EPN-V2

ERGOPRA2 Placement - Physical Health: Treatment and Re-/Habilitation Course description

Course name in Norwegian
Praksis - psykisk helse: behandling og re-/habilitering
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Ergoterapeuter bistår personer med psykiske helseproblemer slik at de kan delta i aktiviteter som er viktige i hverdags- og arbeidsliv. Arbeidet foregår både i psykiatrisk spesialisthelsetjeneste og innen psykisk helsearbeid i kommunene, og det krever samarbeid og kommunikasjon med brukere, pårørende, medarbeidere og andre aktuelle instanser. Gjennom systematisk arbeid og metodisk bruk av aktivitet bidrar ergoterapeuter til å fremme aktivitet og deltakelse. Ergoterapi skal ha en kunnskapsbasert tilnærming.

    Emnet består av praksisstudier innenfor området psykisk helse. Temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder fra tidligere emner, spesielt fra emne ERGO2000, danner grunnlaget for utvikling av ny teoretisk og praktisk kunnskap som relevant på det enkelte praksissted. Refleksjon over praksis og klinisk resonnering skal bidra til både personlig og faglig utvikling og styrke yrkesidentitet, innsikt og kunnskap.

    Halve studentkullet tar emne ERGOPRA1 før ERGOPRA 2, mens de andre studentene tar ERGOPRA2 før ERGOPRA1. Læringsutbyttene i disse to emnene må sees i sammenheng, ettersom det har stor betydning om ERGOPRA 1 tas før ERGOPRA 2 eller omvendt. Det forventes en progresjon fra første til andre praksisperiode med hensyn til oppnåelse av læringsutbyttene

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

    • Rehabiliterende arbeid (9 stp.).
    • Habiliterende arbeid (2 stp.).
    • Behandlende arbeid (3 stp.).
    • Etikk (1 stp.).
  • Required preliminary courses

    Emnet gir studenten kompetanse som er viktig for å tilpasse, gjennomføre og evaluere rehabiliteringstiltak for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, smertetilstander, psykiske plager, revmatiske sykdommer, ulike former for kreft, og postoperative tilstander. Emnet inkluderer i tillegg komplekse og sammensatte helseutfordringer. I emnet inngår også pasientkasuistikker, klinisk resonnering, samt innhenting og bruk av forskningsbasert kunnskap. Studenten vil få erfaring med å kommunisere og diskutere faglige problemstillinger.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapifaglige metoder ved praksisstedet
    • kan redegjøre for praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • søke opp, diskutere og anvende faglitteratur, artikler og forskningsresultater i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver ved praksisstedet
    • reflektere over innholdet i tilbudet som blir gitt på praksisstedet
    • bruke de fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper innenfor kartlegging og intervensjon som er aktuelle på praksisstedet
    • anvende klientsentrert tilnærming
    • anvende og dokumentere systematiske ergoterapeutiske arbeidsprosesser
    • anvende, diskutere og begrunne metodisk bruk av aktivitet
    • kommunisere terapeutisk i møte med bruker
    • reflektere over egen fagutøvelse og vise evne til å korrigere terapeutisk tilnærming i tråd med veiledning
    • anvende klinisk resonnering for å integrere teori, praksis og etikk innen psykisk helse

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
    • ta ansvar, vise initiativ, samarbeidskompetanse og selvstendighet
    • dokumentere og formidle pasientrelatert arbeid både skriftlig og muntlig
    • samarbeide med andre yrkesgrupper og aktører
  • Teaching and learning methods

    Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis, praksisseminarer og gruppeveiledning.
    • Tre individuelle skriftlige oppgaver, inntil 1500 ord per oppgave. Aktuelle kartleggings- og/eller vurderingsskjemaer skal vedlegges oppgavene. Studenten gis to forsøk for godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.
  • Assessment

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive risikofaktorer for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
    • beskrive rehabiliteringstiltak og prognose for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
    • redegjøre for ulike forståelser av smerte og smertemekanismer

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for brukere og pasienter med muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
    • foreslå og begrunne rehabiliteringstiltak for brukere og pasienter med muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
    • anvende kunnskap om mestring med utgangspunkt i pasientkasuistikker
    • anvende metoder for kunnskapsbasert praksis med utgangspunkt i pasientkasuistikker

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • drøfte faglige, etiske og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
    • reflektere over helseutfordringer som kan oppstå ved langvarige plager eller alvorlig sykdom, og mulig konsekvens for terapeutrollen
  • Grading scale

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening og selvstudier.

  • Examiners

    Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.