Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB3900 Professional Development and Methods - Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven
- Study programme
-
Bachelor's Degree in Occupational Therapy
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In their third year, students will work on a bachelor thesis. The work on the bachelor thesis provides the students with experience of systematic project work over time, where professional development and the development of new knowledge in common is key. Philosophy of science and research methodology knowledge and skills are recurrent topics in the work on the bachelor’s thesis.
In part one, which starts at the beginning of the autumn semester, focus will be on how to plan project work. The student will start by working in-depth with a topic that forms the basis for their bachelor thesis. Students will be assigned a supervisor who follows the development of the project outline.
In part two, which concludes the programme, focus will be on completing the project and writing the bachelor’s thesis.
The bachelor’s thesis must be related to a research and development work in occupational therapy and occupational science.
Required preliminary courses
Passed first and second year of the programme or equivalent.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of updated national and international research on the topic of the bachelor’s thesis
- has knowledge of professional development and project work and can use the knowledge in his/her own project
- has knowledge of philosophy of science, research ethics and research methods, and is capable of discussing how this impacts the development of knowledge in occupational therapy
Skills
The student is capable of
- applying problem-solving and creative strategies in the development of a project outline
- developing a research question and a project plan
- using philosophy of science, research ethics and methods to his/her own bachelor’s degree project
- applying a relevant scientific method and conducting data collection and analysis
- preparing an abstract and bachelor’s thesis based on traditions in research dissemination
- obtaining, applying and discussing relevant research articles and other specialist literature from national and international R&D work on the topic of the bachelor thesis
- discussing the bachelor thesis’ topic and results in relation to occupational therapy theory and occupational science
- discussing, assessing and reflecting on results and factors that have influenced the results’ reliability and validity
General competence
The student is capable of
- planning and carrying out an occupational therapy development project in cooperation with others under supervision
- critically reflecting on research ethics issues and guidelines
- communicating in written form, discussing and presenting the results of his/her own project
Teaching and learning methods
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- SYKD1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
- SYKD110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
- SYKDRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
eller tilsvarende.
Course requirements
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser og problemer, formulere mål og iverksette tiltak og evaluere (sykepleieprosessen)
- kan forklarer og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
- kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
- kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
- kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser samt utøve hjerte-lungerdning med hjertestarter (HHLR)
- kan identifisere og reflektere over etisk ladede og utfordrende situasjoner i klinisk praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i utøvelse av sykepleie
Assessment
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.
Permitted exam materials and equipment
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Kurs i blodprøvetaking.
- Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
Grading scale
Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Examiners
Ikke relevant.