Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB2200 Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Rehabilitering, habilitering og behandling, del 2
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
The course deals with complex issues of relevance to users and their families in relation to rehabilitation, habilitation, intervention and palliative care. Occupational therapists often have a coordinating role in interdisciplinary cooperation and cooperation across different sectors. User participation, family focused services, vocational rehabilitation, everyday rehabilitation and complex medical and social conditions are key topics in the course.
-
Required preliminary courses
The student must have passed the first year of the programme or equivalent.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- is capable of describing occupational therapists’ interventions in rehabilitation, habilitation and intervention in connection with complex medical and social conditions
- is capable of describing palliative care in relation to occupational therapy
- is familiar with national and international research and development work in rehabilitation, habilitation, intervention and palliative care
- explaining how social and health-related issues, including neglect, violence, abuse, drug and alcohol use and socioeconomic factors, have consequences for occupational participation
- explaining occupational therapists’ approach to everyday rehabilitation and explaining measures based on theoretical models and relevant tools
- explaining how transitional phases in life have significance for coping, occupation and participation
Skills
The student is capable of
- applying activity analysis in mapping, assessment and adaptation of the workplace
- discussing the importance of vocational rehabilitation in light of people’s right to occupation and participation, and discussing the importance of vocational rehabilitation in relation to economics
- using the experience expertise of people and next-of-kin and ensure their participation and safeguard their rights in interdisciplinary, interprofessional and cross-sector work
- using his/her professional knowledge of, and implementing measures for, people with health-related and social challenges
General competence
The student is capable of
- identifying, discussing and reflecting on ethical issues in rehabilitation, habilitation, intervention and palliative care in light of professional ethical guidelines
-
Teaching and learning methods
Work and teaching methods comprise seminars with case-based teaching, skills training and lectures. The students work individually and in groups and present their work for fellow students.
-
Course requirements
In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:
- a minimum of 80 per cent attendance in scheduled teaching
-
Assessment
Emnet omhandler bioingeniørprofesjonens yrkesrolle og yrkesutøvelse med fokus på pre- og postanalytiske forhold, analyseinstrumenter, kontrollrutiner, teknologi og automasjonssystemer, metoder og analyseprosesser.
I laboratorier for medisinsk biokjemi er det bioingeniørens ansvar å analysere biologisk materiale med avanserte analyseinstrumenter og vurdere prøveresultatenes analysekvalitet. I praksis legges det vekt på at studentene får innføring i rutiner og kvalitetssikringsprosesser, og forståelse for analyseresultatenes bidrag i pasientbehandlingen. I praksisperioden vil studentene ta blodprøver av pasienter og utvikle evne til samhandling under veiledning av erfarne bioingeniører med relevant kompetanse.
-
Permitted exam materials and equipment
- Bestått første studieår eller tilsvarende i bachelorstudium i bioingeniørfag, med unntak for emnet BIOB1060 eller
- Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører
-
Grading scale
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare metode- og analyseprinsipper som benyttes på praksisstedet, for eksempel i hematologi, koagulasjon og klinisk kjemiske instrumenter
- kan forklare måleprinsippene til analyseinstrumentene som benyttes på praksisstedet
- kan gjøre rede for vesentlige faktorer som kan påvirke målingene og analyseresultatene i pasientprøver
- kan gjøre rede for feilkilder knyttet til metodene som benyttes på praksisstedet
- kan gjøre rede for kvalitetssikring på praksisstedet og forklare hvordan og hvorfor kvalitetskontroller brukes i analysearbeidet i medisinsk biokjemi
- kan forklare hvordan laboratoriene kan bidra i pasientbehandlingen
- kjenner til laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter på praksisstedet
Ferdigheter
Studenten
- kan følge laboratoriets daglige rutiner og analyseprosedyrer
- kan delta i gjennomføring av analysearbeidet på praksisstedet
- kan vurdere prøvematerialets egnethet
- kan vurdere prøveresultaters pålitelighet på grunnlag av biokjemisk, metodologisk og teknisk kunnskap
- kan bruke og vedlikeholde utvalgte analyseautomater som benyttes på praksisstedet
- kan ivareta pasienten i prøvetakingssituasjonen
Generell kompetanse
Studenten
- tar ansvar og viser initiativ og selvstendighet i arbeidssituasjonen
- kan samhandle med kolleger og pasienter uavhengig av etnisk, religiøs eller kulturell bakgrunn
-
Examiners
Arbeids- og undervisningsformene omfatter 7 ukers veiledet ekstern praksis i et laboratorium for medisinsk biokjemi.