Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB3900 Professional Development and Methods - Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven
- Study programme
-
Bachelor's Degree in Occupational Therapy
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bachelorstudiet i fotojournalistikk retter seg mot studenter som ønsker å arbeide med visuell journalistikk og historiefortelling basert på fotografi, tekst og video, som frilanser eller i en redaksjonell ramme.
Required preliminary courses
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse og en todelt opptaksprøve, som består av en hjemmeprøve og arbeidsprøver. Søkerne kan velge mellom, eller kombinere, fotografi og video. Søkerne blir rangert på grunnlag av poengene gitt på den todelte opptaksprøven, kombinert med ordinær poengberegning.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of updated national and international research on the topic of the bachelor’s thesis
- has knowledge of professional development and project work and can use the knowledge in his/her own project
- has knowledge of philosophy of science, research ethics and research methods, and is capable of discussing how this impacts the development of knowledge in occupational therapy
Skills
The student is capable of
- applying problem-solving and creative strategies in the development of a project outline
- preparing a research question and a project plan
- using philosophy of science, research ethics and methods to his/her own bachelor’s degree project
- applying a relevant scientific method and conducting data collection and analysis
- preparing an abstract and bachelor’s thesis based on traditions in research dissemination
- obtaining, applying and discussing relevant research articles and other specialist literature from national and international R&D work on the topic of the bachelor thesis
- discussing the bachelor thesis’ topic and results in relation to occupational therapy theory and occupational science
- discussing, assessing and reflecting on results and factors that have influenced the results’ reliability and validity
General competence
The student is capable of
- planning and carrying out an occupational therapy development project in cooperation with others under supervision
- critically reflecting on research ethics issues and guidelines
- communicating in written form, discussing and presenting the results of his/her own project
Teaching and learning methods
Work and teaching methods include independent work, project work in groups, lectures and seminars. The seminars will focus on different scientific methods and approaches.
Project work
Students work independently in groups and receive supervision in relation to the project work and how to write assignments. In part one, the students are to document a project plan through writing a project outline. In part two, the students are to carry out the project and write the bachelor thesis. The supervision is organised on the basis of the projects the students work on, and takes place partly in larger groups with presentations and discussions with peer feedback, and partly in the individual bachelor groups.
Course requirements
Fotojournaliststudiet inneholder fotojournalistisk arbeidsprosess og metode, journalistisk teori og metode, språk og mediekunnskap. Undervisningen i de ulike fagområdene blir i hovedsak gitt integrert.
5. semester: Alternativt praksisperiode eller utveksling/valgfrie emner tilsvarende 30 studiepoeng. 6. semester: Alternativt utveksling tilsvarende 30 studiepoeng.
Det journalistiske bildets historie samt pressehistorie inngår i emner på de ulike klassetrinnene.
Valgfrie emner, studentutveksling og utenlandsopphold
Studenter som ikke ønsker praksis kan i 5. semester velge relevante emner ved andre utdanningsinstitusjoner eller dra på utveksling. I 6. semester kan studenter som ønsker det velge internasjonal utveksling i stede for FOTO3000 Dokumentar utland. Det er lagt til rette for utvekslingsopphold ved våre samarbeidsinstitusjoner i Norden, Europa eller resten av verden.
Studenten kan benytte seg av instituttets avtaler i Norden og Europa under stipendprogrammene Nordplus og Erasmus+. Studenten kan også benytte seg av OsloMet - storbyuniversitetets avtaler med institusjoner utenfor Europa. Flere opplysninger om samarbeidsinstitusjoner og muligheter for utvekslingsopphold finnes på OsloMet - storbyuniversitetets og fakultetets hjemmesider.
Studenten må på forhånd søke fakultetet om godkjenning av eksterne studier. Emnene/studiet må ha en faglig sammenheng med og være faglig relevant for utviklingen av studentens fotojournalistiske metode eller kunnskaper om globale/internasjonale forhold. I søknaden skal studenten redegjøre for emnenes relevans for studentens fotojournalistiske utvikling og emnenes faglige sammenheng. Søknaden må også inneholde emneplan. Den skal sendes til studieadministrasjonen ved Fakultet for samfunnsvitenskap.
Institutt for journalistikk og mediefag tilbyr disse emnene som er faglig relevant for utviklingen av studentens fotojournalistiske metode eller kunnskaper om globale/internasjonale forhold:
- JBV3200 Europa i endring (Journalism in a Changing Europe) 15 stp.
- JBV3800 Climate Change Journalism 15. stp
- MOKV3400 Produksjon for Streaming og nett-tv 15 stp.
Hvilke emner som blir satt opp, kunngjøres i semesteret før. Emner med lav søkning blir ikke satt opp. Dersom utenlandske studenter deltar i undervisningen av emnene Europa i endring gjennomføres dette emnene på engelsk. Studentene må da følge bestemmelsene i den engelske emneplanen.
Det er et krav at utvekslingsstudenter leverer en rapport om oppholdet etter hjemkomst. Rapporten skal være på ca. to sider, og den vil bli gjort tilgjengelig for andre studenter.
Krav for å fortsette i studiet (progresjonsregler)
- Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. Noen emner har forkunnskapskrav, se den enkelte emneplan.
Assessment
Written bachelor’s thesis in groups normally comprising two students, up to 7,000 words.
Resit exam: If the bachelor’s thesis is awarded a fail grade, the students have the right to submit a reworked version once.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
A-F.
Examiners
Studiet har en internasjonal orientering i både undervisning og pensum. Dette er sentralt i en tid da studentene både rapporterer fra og publiserer til en internasjonal arena. Studentene lærer å forstå de kulturelle kodene som påvirker fotojournalistikken. De lærer også å arbeide som fotojournalist i ukjente kulturer.
Studiets 6. semester er et rent internasjonalt semester. Emnet Dokumentar utland har fokus på globalisering og forberedelser til en fem til seks ukers reportasjereise til utlandet, enten alene eller i gruppe. Sentralt står fotojournalistens rolle i møte med det internasjonale, med særlig vekt på etikk, kilder, presentasjon og formidling. Emnet har fokus på utviklingsteori, bistand, kultur, religion og historie.