EPN-V2

ERGO3100 Primary Health Care and Occupational Health Course description

Course name in Norwegian
Ergoterapi innen allmennhelse og arbeidshelse
Study programme
Bachelor's Degree in Occupational Therapy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Dette emnet er todelt og belyser tverrprofesjonelle og tverretatlige samarbeidsformer innen helsefremmende, forebyggende og re/habiliterende arbeid på system-, gruppe og individ nivå.

Innholdet i ERGO3100(a) omhandler ergoterapeuters rolle og ansvarsområder i kommunehelsetjenesten og hvordan ergoterapeuter kan bidra til å fremme borgernes muligheter for aktivitet og deltakelse. Brukergruppen er bredt sammensatt og inkluderer mennesker med ulike forutsetninger i alle aldre. Fokus rettes også mot prioritering av tjenester og utvikling av alternative tilbud for å møte utfordringer innenfor kommunehelsetjenesten.

Innholdet i ERGO3100(b) er knyttet til arbeidshelse på individ-, gruppe- og systemnivå. Fokus er på helsefremmende arbeidsmiljøfaktorer, arbeidstakeres mestring av arbeidsaktivitet og deltakelse på arbeidsplassen.

De to delene har én felles eksamen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

ERGO3100(a) Ergoterapi og allmennhelse/Occupational Therapy and Primary Health Care

Denne delen er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Habiliterende arbeid (2 stp.).
  • Rehabiliterende arbeid (2 stp.).
  • Helsefremmende og forbyggende arbeid (0,5 stp.).
  • Ide, teori og erfaringsgrunnlag (2 stp.).
  • Sosiologi og sosialantropologi (1,5 stp.).
  • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid (1 stp.).
  • Stats og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk (1 stp.).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap i aktivitetsvitenskap og aktivitetsteori
  • har bred kunnskap om folkehelse, helsefremmede, forebyggende og re/habiliterende arbeid i kommunehelsetjenesten knyttet til ergoterapifaglige oppgaver
  • har bred kunnskap om ulike perspektiver på brukermedvirkning og medborgerskap, medvirkningsformer og medvirkningspolitikk
  • har innsikt i lovverk og offentlige føringer knyttet til kommunehelsetjenesten som fokuserer på aktivitet og deltakelse
  • har kunnskap om og kan drøfte velferdsstatens organisering, forvaltningssystemer og institusjoner knyttet til ergoterapifaglige oppgaver i kommunehelsetjenesten, inkludert konkurranseutsetting og behov for frivillig arbeid
  • kan gjøre rede for kvalitetssikring og utvikling av tjenestetilbud
  • har kunnskap om tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid på ulike nivåer

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte og kritisk reflektere over tiltak som fremmer aktivitet og deltakelse i hverdagslivets ulike arenaer
  • reflektere over ergoterapeutrollen i kommunehelsetjenesten inklusiv rollen som veileder, rådgiver og innovatør
  • kritisk reflektere over ulike former for brukermedvirkning
  • begrunne og drøfte helsefremmende, forebyggende, re/habiliterende arbeid i kommunehelsetjenesten på gruppe og systemnivå
  • begrunne og kritisk reflektere over ergoterapeutiske metoder innenfor velferdsteknologi, hjelpemiddelformidling, boligtilpasning og tilrettelegging av omgivelser inkludert universell utforming

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over ergoterapifaglig yrkesutøvelse innen kommunehelsetjenestens ulike arenaer
  • argumentere for innovasjon og utvikling av praksis innen kommunehelsetjenesten
  • vise innsikt i kontinuitet og koordinering av tjenestetilbud mellom ulike nivåer og samt samhandling mellom profesjoner, interessegrupper og frivillige
  • dokumentere og formidle kunnskapsbasert praksis innen allmennhelse både skriftlig og muntlig

ERGO3100(b) - Ergoterapi og arbeidshelse/Occupational Therapy in Occupational Health

Denne delen av emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Helsefremmende og forebyggende arbeid (2,5 stp.).
  • Sosiologi og sosialantropologi (0,5 stp.).
  • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid (2 stp.).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte arbeidets betydning for menneskelig aktivitet og deltakelse i et individuelt, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
  • har bred kunnskap om teorier og modeller knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid innen arbeidshelse
  • har innsikt i lovverk som gjelder for arbeid og arbeidshelse
  • kan redegjøre for nyere forskning innen arbeidshelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende og drøfte teori, modeller og metoder for kartlegging og intervensjon på individ, gruppe- og systemnivå
  • reflektere kritisk over ergoterapifaglige oppgaver og metoder innenfor arbeidshelse
  • vise ferdighet i veiledning, rådgiving og undervisning innenfor arbeidslivet i forhold til enkeltpersoner og grupper
  • drøfte tiltak på individ, gruppe- og systemnivå med fokus på integrering, mestring og deltakelse i arbeid
  • dokumentere kunnskapsbasert praksis innen arbeidshelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over etiske dilemmaer innen arbeidshelse
  • utviser adferd som verdsetter og respekterer aktører i arbeidslivet
  • kan initiere samarbeid og koordinering mellom ulike aktører i arbeidslivet
  • kjenner til innovasjonsarbeid i arbeidslivet

Teaching and learning methods

Undervisningen består av forelesninger og seminarer hvor studentene blir aktivt involvert gjennom fremlegg av oppgaver, diskusjon og refleksjon. Gruppearbeid med veiledning og ferdighetstrening inngår også. Studentene skriver mappeoppgaver i gruppe og individuelt, og de skal både ut i kommunehelsetjenesten og i lokalmiljøet for å hente grunnlag for enkelte av oppgavene.

I ERGO3100(b) gjennomfører studentene et prosjekt i en bedrift. Studentene skaffer selv avtale med bedriften.

Course requirements

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, ferdighetstrening, seminarer, veiledning og obligatorisk gruppearbeid.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 35 minutter.

Tidspunkt: 5. semester

Permitted exam materials and equipment

Tillatt hjelpemiddel: Notat på inntil én side fra hver av emnets arbeidsoppgaver.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.