EPN-V2

ERGOB3900 Professional Development and Methods - Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven
Study programme
Bachelor's Degree in Occupational Therapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

In their third year, students will work on a bachelor thesis. The work on the bachelor thesis provides the students with experience of systematic project work over time, where professional development and the development of new knowledge in common is key. Philosophy of science and research methodology knowledge and skills are recurrent topics in the work on the bachelor’s thesis.

In part one, which starts at the beginning of the autumn semester, focus will be on how to plan project work. The student will start by working in-depth with a topic that forms the basis for their bachelor thesis. This takes place by applying for a research or development project available at OsloMet or other partner institutions. Students will be assigned a supervisor who follows the development of the project outline.

In part two, which concludes the programme, focus will be on completing the project and writing the bachelor’s thesis.

The bachelor’s thesis must be related to a research and development work in occupational therapy and occupational science.

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende

Learning outcomes

Etter gjennomført emne og INTER1200* har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten;

  • kan beskrive aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapeutiske metoder ved praksisstedet
  • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer, og kan forklare aktuelle samarbeidspartneres rolle og funksjon
  • kan gjøre rede for hvordan aktivitetsanalyse brukes gjenomgående i en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan bruke kartleggingsmetoder knyttet til aktivitet, ferdighets- og funksjonsvurderinger som er aktuelle på praksisstedet
  • kan anvende og begrunne terapeutisk bruk av aktivitet for å fremme aktivitetsutførelse
  • kan anvende og formidle systematisk aktivitetsanalyse gjennom en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • kan med veiledning igangsette relevant intervensjon på bakgrunn av blant annet gjennomført systematisk aktivitetsanalyse
  • kan anvende klinisk resonnering, vurdere og justere egen terapeutisk kompetanse i møte med personer som er i prosesser hvor læring og mestring foregår, eller henvise videre ved behov
  • kan søke etter og formidle vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse ved praksisstedet
  • kan anvende relevant teori og forskning for å belyse intervensjoner som retter seg mot aktivitet og deltakelse
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse skriftlig og muntlig i de former og prosedyrer som er relevant for praksisstedet
  • kan identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer
  • kan ta ansvar, vise initiativ og samarbeidskompetanse i praksis
  • kan planlegge og samarbeide tverrfaglig innenfor praksisstedets rammer
  • kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kan følge praksisstedets prosedyrer;
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Teaching and learning methods

Praksisperioden er normalt på 12 uker, og starter med forberedelser på utdanningen. Videre er praksisukene organisert slik at studentene er 30 timer i praksis. Studentene har en veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen.

Studentene får i tillegg gruppeveiledning i praksis. Veiledningsgruppene ledes i fellesskap av en faglærer fra utdanningen og en ergoterapeut fra praksisfeltet. Målet for gruppeveiledningen er å knytte teori og praksis sammen gjennom refleksjon og klinisk resonnering. Tema i veiledningsgruppene tar utgangspunkt i utvalgte læringsutbytter for emnet.

INTER1200

Digital samhandling er sentralt i undervisningen.; Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager.; Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.;;;;;;;;;;

Course requirements

Følgende må være godkjent:

  • samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet

Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Arbeidskrav knyttet til INTER1200:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid med tilhørende seminar (PBL) og laboratoriekurs

Permitted exam materials and equipment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Grading scale

Kalkulator

Examiners

Gradert skala A-F