EPN-V2

FARB1200 Organic Chemistry Course description

Course name in Norwegian
Organisk kjemi
Study programme
Pharmacy Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

This course focuses on organic chemistry as a basis for the pharmacy disciplines. The course covers central functional groups in organic chemistry, organic chemical structures and theory of reactions with a focus on pharmaceuticals.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student;

  • can explain structures and properties of important functional groups in active pharmaceutical ingredients
  • can explain the connection between organic molecules’ chemical structure and reactivity
  • can explain the concepts of resonance, isometry and stereochemical ratios, including identifying the chiral centres in active pharmaceutical ingredients and naming the correct stereochemistry
  • can explain key types of reactions and reaction mechanisms in organic chemistry

Skills

The student;

  • can carry out chemical synthesis of simple active pharmaceutical ingredients under supervision
  • can conduct selected chemical experiments, and interpret and present experimental data from selected organic chemistry experiments
  • can identify simple organic compounds based on their NMR (Nuclear Magnetic Resonance - spectroscopic data)
  • can use IR (infrared spectroscopy), thin-layer chromatography and gas chromatography as methods of identification under supervision

General competence ;

The student

  • can demonstrate an understanding of important functional groups in organic chemistry, organic chemical structures and theory of reactions with a focus on pharmaceuticals

Content

Kunnskaper

Studenten

  • har gode kunnskaper om felles føringer for forvaltningens IT-systemer og oppgaveløsning
  • har gode kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
  • har grunnleggende forståelse av de krav til og føringer for forvaltningens saksbehandlingsprosesser som følger av generell forvaltningsrett og av forvaltning- og IT-politikken
  • har grunnleggende forståelse av hva forretningsprosesser er og hvordan de kan beskrives
  • har kunnskaper om formelle, praktiske og sjangermessige egenskaper ved ulike typer dokumentasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive forretningsprosesser, og identifisere hva slags dokumentasjon prosessen genererer, og foreslå dokumentasjonsbehov
  • kan analysere og designe hovedtrekkene i en saksbehandlingsprosess som ivaretar borgeres lovbestemte rettigheter på et saksområde i forvaltningen
  • kan analysere dokumentasjonskrav og dokumentasjonsbehov som både tilfredsstiller en bestemt saksbehandlingsprosess og ivaretar øvrige rettslige og forvaltningspolitiske hensyn
  • kan analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen

Teaching and learning methods

The work and teaching methods comprise lectures, seminars, group work and a laboratory course. Digital learning resources are an important part of the teaching activities.

Practical skills are acquired through laboratory work. The students must complete pre-lab and a safety course before they can start the laboratory course. The course also includes written tests. By alternating between theory and practice, the programme helps the students to develop their ability to cooperate and work independently.

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Minimum attendance of 80% at laboratory courses.
  • Minimum attendance of 80% at seminars.
  • Laboratory reports in accordance with specified criteria.
  • Completed safety training before participating in the laboratory course.

Assessment

Supervised individual written exam, 5 hours.

Permitted exam materials and equipment

  • Own lab reports
  • Own hand-written notes.
  • Chemistry data (B. Pedersen).
  • Calculator.
  • Molecular model set

Grading scale

Emnet behandler regler og kriterier for hvordan forretningsprosesser, herunder saksbehandlingsprosesser i offentlig forvaltning, skal eller bør dokumenteres. Det kombinerer faglig, rettslig og politisk grunnlag for oppgaveløsningen med metoder for å analysere og designe forretningsprosesser og vurdere dokumentasjonsbehovene.

Examiners

Ingen forkunnskapskrav

Overlapping courses

Studentene blir delt i grupper på tre eller fire, som skal levere en oppgave i tre deler. Oppgaven er en øvelse i hvert av de fire ferdighetskravene. Utgangspunktet vil være et oppgitt tema, en lovbestemt forvaltningsoppgave som skal analyseres. Besvarelsen kan være en kombinasjon av formelle, figurbaserte analyseteknikker og en prosatekst. Prosateksten skal utgjøre mellom 15.000 og 20.000 tegn, inkludert mellomrom. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. Det skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Gruppene skal presentere resultatene i plenum.