Programplaner og emneplaner - Student
ENT4100 Searching for value-creating ideas Course description
- Course name in Norwegian
- Søking etter verdiskapende ideer
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
The master's thesis is an independent work worth 30 credits.
The master's degree thesis should be an independent and analytical work with relevance to the subject areas in the programme (family therapy). The students must choose a topic that will be highlighted through systematic use of qualitative and/or quantitative methodologies. The research question can be of either a theoretical or an empirical nature.
The master's thesis is submitted in the form of a monograph or an article manuscript as described below.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- teoretisk forståelse for analyse av komplekse innovasjonsmuligheter og en entreprenørskapstankegang
- høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data
- inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare
- høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
- spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen et godt team for å utvikle entreprenørskapsmuligheter
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og utvikle entreprenørskapsmuligheter alene og i samarbeid med andre
- gjøre bruk av teoretiske perspektiver på komplekse problemstillinger
- vurdere behov for innovasjon
- ta avgjørelser ved bruk av maler og verktøy når man står overfor en problemstilling knyttet til entreprenørskap
- vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produkt, marked, organisasjon, økonomi og forretningsmodell
- håndtere uklarhet, risiko, og markedspotensial
- identifisere og vurdere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt
- gjennomføre intervjuer, samt analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter
Generell kompetanse
Studenten kan
- samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere kunde- og markedsbehov og generere potensielle løsninger som møter disse behovene
- forstå de etiske utfordringene og ansvaret som entreprenørskap innebærer
- vise respekt, forståelse og samarbeidsevne i kontakt med kunder, brukere og eksperter
- uttrykke problemformuleringer, analysere og vurdere entreprenørskapsmuligheter i kommunikasjon med eksperter og samfunnet generelt
-
Teaching and learning methods
Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:
- Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
- Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
- Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
- Forelesninger
- Gjesteforelesere
- Workshop
Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.
De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse.
- Arbeidskrav 2: Innlevering av 4 gruppeoppgaver på 1-5 sider samt presentasjon av disse oppgavene i undervisningen. Detaljer rundt innholdet i hver oppgave presenteres ved semesterstart.
Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentgruppen anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.
-
Assessment
The exam consists of two parts; a written submission and an oral examination, including a presentation of the thesis.
The student can choose to be informed of the grade on the written submission before the presentation in lecture format takes place (30 minutes). An oral examination cannot take place unless the written submission has been graded as a pass (A - E). The student will then go through an oral examination. The presentation and the examination can adjust the grade for the written submission. The final grade is then set. It is the final grade that is included in the grade diploma.
When two students work together to write a master's thesis, the written submission must be given one and the same grade. The individual student will then present their part of the thesis in a presentation, and then go through an individual oral examination. The presentation and examination shall be considered as the individual contribution, and used for any adjustment of the final grade.
A student can submit a new or revised master's thesis once if the thesis does not receive a pass grade. The thesis must then be submitted in revised by the next ordinary submission date. The student is offered three hours of additional guidance before the new submission.
It is not possible to submit a second master's thesis in the same study programme if the previous thesis received a pass grade.
In order for the master's thesis to be published and publically available, the student must approve a publication agreement prior to the submission. Assuming the student's approval and pass grade, all non-claused master's theses will be published in ODA, the university's digital knowledge archive.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
-
Examiners
The exam papers are graded by one internal and one external examiner. The supervisor cannot be an examiner. If the student appeals against the grade, a new committee will be appointed and the master's thesis will be re-assessed. If the assessment is changed, a new oral exam will be held.