EPN-V2

ERGOB2000 Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 1 Course description

Course name in Norwegian
Rehabilitering, habilitering og behandling, del 1
Study programme
Bachelor's Programme in Occupational Therapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The courses PARAPRA1 and PARAPRA2AB comprise supervised clinical training, mainly in the ambulance service. The first part of PARAPRA2AB (part A) makes up six weeks during the fifth semester. The final part (part B) makes up nine weeks during the sixth semester. The learning outcomes from all the previous courses are updated, integrated, tested in clinical training and form the basis for the development of new theoretical and practical competence.

The learning outcomes are very similar for the two clinical training courses. They are achieved by participation in a variety of ambulance call-outs to patients with different injuries and diseases. The student is expected to show progress, take responsibility and, to an increasing extent, make independent assessments in prehospital work.

Required preliminary courses

The student must have passed the first year of the programme or equivalent.

Learning outcomes

Emnene PARAPRA1 og PARAPRA2AB omfatter veiledede kliniske studier, hovedsakelig i ambulansetjeneste. Første del av PARAPRA2AB (del A) utgjør 6 uker i 5. semester. Siste del (del B) utgjør 9 uker i 6. semester. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse.

Læringsutbyttene er tilnærmet like i de to kliniske emnene. De skal oppnås i varierte ambulanseoppdrag med pasienter som har ulike skader og sykdommer. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av prehospitalt arbeid.

Teaching and learning methods

Bestått første og andre studieår.

Course requirements

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan begrunne sin kliniske virksomhet i lys av teori
  • kan gjøre rede for hvordan avansert livreddende diagnostikk og behandling kan påvirke planlegging og gjennomføring av klinisk ambulansevirksomhet
  • kan gjøre rede for og reflektere over bruken av alt tilgjengelig utstyr
  • kan stille spørsmål basert på teoretisk kunnskap og erfaring fra praksis
  • kan gjøre rede for og reflektere over valg av systemer for journaldokumentasjon
  • kan gjøre rede for og reflektere over bruken av verktøy og metoder for livreddende tiltak i klinisk ambulansevirksomhet
  • kan reflektere over risikomomentene i den farmakologiske behandling som gis i prehospitalt arbeid
  • har bred kunnskap om forskning innen prehospital akuttmedisin
  • har bred teoretisk kunnskap om verktøy og metoder for tiltak i klinisk ambulansevirksomhet
  • kan oppdatere seg på forskning innen de mest sentrale områdene av klinisk ambulansevirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan under minimalt tilsyn

  • gjenkjenne tegn og symptomer på mulig alvorlig sykdom eller skade
  • anvende standardiserte undersøkelser og behandlingsretningslinjer
  • planlegge, vurdere og gjennomføre behandlingstiltak tilpasset den enkelte pasients behov
  • anvende og veilede andre i bruk av alt tilgjengelig utstyr i ambulansen
  • vurdere behov for å innhente hjelp eller henvise pasienten videre
  • skrive ambulansejournal etter retningslinjer
  • skriftlig dokumentere og evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner og retningslinjer
  • anvende og veilede andre i bruken av forflytningsteknikker
  • utforske faglige problemstillinger på en systematisk, kunnskapsbasert og reflektert måte
  • føre et utrykningskjøretøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
  • kan igangsette pasientbehandling i prioritert rekkefølge i samsvar med gjeldende lovverk, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
  • viser empati, omsorg, forståelse og respekt for pasient, pårørende og samarbeidspartnere
  • kan reflektere over tverrfaglig samarbeid
  • kan rapportere relevant pasientinformasjon til annet samarbeidende helsepersonell og etater innenfor gjeldene juridiske rammer
  • kan identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter
  • kan i samarbeid med andre vurdere resultatene av eget arbeid
  • kan gi konstruktive tilbakemeldinger og veilede andre

Assessment

Arbeids- og undervisningsformene består av veiledede kliniske studier, gruppeveiledning ca. hver fjerde uke ved høgskolen samt loggskriving.

Praksis

Kliniske studier i 14-15 uker inkludert introduksjon og etterarbeid. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til sluttvurdering:

  • Minimum 90 prosent deltakelse i veiledningsgruppe organisert av lærer ved HiOA
  • Praksisdokument, etter gitte kriterier.
  • Tre logger på 1500 ord (+/- 10 prosent) hver. Dersom studenten har kjøreopplæring i PARAPRA2AB er arbeidskravet to logger på 1500 ord (+/- 10 prosent).

Grading scale

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Kombinert vurdering:

Del 1) Vurderte kliniske studier. Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. Fravær utover 10 prosent må tas igjen etter avtale med praksisveileder og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at emnet vurderes til ikke bestått

Del 2) Utrykningsprøve, teoretisk og praktisk prøve i utrykningskjøring arrangert av Statens vegvesen. Teoretisk prøve i utrykningskjøring skal avlegges før den praktiske prøven jf. utrykningsforskriften § 2

Studenten må bestå både del 1 kliniske studier og del 2 utrykningsprøve for å bestå emnet som helhet. Dersom studenten får ikke bestått i én av delene må denne delen tas på nytt.

Examiners

Part 1) The midway and final assessments are made by the practical training supervisor. The university contact lecturer will contribute to the midway and final assessment on the basis of the criteria described in the clinical training manual. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

Part 2) The theoretical and practical tests are assessed by the Norwegian Public Roads Administration