrivelser det enkelte studieår (konkretisert i vurderingsrapporter). Studenten blir vurdert i gjennomføring av undervisning, ved deltakelse i veiledning og gjennom skriftlige refleksjonslogger. Vurdering i praksisopplæringen skal bidra til læring og utvikling hos studentene. Vurderingen skal foregå underveis i praksisperiodene slik at studentene er orientert om hvordan de fungerer i forhold til forventet læringsutbytte det enkelte studieår.
I løpet av praksisperioden skriver studentene ukentlige refleksjonslogger. Innholdet i refleksjonslogger skal knyttes til relevante profesjonstema og vurdering av egen utvikling av lærerkompetanse.
Etter avsluttet praksisopplæring hvert studieår skriver praksislærere en vurderingsrapport som er studentenes sluttvurdering. Vurderingsrapporten underskrives av praksislærer.
Vurdering av studenter i praksisopplæring er et felles ansvar mellom praksislærer, faglærer og rektor. Partene må avklare roller og oppgaver mht. vurdering.
Studenter som står i fare for ikke å bestå en praksisperiode, skal ha melding om dette senest midtveis i praksisperioden. Dersom en student vurderes til "ikke bestått" i en praksisperiode, skal praksisutvalget fatte endelig vedtak om karakteren. Studenter som blir vurdert til "ikke bestått" i en veiledet praksisperiode, kan fullføre det aktuelle semesteret. Deretter må studenten avvente videre studieprogresjon i ett år. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til "bestått" ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til "ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes. For nærmere presisering av bestemmelsene, se § 4-5 i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo.
Course requirements
Profesjonstemaer
Veiledet praksis i andre studieår forbereder studentene ytterligere på å bli grunnskolelærere for 1. - 7. trinn. Studentene har dette året 15 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap, 15 studiepoeng matematikk og i tillegg 30 studiepoeng i et valgt fag (kroppsøving, kunst og håndverk, musikk, naturfag eller engelsk). Praksisopplæringen vil derfor ha fokus på studentenes fag og hvordan det arbeides med disse fagene på barnetrinnet.
For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet, inneholder praksisopplæringen i andre studieår følgende profesjonstemaer:
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
- Elevforutsetninger.
- Kulturelt og språklig mangfold.
- Elevrelasjoner og klasseledelse.
- Profesjonsetikk.
Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 2 (andre studieår):
- Språklig og kulturelt mangfold.
- Elevens grunnleggende ferdigheter.
- Begynneropplæring.
Assessment
Supervised individual written exam, 4 hours
Permitted exam materials and equipment
- Alphanumeric/financial calculator with cleared memory. A digital calculator is available to the student during the exam
- Own hand-written notes
- Own approved lab reports
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Overlapping courses
- 7 credits overlap with the course FARMA2500 Drug Analysis
- 3 credits overlap with the course FARMA3010 Applied Pharmacology and Pharmacotherapy