EPN-V2

ENT5900 Master's thesis Course description

Course name in Norwegian
Master's thesis
Study programme
Master's Degree Programme in Entrepreneurship
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can apply relevant research literature to illustrate possibilities and limitations in everyday and working life
  • can identify knowledge gaps in occupational therapy based on a review of relevant research literature
  • can develop research questions that address important knowledge gaps

Skills

The student

  • can conduct systematic literature searches for research literature that is relevant to the development and assessment of interventions in everyday and working life
  • can summarise research literature that is relevant for individuals’ participation in everyday and working life
  • can apply knowledge about co-production in research and user involvement

General competence

The student

  • can find, asses, summarise and communicate research results to fellow students, colleagues and the general public

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
  • god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
  • god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
  • grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
  • kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
  • grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
  • legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet skal bevisstgjøre studentene om de bakenforliggende hensynene som lovgivningen innen emnet dreier seg om. Arbeidskravets tema vil være knyttet til et av de overordnede hensynene i emnet, personvern, ytringsfrihet eller offentlighetsprinsippet. Omfang mellom 1800 og 2200 ord, inkludert referanseliste.

Formålet med arbeidskravet er å trene opp generelle ferdigheter i bruk av juridisk metode og oppgaveteknikk, og bidra til dybdekunnskap om sentrale deler av pensum.

Arbeidskravet er obligatorisk, og må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

Teaching and learning methods

Eksamensformen er en individuell skriftlig skoleeksamen, av 4 timers varighet.

Course requirements

Lovdata Pro (eksamensmodus) vil være tilgjengelig under skoleeksamen.

Det er i tillegg tillatt å ta med lovsamling, utskrift eller særtrykk av lover, uten håndskrevne kommentarer. Håndskrevne henvisninger som gjelder nøytrale referanser til paragrafer, lover og dommer er tillatt (eksempel «se § 2»).

Assessment

Pass/fail.

Permitted exam materials and equipment

Herbjørn Andresen

Grading scale

10 ECTS credits overlaps with MAERGD4000 Interventions in Everyday Life and Work, 20 ECTS credits.

Examiners

All thesis are assessed by one internal and one external examiner.