EPN-V2

ERGOB1300 Digital Competence and Innovation in Health Course description

Course name in Norwegian
Digital kompetanse og innovasjon i helse
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    The course emphasizes subject-specific digital competence for health education. Society, health services, and education are undergoing extensive digital transformation, which demands individual competence and impacts service organization. For technology to contribute to effective and cohesive health services, current and future healthcare personnel must engage with and utilize digital tools and media safely, critically, and creatively. Emerging technologies, such as artificial intelligence, challenge traditional methods of performing tasks and organizing services, thus closely linked to service innovation.

  • Required preliminary courses

    Lectures, group work, seminars, and self-study. The students will work on a group-based project assignment throughout the course, which includes health technology or assistive technology. Feedback from the course instructor and fellow students.

  • Learning outcomes

    None.

  • Teaching and learning methods

    Kunnskaper

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    • sosialpedagogiske tiltak og metoder i barneverninstitusjoner, samt det rettslige og yrkesetiske regelverket som er styrende for arbeidet
    • sosial- og spesialpedagogiske tiltak og metoder for barn og unge med spesielle behov i skole og barnehage, og barnas rett til ytelser etter barnehageloven og opplæringsloven.
    • ulike tiltak rettet mot barn og unge med alvorlige sosiale vansker, herunder rettsreglene om tvangstiltak i barneverninstitusjoner, fengsel og i konfliktråd (ungdomsstraff).
    • relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger som er nødvendige for å sikre barn og unges fysiske og psykiske helse
    • ulike risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
    • ulike perspektiv på institusjoner som fenomen, og hvordan strukturelle forhold innvirker på individer
    • Ulike perspektiver på ungdomskriminalitet og avvik
    • hvordan ulike aktiviteter bidrar til utsatte barn og unges utvikling og endring
    • regelverket for barn og unge i psykiatriske institusjoner.
    • ulike etaters ansvarsområde som grunnlag for samarbeid
    • etiske fordringer i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
    • vitenskapsteori og kunnskapsgrunnlaget som ulike metoder i barnevernspedagogens praksisfelt bygger på

    Ferdigheter

    Studenten skal:

    • planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid i barneverninstitusjoner
    • planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
    • vurdere barn og unges psykiske vansker i sammenheng med konkrete samspills- og livserfaringer
    • reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
    • anvende aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og reflektere over egen faglige utøvelse
    • kunne samarbeide med andre relevante etater og profesjoner, innenfor reglene om taushetsplikt
    • ivareta barns rettigheter i institusjoner og forholde seg til de rettslige grensene for tvangsinngrep og maktutøvelse i henhold til legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet
    • reflektere over særlige utsatte barns rettsvern

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • er i stand til å utøve sosialpedagogisk arbeid i ulike institusjoner gjennom anvendelse av kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv
    • har forståelse av egen rolle som barnevernspedagog i et tverrfaglig perspektiv på barn og unges psykiske og sosiale vansker
  • Course requirements

    Obligatorisk undervisning

    I dette emnet er aktivitetsfaget obligatorisk.

    Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

    Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

    Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

    Arbeidskrav

    Barn og unges psykiske helse og hverdagsliv i ulike institusjoner

    Oppgaven er på 3500 ord +/- 10 %

  • Assessment

    Emne 2B avsluttes med en individuell, muntlig eksamen som utgjør 20 studiepoeng. Studenter som ikke består eksamen kan fremstille seg til ny eksamen som blir arrangert i inneværende semester.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

  • Overlapping courses

    • 1,5 credits overlap with ERGOB1070 Technology and Society.
    • 5 credits overlap with FYB3100 and ORI1300 Digital Competence and Innovation in Health