EPN-V2

ENT4300 Entrepreneurship 2: Strategic business development for entrepreneurs  Course description

Course name in Norwegian
Entrepreneurship 2: Strategic business development for entrepreneurs 
Study programme
Master's Degree Programme in Entrepreneurship
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

The objective of this course is to familiarize the student with basic business development concepts and theories in the context of newly started ventures or projects. The course provides deepened theoretical and practical knowledge about strategy, innovation, entrepreneurship, networking and business development in an international business environment. The aim is to develop capabilities and skills to act upon business and societal opportunities, needs and challenges, in order to develop successful businesses and innovations in a global and changing business environment. The student is provided with tools and framework needed to work on business development, including how to form the firm’s vision, mission, values and how to use various frameworks and tools to analyze the external environment.

The course provides a guide to theories and practices within strategy, business model development, decision making, business planning, marketing and human resource management that are related to, or relevant for, the development of new ventures and projects. The course emphasizes all aspects of the strategy process of getting new ideas to the market including the formulation, implementation, management and change of strategies. The students use their newly created ventures or project as a basis in this course. This means that students taking this course need a newly started venture or project to work on. All assignments and modules are directly linked to the students’ own projects.

Language of instruction is English.

Required preliminary courses

This course explicitly builds on the two compulsory courses offered in the first semester: ‘Entrepreneurship 1’ and ‘Søking etter verdiskapende ideer’. Both courses must be passed.

Learning outcomes

Emnet gir oversikt over vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for det praktiskestetiske feltet og for fagdidaktisk forskning og utviklingsarbeid. Vitenskapsteori skal gi innsikt i ulike tradisjoner og paradigmer, herunder også praksisbasert og praksisledet forskning. Emnet presenterer en bredde av forskningsmetoder og vitenskapelige posisjoner. Forskningsetikk inngår i emnet. Emnet skal gi grunnlag for arbeid med masteroppgaven.

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, tradisjoner og paradigmer, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktisk-estetiske fagene.
  • har inngående kunnskap om ulike forskningsmetodiske perspektiv som grunnlag for analyse og refleksjon over fagområdets tradisjoner, egenart, innhold og praksis. har bred kunnskap om forskningsetikk, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktiskestetiske fagene.
  • har kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering.

Ferdigheter Studenten

  • kan drøfte og sammenstille ulike, relevante vitenskapelige tradisjoner og paradigmer.
  • kan anvende forskningsmetoder som er relevant for fagdidaktisk forskning og det praktiskestetiske feltet, på en selvstendig måte.
  • kan foreta forskningsmetodiske valg og anvende egen innsikt for å formulere faglige resonnementer.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen.
  • kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske ulike relevante, forskningsmetoder.
  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen utdanning og praktisk-estetiske fag.
  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.

Course requirements

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops samt selvstudium. Dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, drøfting i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Assessment

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En muntlig presentasjon av et valgt tema fra pensum, for medstudenter og lærer. Presentasjonen utarbeides i grupper på 3-5 studenter.
  • Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A - F

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.