EPN-V2

FARB1200 Organic Chemistry Course description

Course name in Norwegian
Organisk kjemi
Study programme
Pharmacy Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

This course focuses on organic chemistry as a basis for the pharmacy disciplines. The course covers central functional groups in organic chemistry, organic chemical structures and theory of reactions with a focus on pharmaceuticals.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student;

  • can explain structures and properties of important functional groups in active pharmaceutical ingredients
  • can explain the connection between organic molecules’ chemical structure and reactivity
  • can explain the concepts of resonance, isometry and stereochemical ratios, including identifying the chiral centres in active pharmaceutical ingredients and naming the correct stereochemistry
  • can explain key types of reactions and reaction mechanisms in organic chemistry

Skills

The student;

  • can carry out chemical synthesis of simple active pharmaceutical ingredients under supervision
  • can conduct selected chemical experiments, and interpret and present experimental data from selected organic chemistry experiments
  • can identify simple organic compounds based on their NMR (Nuclear Magnetic Resonance - spectroscopic data)
  • can use IR (infrared spectroscopy), thin-layer chromatography and gas chromatography as methods of identification under supervision

General competence ;

The student

  • can demonstrate an understanding of important functional groups in organic chemistry, organic chemical structures and theory of reactions with a focus on pharmaceuticals

Content

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Teaching and learning methods

The work and teaching methods comprise lectures, seminars, group work and a laboratory course. Digital learning resources are an important part of the teaching activities.

Practical skills are acquired through laboratory work. The students must complete pre-lab and a safety course before they can start the laboratory course. The course also includes written tests. By alternating between theory and practice, the programme helps the students to develop their ability to cooperate and work independently.

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Minimum attendance of 80% at laboratory courses.
  • Minimum attendance of 80% at seminars.
  • Laboratory reports in accordance with specified criteria.
  • Completed safety training before participating in the laboratory course.

Assessment

Supervised individual written exam, 5 hours.

Permitted exam materials and equipment

  • Own lab reports
  • Own hand-written notes.
  • Chemistry data (B. Pedersen).
  • Calculator.
  • Molecular model set

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

Emnet har fokus på fødsel, familiedannelse og det nyfødte barnet. Familiedannelse er et vidt begrep som også omfatter svangerskap og barseltid. Studenten skal tilegne seg ulik type kunnskap som grunnlag for utvikling av egen jordmorfaglig kompetanse, samt bli bevisst klinisk praksis som en viktig arena for kunnskaps- og fagutvikling. Dette krever at studenten får innblikk i og mulighet til kritisk refleksjon både i dybden og bredden innen jordmors funksjons- og ansvarsområder.

Jordmorvirksomhet i skjæringspunktet mellom normalitet og risiko er også et viktig fokus. Ulike tema blir diskutert i lys av mangfold. Å være opptatt av det normale innebærer et ansvar for å oppdage og respektere grensene for det kompliserte.

Læringsaktiviteten i temaet er organisert i følgende tema: anatomi og fysiologi, normalt svangerskap, normal fødsel og barselperiode, patologisk svangerskap, fødsel og barselperiode, barnet (intrauterint og nyfødt) og støttefag (kommunikasjon, juss, etikk, ernæring og fysisk aktivitet, psykososiale aspekter ved familiedannelse).

Overlapping courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi og patofysiologi under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • kan gjenkjenne normale og avvikende prosesser og identifisere mors, barns og familiers behov for oppfølging i svangerskap, fødsel og barselperiode
  • kan drøfte betydningen av sosiokulturelle aspekter som har betydning for individuell tilnærming til kvinnen under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • kan drøfte jordmors funksjon og ansvar og den lovgivning som regulerer jordmorvirksomheten

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte jordmorfaglige problemstillinger i lys av teoretisk kunnskap
  • kan analysere kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaglige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • kan bidra til nytenkning og videreutvikling av tverrfaglig samarbeid under svangerskap, fødsel og barselperiode
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter i et forebyggende og helsefremmende perspektiv overfor den nye familien