EPN-V2

ERGOB3900 Professional Development and Methods - Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    KunnskapStudenten har

    • kunnskaper om forskjellige teknologiske verktøy brukt i læringssammenheng
    • kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
    • kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring

    FerdigheterStudenten kan

    • planlegge og anvende ny teknologi i læringsoppgaver/undervisningsopplegg
    • anvende ulike digitale verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
    • utvikle og vurdere undervisningsopplegg som viser hvordan ny teknologi kan anvendes i ulike yrker

    Generell kompetanseStudenten kan

    • analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
    • analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
    • videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov
  • Required preliminary courses

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Learning outcomes

    Følgende fire arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
    2. Fordypning i ny teknologi innen eget utdanningsprogram.; Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.
    3. Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning om ny teknologi i yrkesfag. Undervisningen skal være interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidskravet dokumenteres skriftlig, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 1500 ord +/- 10%, og med et tillegg på 500 ord pr student dersom den leveres fra en gruppe.
    4. Presentere et undervisningsopplegg om ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Refleksjoner over presentasjonen og diskusjoner med kollegaer dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter, og et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Omfanget på den digitale presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe. Det individuelle refleksjonsnotatet skal være på 1000 ord +/- 10%. ;

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

  • Teaching and learning methods

    Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10% ;

    Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

  • Course requirements

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Assessment

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

  • Permitted exam materials and equipment

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • Grading scale

    Se programplanen.

  • Examiners

    All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.