EPN-V2

FARB1050 Public Health and Health Management Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse og helseforvaltning
Study programme
Pharmacy Programme
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Programme description
Course history

Introduction

The language is normally English. For Norwegian students, the topic of health management is taught in Norwegian.;

This common course is developed for all the bachelor’s degree programmes taught at the Faculty of Health Sciences that are covered by the National Curriculum Regulations for Norwegian Health and Welfare Education (RETHOS).;;

The course deals with public health and health management. Public health emphasises the distribution of health challenges in the population based on causal connections and risk factors relating to health, education, work and living conditions, international guidelines and conditions with a bearing on illness, health and quality of life in the population at individual, group and society level, including the sustainability goals.;;Health management emphasis a fundamental understanding of how the health service is organised, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.;;For international students, the focus will be on the Nordic welfare model.;

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student;

  • can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
  • can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
  • can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
  • can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
  • is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
  • can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
  • can describe the goals for sustainable development and their significance for public health

Skills

The student can

  • reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
  • find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
  • reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services

Teaching and learning methods

The teaching and learning methods include digital textbooks and digital supervised seminars. The course is organized as flipped classroom. Digital textbooks will be made available to students in advance.

Course requirements

None

Assessment

Emnet består av kliniske studier i 13 uker som bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 1, MAJOPRA1 og som relateres til MAJO4300 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 2. Studenten skal videreutvikle kliniske ferdigheter og vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen/familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Det legges spesielt vekt på at studenten videreutvikler teori, refleksjon og kliniske vurderinger i perspektiv av jordmorfagets ståsted i skjæringspunktet mellom biomedisinsk og fenomenologisk tenkning.

Permitted exam materials and equipment

Bestått MAJOPRA1 og MAJOPRA2.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • kritisk vurdere og videreutvikle kunnskap og forståelse for svangerskap- fødsel- og barseltid og familiedannelse som psykososiale prosesser, og betydningen av kulturelt mangfold og sosioøkonomisk ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • observere og vurdere fosterets tilstand og helse, og kan iverksette relevante tiltak
  • utføre selvstendig, kunnskapsbasert jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer og lovverk for jordmødre
  • analysere, iverksette tiltak i samarbeid med kvinnen og partner, og dokumentere kliniske situasjoner i normale og kompliserte fødsel- og barselforløp
  • observere friske og syke nyfødte barns grunnleggende behov og utvikling og iverksette relevante tiltak
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiode
  • formidle kunnskap om faglige problemstillinger til brukere og fagfeltet

Examiners

Arbeids- og undervisningsformene består av simulatortrening i øvingslaboratoriet og brukerrettede kliniske studier i hjemmet, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.

Overlapping courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.

2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.

3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.

4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av universitetets veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.

5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4

;

Veiledning

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Klinisk veileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder;i forventningssamtale.;Forventningssamtalen kan;foregå individuelt eller i gruppe.;Universitetets veileder tar initiativ til inntil to veiledninger av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.