Programplaner og emneplaner - Student
FARB2000 Medicinal Chemistry and Natural Product Chemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Legemiddelkjemi og naturstoffkjemi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
This course covers important groups of pharmaceuticals and natural products, with emphasis on the mechanisms of action. It focuses on the connection between the chemical structure of a pharmaceutical and its pharmacodynamic and pharmacokinetic properties. Emphasis is also placed on the ability of pharmaceuticals to interact with their target molecules, and on the structure-activity relationship (SAR) in physiological environments.
-
Required preliminary courses
The student may lack a maximum of one passed course from the first year of study. The course FARB1060 and the partial exam in drug calculations in the course FARB1400 is exempt from the progression requirement.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe pharmaceuticals’ reactions and reaction mechanisms in a physiological environment
- can give grounds for ATC classification (anatomical therapeutic chemical) of different main groups of pharmaceuticals
- can describe the chemical composition and pharmacological effects of selected groups of pharmaceuticals, herbal medicinal products and phyto-pharmaceuticals
- can explain the use of different derivatives of pharmaceutical molecules and their significance to pharmacological activities
- can describe pharmaceutical pharmacokinetics and pharmacodynamics with a focus on how pharmaceuticals are metabolised
Skills
The student
- can assess the structure-activity relationship and molecular mechanisms of action for the main groups of pharmaceuticals, herbal medicinal products and phyto-pharmaceuticals
- can apply new and updated knowledge of phyto-pharmaceuticals and food supplements
General competence
The student
- can independently acquire knowledge about and assess the properties of a pharmaceutical product and its structure-activity relationship
-
Content
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
-
Teaching and learning methods
Work and teaching methods include lectures and group work. Discussing the discipline with fellow students and teachers is emphasised.
-
Course requirements
There are no coursework requirements in the course.
-
Assessment
Supervised individual written exam, 4 hours
-
Permitted exam materials and equipment
Molecular model set and the periodic table
-
Grading scale
Grade scale A-F
-
Examiners
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet tar for seg ulike perspektiver på ungdom og helse og politiske føringer for folkehelsearbeid blant ungdom. Samfunnsforhold som har betydning for unges oppvekstmiljø, levevaner og livsstil tematiseres gjennom Ungdataundersøkelsene og relevant forskning. Hvordan befolkningsdata kan brukes i det lokale helsefremmende og forebyggende arbeidet utforskes gjennom planlegging av konkrete prosjekter. I dette arbeidet er ungdoms medvirkning sentralt. Emnet vektlegger kritisk refleksjon over ulike tilnærminger til helsefremmende og forebyggende arbeid blant ungdom på både gruppe- og systemnivå. Emnet gjennomføres i samarbeid med velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet som har ansvar for blant annet Ungdataundersøkelsene.
-
Overlapping courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten kan
- gjøre rede for ulike perspektiver på ungdom og helse samt utfordringer i ungdomstiden
- drøfte utviklingstrekk i samfunnet som har betydning for ungdoms utvikling, helse og livskvalitet
- gjøre rede for politiske føringer for lokalt folkehelsearbeid
- drøfte hvordan ungdom kan involveres i planlegging og gjennomføring av prosjekter
Ferdigheter;
Studenten kan
- forholde seg kritisk til debatter om ungdom og helse og ulike tilnærminger til helsefremmende og forebyggede arbeid blant ungdom
- utforme kunnskapsbaserte og lokalt forankrede helsefremmende og/eller forebyggende tiltak for ungdom
Generell kompetanse;;
Studenten kan
- kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget for helsefremmende og forebyggende arbeid blant ungdom
- identifisere og håndtere faglige og etiske problemstillinger knyttet til folkehelsearbeid for ungdom
- formidle oppdatert folkehelsekunnskap til samarbeidspartnere, beslutningstakere og befolkningen