EPN-V2

ERGO2000 Mental Health and Participation Course description

Course name in Norwegian
Psykisk helse og samfunnsdeltakelse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Psykisk helse, sosiale forhold, livet i storbyen og et multikulturelt miljø påvirker menneskers mulighet for deltakelse i aktivitet, i sosiale grupper og i samfunnsliv. Deltakelse har stor betydning for menneskets psykiske helse og sosiale integrasjon. I et samfunn i rask endring trenger marginaliserte grupper og deres rett til aktivitet og deltakelse spesiell oppmerksomhet. På dette området bistår ergoterapeuter mennesker som møter psykiske og sosiale utfordringer i mestring av hverdagen og med å delta i samfunnet.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

    • Idé, teori og erfaringsgrunnlag 1.
    • Forskning og utvikling innen ergoterapi 1.
    • Helsefremmende og forebyggende arbeid 1.
    • Rehabiliterende arbeid 1.
    • Behandlende arbeid 1.
    • Sykdom og funksjonshemning 3.
    • Sosiologi og sosialantropologi 3.
    • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid 3.
    • Etikk 1.
  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • anvende samfunnsvitenskapelig teori til å belyse hvordan sosiale, kulturelle og samfunnsmessige forhold kan innvirke på personers psykisk helse og deres deltakelse i aktivitet og samfunn
    • gjøre rede for forhold som fremmer og begrenser deltakelse i aktivitet og samfunn blant utsatte grupper
    • gjøre rede for vanlige psykiske lidelser
    • gjøre rede for konsekvenser av psykiske lidelser og kriser for aktivitet og deltakelse
    • vise til nyere ergoterapirelevant forskning innen psykisk helse
    • begrunne og diskutere ergoterapeutiske intervensjoner som sikter mot å fremme psykisk helse
    • gjøre rede for aktuelle arbeidsområder for ergoterapeuter innenfor feltet psykisk helse
    • gjøre rede for kommunikasjonsteori som anvendes i psykisk helsearbeid
    • beskrive ergoterapiens historie innenfor psykisk helse

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • anvende ergoterapeutiske begrepsmodeller og aktuelle teorier for å forstå aktivitet og hverdagsliv blant personer med psykiske helseproblemer
    • finne, vurdere, presentere og henvise til aktuell teori og forskning for å belyse en problemstilling
    • anvende ulike metoder for kartlegging og vurdering av aktivitet og deltakelse blant mennesker med psykiske lidelser, individuelt og i grupper
    • planlegge, tilrettelegge og prøve ut terapeutiske aktiviteter som intervensjon for personer med psykiske helseproblemer, individuelt og i gruppe
    • anvende ekspressive uttrykksformer som terapeutisk virkemiddel
    • vise ferdigheter i terapeutisk kommunikasjon

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • identifisere, diskutere og reflektere over etiske utfordringer innen psykisk helsearbeid
    • presentere og diskutere etiske problemstillinger i lys av yrkesetiske retningslinjer
    • reflektere over egen kommunikasjon og samhandling
    • utvise ansvar, initiativ, samarbeidsevne og selvstendighet
  • Teaching and learning methods

    Undervisnings- og arbeidsformer består av forelesninger, seminarer og ferdighetstrening kombinert med studentarbeid i grupper og individuelt. I studentarbeidet inngår skriftlige mappeoppgaver, og gruppearbeid med kasuseksempler som legges frem og diskuteres på seminarer. Gruppene får veiledning av faglærer.

  • Course requirements

    Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, ferdighetstrening, veiledning, seminarer og obligatorisk gruppearbeid.

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen, tre dager, maksimum 4000 ord.

    Tidspunkt: 3. semester

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    En ekstern og en intern sensor vurderer 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av én intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.