EPN-V2

ERGOB1000 Occupation and Participation in Everyday Life Course description

Course name in Norwegian
Aktivitet og deltakelse i hverdagslivet
Study programme
Bachelor's Programme in Occupational Therapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Occupational therapy is based on the premise that occupation and participation in daily life is of great importance to people’s health and quality of life. Theory will be introduced that sheds light on the connection between the person, occupation and the environment. This course takes its point of departure in occupational science, activity analysis and the importance of the surrounding environment. The course includes a coursework requirement that is common for all occupational therapy programmes in Norway related to activity analysis.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge 

The student is capable of 

  • explaining the aims of activity analysis in occupational therapy
  • explaining forms of activity and how they are influenced by their environment
  • explaining the occupational therapy field’s development and significance in society
  • describing the following occupational therapy models that elucidate the connections between persons, occupation and the environment
  • explaining how everyday activities, roles and culture influence health and occupational identity
  • explaining the connection between habits, occupational balance, health and quality of life
  • explaining principles for good communication and the significance of communication in occupational therapy practice

Skills 

The student is capable of 

  • carrying out analysis of forms of activity in a chosen context with a tool for activity analysis
  • using analysis of forms of activities to identify factors that promote and prevent occupational performance
  • discussing the material, physical, social and cultural importance of the environment for occupation and participation and applying the principles of universal design
  • using literature searches and of correct source referencing

General competence

The student 

  • is process and goal oriented when cooperating on group assignments
  • is capable of applying a creative design process to solve in occupational therapy assignments

Teaching and learning methods

Emnet omhandler kommunikasjon, sosialisering og opplæring, samt yrkesfaglig kompetansekartlegging/behov.

Emnet bestrå av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng i profesjonsfag og 20 studiepoeng i yrkesfag

Course requirements

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Assessment

Individual portfolio of two written assignments, maximum 1,500 words per assignment.

An overall grade will be awarded for the portfolio as a whole. The two assignments are equally weighed when the portfolio is graded, but if the student fails one of the assignments, the overall grade awarded will also be F.

Resit exam: The student will have the opportunity to rework the assignment(s) in the portfolio that has(have) been awarded an F once.

Permitted exam materials and equipment

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Grading scale

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1 (PF) Kommunikasjon og gruppedynamikk

  • Arbeidsform: gruppeoppgave med innlevering av dokumentasjon tilsvarende minimum 1500 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) fundert på om lag 600 sider litteratur. Etter avtale med faglærer kan individuell oppgave leveres

Arbeidskrav 2 (PF) Observasjoner fra videregående skole (Arbeidskrav for studenter uten relevant arbeidserfaring fra videregående skole)

  • Arbeidsform: beskrivelse og refleksjon rundt observasjon fra en uke observasjonspraksis fra videregående skole, individuelt. Omfang 700 til 1000 ord.

Arbeidskrav 3 (PF/YF) Undervisningsøvelse med planlegging og analyse

  • Arbeidsform: dokumentasjon og refleksjon rundt erfaringer fra praktiske øvelser, individuelt. Omfang 1300 - 1700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) og fundert på om lag 400 sider litteratur.

Arbeidskrav 4YF/PF Kartlegging og utviklingsplan for egen yrkesfaglig kompetanseutvikling Kartlegging og utviklingsplan av egen yrkesfaglig kompetanse (bredde og dybde) inkludert synliggjøring og bruken av grunnleggende ferdigheter innen eget yrke og programområde. Dokumentasjon av yrkesfaglig realkompetanse.

  • Arbeidsform: individuell skriftlig omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord og fundert på om lag 800 sider litteratur eller tilsvarende kilder.

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

Praksis:

  • Yrkespraksis kan forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
  • Arbeidskrav 4 skal være godkjent før yrkespraksis kan påbegynnes

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglærer.

Examiners

Individuell muntlig eksamen ca. 30 min. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 1000.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.