Programplaner og emneplaner - Student
FARB1400 Pharmaceutics and Drug Calculations Course description
- Course name in Norwegian
- Legemiddelfremstilling og legemiddelregning
- Study programme
-
Pharmacy Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain the composition and production of mixtures, ointments, creams, gels, capsules, granulates and tablets in accordance with basic principles, and their stability and durability
- can explain the physical properties of colloids and disperse systems
- can explain physical and/or chemical factors that can influence solubility, rates of dissolubility and sedimentation
- can explain requirements related to quality, quality assurance and control of pharmaceuticals and relevant medical equipment
- can describe which physical-chemical properties of active ingredients and additives in a formulation are important in the preclinical work of the pharmaceutics process
Skills
The student
- masters relevant techniques for the production of non-sterile pharmaceuticals
- can use relevant pharmaceutical reference works and apply academic knowledge to suggest solutions to theoretical and practical challenges related to the production of non-sterile pharmaceuticals
- can independently create production regulations, plan, control, implement and document the production of selected pharmaceutical specimens in accordance with the relevant guidelines
- can carry out correct drug calculations and can assess and control his/her own and other people’s calculations
- can apply quality assurance systems and assess and handle unwanted incidents during production and the measures that must be implemented to reduce the risk of repeat incidents
General competence
The student
- has insight into and an understanding of the role and responsibility of pharmacists in connection with the production of pharmaceuticals
- can discuss challenges related to pharmaceutical formulation and production without being subject to sterility requirements
- can assess possibilities for individual adaptation of pharmaceutical formulation to create the best possible health at the individual level
- has insight into and an understanding of how quality systems in pharmaceutics and quality and preparatory work contribute to increasing patient safety
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Work and teaching methods include lectures, seminars, study groups, project assignments, group work and skills training in the form of laboratory assignments.
The flipped classroom method is used for parts of the course. Digital learning resources will be made available to students in advance, and the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.
The laboratory assignments elucidate physical-chemical principles and provide practical training in the pharmaceutics. A practical mock exam will be held at which the students are given individual feedback.
Course requirements
Emnet tar for seg kultur- og litteraturformidling med vekt på biblioteket som institusjonell ramme. For å lykkes med formidling må formidleren tilpasse og bringe videre materialet på en måte som svarer til brukeres behov, interesser og forutsetninger. Formidleren står i en mellomposisjon, mellom et materiale og de som formidlingen skal nå, og trenger derfor kunnskaper både om materialet og om de personene som materialet skal formidles til.
Resepsjon er mottakelse som gir mening for brukeren, og inkluderer opplevelse, tolkning og bruk. Tekster av alle slag leses og oppfattes på grunnlag av alder, kjønn, geografisk tilhørighet, etnisitet, livssyn og andre kulturelle og sosiale forskjeller. Formidleren må ha forståelse for slike skillelinjer og kunne tilpasse formidlingen ut fra det.
En viktig formidlingsoppgave for bibliotekene er å utnytte mangfoldet i samlingene, både når det gjelder medier (bøker, lydbøker, filmer, tegneserier, dataspill m.m.) og når det gjelder eldre og nye verk. I emnet vektlegger vi utfordringene og mulighetene som gjelder eldre verk (kulturarv). En av formidlerens oppgaver er å aktualisere eldre verk for mennesker i dag, slik at verkene blir oppfattet som relevante og viktige.
Undervisningsspråk er norsk.
Assessment
BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1530 Formidling og læring.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskaper
Studenten
- skal ha innblikk i teorier og prinsipper for formidling (muntlig og skriftlig) i ulike kontekster og til ulike målgrupper
- skal ha kunnskaper innen resepsjonsteori og litteratursosiologi som er relevant for formidling i bibliotek
- skal ha innsikt i en kulturhistorisk periode
Ferdigheter
Studenten
- kan drive formidling både muntlig og skriftlig
- kan analysere andres formidling og vurdere styrker og svakheter ved denne formidlingen
- aktualisere et litterært verk fra en kulturhistorisk periode
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner om, og foreta selvstendige vurderinger av formidling i forskjellige kontekster
Grading scale
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
- har avansert kunnskap om virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
- har inngående kunnskap om biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
- har inngående kunnskap om margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
- har inngående kunnskap om behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
- har inngående kunnskap om kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
- har inngående kunnskap om anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
- har bred kunnskap om kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
- kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
- kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
- har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
- kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
- kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
- kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
- kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
- har innsikt i og kan identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
Overlapping courses
Gradert skala A-F.