EPN-V2

ENT4100 Searching for value-creating ideas Course description

Course name in Norwegian
Søking etter verdiskapende ideer
Study programme
Master's Degree Programme in Entrepreneurship
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate. Areas of focus are critical thinking (e.g. asking critical questions about health claims and the sources of claims), and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.

Required preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Formålet med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på egen arbeidsplass og i basisgruppen. Veiledningssamtalene dokumenteres i loggbok etter gitte kriterier. Loggboken danner utgangspunkt for skriftlige arbeidskrav gjennom studiet.

  1. semester:
  • En fagtekst som bygger på logger fra deltakelse i øvelser og veiledning på egen arbeidsplass. Omfang: 1200 ord +/- 10%.
  • En fagtekst som bygger på transkripsjon av et 10 minutters utdrag av en veiledningssamtale med studenter eller medarbeidere i barnehagen. Omfang: 1200 ord +/-10%.

2. semester:

  • Studenten skal planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere et lengre veiledningsforløp på egen arbeidsplass med studenter eller medarbeidere. Planen dokumenteres i en fagtekst. Omfang: 2000 ord +/- 10%
  • Det utarbeides en individuell veiledningsfaglig tekst hvor egne erfaringer med pedagogisk veiledning drøftes i lys av teorier og relevant forskning om veiledning. Omfang: 2000 ord +/- 10 %
  • Basisgruppa skal planlegge og presentere, med bruk av digitale verktøy, et selvvalgt tema knyttet til praksislærerfunksjonen. Presentasjonen skal være for medstudenter og lærere. Omfang: 10-15 min.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Learning outcomes

Skriftlig individuell hjemmeeksamen på 3000 ord +/- 10 % over 72 timer.

Det vil foreligge retningslinjer for hjemmeeksamen i tillegg til vurderingskriterier.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Teaching and learning methods

Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:

  • Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
  • Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
  • Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
  • Forelesninger
  • Gjesteforelesere
  • Workshop

Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.

De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.

Course requirements

Det benyttes ekstern og intern sensor.

Assessment

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. I tillegg kreves minst to års yrkeserfaring fra barnehage etter fullført utdanning. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

  • grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdannig
  • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

Barnehagelærere i barnehager som har samarbeidsavtale om praksisopplæring med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet blir prioritert ved opptak.

Permitted exam materials and equipment

Veilederrollen

  • Teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning, kommunikasjon og relasjoner
  • Vurdering for og av læring: summativ og formativ evaluering, ulike former for tilbakemelding
  • Skikkethetsvurdering
  • Forskrift for barnehagelærerutdanning, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, relevante deler av kunnskapsløftet; lokale styringsdokumenter for praksisopplæringen og barnehagelærerutdanningen ved OsloMet
  • Profesjonsetiske perspektiver og dilemma
  • Praksislæreren som barnehagelærerutdanner

Profesjon og læring

  • Individuelle og kollektive læringsprosesser
  • Refleksjon
  • Ulike kunnskapsformer i profesjonsutdanning
  • Danningsaspektet i veiledning
  • Barnehagen som læringsarena - Kvalifisering og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap

Praksislærerens og veilederens handlingsrepertoar

  • Teorier, modeller, metoder og didaktiske verktøy i pedagogisk veiledning, kommunikasjon og relasjoner
  • Observasjon
  • Didaktisk analyse som grunnlag for veiledning
  • Redskaper til refleksjon
  • Den vanskelige samtalen i forbindelse med vurdering av studenter

Grading scale

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Examiners

Pass/Fail. The same grade is given for all students in the Group.