EPN-V2

FARB2000 Medicinal Chemistry and Natural Product Chemistry Course description

Course name in Norwegian
Legemiddelkjemi og naturstoffkjemi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    This course covers important groups of pharmaceuticals and natural products, with emphasis on the mechanisms of action. It focuses on the connection between the chemical structure of a pharmaceutical and its pharmacodynamic and pharmacokinetic properties. Emphasis is also placed on the ability of pharmaceuticals to interact with their target molecules, and on the structure-activity relationship (SAR) in physiological environments.

  • Required preliminary courses

    The student may lack a maximum of one passed course from the first year of study. The course FARB1060 and the partial exam in drug calculations in the course FARB1400 is exempt from the progression requirement.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • can describe pharmaceuticals’ reactions and reaction mechanisms in a physiological environment
    • can give grounds for ATC classification (anatomical therapeutic chemical) of different main groups of pharmaceuticals
    • can describe the chemical composition and pharmacological effects of selected groups of pharmaceuticals, herbal medicinal products and phyto-pharmaceuticals
    • can explain the use of different derivatives of pharmaceutical molecules and their significance to pharmacological activities
    • can describe pharmaceutical pharmacokinetics and pharmacodynamics with a focus on how pharmaceuticals are metabolised

    Skills

    The student

    • can assess the structure-activity relationship and molecular mechanisms of action for the main groups of pharmaceuticals, herbal medicinal products and phyto-pharmaceuticals
    • can apply new and updated knowledge of phyto-pharmaceuticals and food supplements

    General competence

    The student

    • can independently acquire knowledge about and assess the properties of a pharmaceutical product and its structure-activity relationship
  • Content

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Teaching and learning methods

    Work and teaching methods include lectures and group work. Discussing the discipline with fellow students and teachers is emphasised.

  • Course requirements

    There are no coursework requirements in the course.

  • Assessment

    Supervised individual written exam, 4 hours

  • Permitted exam materials and equipment

    Molecular model set and the periodic table

  • Grading scale

    Grade scale A-F

  • Examiners

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet tar for seg ulike perspektiver på ungdom og helse og politiske føringer for folkehelsearbeid blant ungdom. Samfunnsforhold som har betydning for unges oppvekstmiljø, levevaner og livsstil tematiseres gjennom Ungdataundersøkelsene og relevant forskning. Hvordan befolkningsdata kan brukes i det lokale helsefremmende og forebyggende arbeidet utforskes gjennom planlegging av konkrete prosjekter. I dette arbeidet er ungdoms medvirkning sentralt. Emnet vektlegger kritisk refleksjon over ulike tilnærminger til helsefremmende og forebyggende arbeid blant ungdom på både gruppe- og systemnivå. Emnet gjennomføres i samarbeid med velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet som har ansvar for blant annet Ungdataundersøkelsene.

  • Overlapping courses

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten kan

    • gjøre rede for ulike perspektiver på ungdom og helse samt utfordringer i ungdomstiden
    • drøfte utviklingstrekk i samfunnet som har betydning for ungdoms utvikling, helse og livskvalitet
    • gjøre rede for politiske føringer for lokalt folkehelsearbeid
    • drøfte hvordan ungdom kan involveres i planlegging og gjennomføring av prosjekter

    Ferdigheter;

    Studenten kan

    • forholde seg kritisk til debatter om ungdom og helse og ulike tilnærminger til helsefremmende og forebyggede arbeid blant ungdom
    • utforme kunnskapsbaserte og lokalt forankrede helsefremmende og/eller forebyggende tiltak for ungdom

    Generell kompetanse;;

    Studenten kan

    • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget for helsefremmende og forebyggende arbeid blant ungdom
    • identifisere og håndtere faglige og etiske problemstillinger knyttet til folkehelsearbeid for ungdom
    • formidle oppdatert folkehelsekunnskap til samarbeidspartnere, beslutningstakere og befolkningen