EPN-V2

ERGOPRA1 Placement - Physical Health: Treatment and Re-/Habilitation Course description

Course name in Norwegian
Praksis - somatisk helse: behandling og re-/habilitering
Study programme
Bachelor's Degree in Occupational Therapy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Ergoterapeuter bistår personer med fysiske funksjonsnedsettelser slik at de kan delta i aktiviteter som er viktige i hverdags-, arbeids- og samfunnslivet. Arbeid kan rettes mot utredning, behandling og re/habilitering innenfor spesialisthelsetjenesten eller rehabiliteringsavdelinger i kommunehelsetjenesten. Dette innebærer samarbeid og kommunikasjon med brukere, pårørende, medarbeidere og andre aktuelle instanser. Gjennom systematisk arbeid og metodisk bruk av aktivitet bidrar ergoterapeuter til å muliggjøre aktivitet og deltakelse. Ergoterapi skal ha en kunnskapsbasert tilnærming.

Emnet består av praksisstudier innenfor området somatisk helse. Temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder fra tidligere emner, spesielt fra emne ERGO1300 Somatisk helse - aktivitet og deltakelse, danner grunnlaget for utvikling av ny teoretisk og praktisk kunnskap som er sentralt på det enkelte praksissted. Refleksjon over praksis og klinisk resonnering skal bidra til personlig og faglig utvikling og å styrke yrkesidentitet, innsikt og kunnskap.

Halve studentkullet tar emne ERGOPRA1 før ERGOPRA 2, mens de andre studentene tar ERGOPRA2 Praksis - psykisk helse før ERGOPRA1. Læringsutbyttene i disse to emnene må sees i sammenheng, ettersom det har stor betydning om ERGOPRA 1 tas før ERGOPRA 2 eller omvendt. Det forventes en progresjon fra første til andre praksisperiode med hensyn til oppnåelse av læringsutbyttene.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Rehabiliterende arbeid (8 stp.).
  • Habiliterende arbeid (3 stp.).
  • Behandlende arbeid (3 stp.).
  • Etikk (1 stp.).

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapeutiske metoder ved praksisstedet
  • kan redegjøre for praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer

Ferdigheter

Studenten kan

  • oppsøke, diskutere og anvende faglitteratur, artikler og forskningsresultater i forhold til aktuelle pasienter/brukere, problemstillinger og oppgaver ved praksisstedet
  • anvende klientsentrert tilnærming
  • kommunisere terapeutisk i møte med pasienten/bruker
  • anvende og dokumentere ergoterapeutiske arbeidsprosesser
  • bruke de fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper innenfor kartlegging og behandling som er aktuelle på praksisstedet
  • kan anvende, diskutere og begrunne metodisk bruk av aktivitet i somatisk helse
  • reflektere over innholdet i tilbudet som blir gitt på praksisstedet
  • reflektere over egen fagutøvelse og vise evne til å korrigere terapeutisk tilnærming i tråd med veiledning
  • anvende klinisk resonnering for å integrere teori, praksis og etikk innenfor somatisk helse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer i praksis
  • praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
  • ta ansvar og vise initiativ, samarbeidskompetanse og selvstendighet i praksis
  • dokumentere og formidle pasientrelatert arbeid både skriftlig og muntlig
  • samarbeide med andre yrkesgrupper og aktører

Teaching and learning methods

Emnet omfatter ti uker praksisstudier inklusive en klinisk eksamen på praksisstedet. Studentene skal utføre ergoterapeutisk arbeid som er aktuelt på det enkelte praksisstedet. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis. I dette inngår blant annet at at studentene finner frem til relevante vitenskapelige artikler, som legges frem for diskusjon på praksisstedet.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis og praksisseminarer.

Assessment

Praksis

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Midtveisvurdering og sluttvurdering.

Tidspunkt: 3. semester for halve kullet, 4. semester for den andre halvdelen.

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 prosent).

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra høgskolen.

Eksamen

For å fremstille seg til eksamen må praksisperioden være bestått.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell klinisk eksamen, én dag.

Tidspunkt: 3. eller 4. semester.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.