EPN-V2

ENT4100 Searching for value-creating ideas Course description

Course name in Norwegian
Søking etter verdiskapende ideer
Study programme
Master's Degree Programme in Entrepreneurship
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

The target group is

  • Students in the third year of the (full-time) Bachelor Programme in Early Childhood Education at OsloMet.
  • International exchange students at the Faculty of Education and International Studies from preschool and primary school teacher education institutions. Students from other academic areas may also be accepted.

Students must be prepared to participate in various outdoor activities.

The course is designed to offer a full-time study programme in English for students of Early Childhood and Primary School Teacher Education. The period of study will be four months. The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English. The course may be taken as an elective in-depth study programme by students in their final year of the Bachelor Programme in Early Childhood Education and students in their third or fourth year of the General Teacher Education Programme, at OsloMet.

Admission

For international students:

- students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution.

Required preliminary courses

The course is concerned with the topics of culture and identity with special reference to childhood and education, and will address some basic topics:

· Childhood and identity

o Multilingualism and communication

o Special needs

o Gender

o Sociology of childhood

o Play

· Cultural and religious diversity

o Concept of culture

o Religion and worldviews

o Critical multiculturalism

· Human rights / Children as citizens

o Children’s rights

o Human rights

o Democracy and young children

· Discrimination / racism

o Politics of assimilation

o Racism and racialisation

o Power / knowledge

o Post-colonial perspectives

· The Sami - indigenous people of Norway

o Indigenous rights

o Sami kindergartens

o Sami music and diversity in education

Learning outcomes

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten har 

  • høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data 
  • inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare 
  • høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
  • spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen det beste teamet for å utvikle en gründermulighet

Ferdigheter 

Studenten kan 

  • identifisere og utvikle gründermuligheter alene og i samarbeid med andre 
  • gjøre bruk av teoretiske perspektiver på og teoretisk forståelse for analyse av komplekse gründermuligheter
  • vurdere behovet for innovativ forandring 
  • utvikle en gründertankegang
  • ta avgjørelser om riktige maler og verktøy når man står overfor en uviss problemstilling 
  • vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produktet, markedet, organisasjonen, økonomi og forretningsmodell
  • håndtere uklarhet, risiko og usikkerhet på bredt grunnlag ved vurdering av markedspotensial
  • identifisere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt 
  • gjennomføre intervjuer, analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter 

 

Generell kompetanse 

Studenten kan 

  • samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere markedsbehov og finne en løsning som møter disse behovene 
  • forstå de etiske utfordringene og det etiske ansvaret som entreprenørskap innebærer 
  • vise respekt i kontakt med kunder, brukere og eksperter i forbindelse med analyser av gründermuligheter  

Teaching and learning methods

Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt: 

  • Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie) 
  • Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie) 
  • Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner 
  • Forelesninger
  • Gjesteforelesere
  • Workshop

Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.

De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatoriske. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse. Undervisningsøktene i dette kurset er obligatoriske for å tilegne seg den nødvendige kompetansen for å oppfylle kursets læringsmål. Disse kompetansene kan ikke oppnås kun ved å lese pensum og/eller avlegge eksamen.
  • Arbeidskrav 2: Innlevering av 4 skriftlige VER-rapporter (Value Exploration Research Project) fra grupper bestående av 2-5 studenter. Gruppene skal legge fram sine funn i form av en skriftlig rapport på maks 10 sider per rapport.
  • Arbeidskrav 3: Fire gruppepresentasjoner av Value Exploration Research Projects. Gruppene skal legge fram sine funn i form av en muntlig presentasjon på 10 minutter og deretter svare på spørsmål fra panelet i ca. 10 minutter.
  • Arbeidskrav 4: Innlevering av individuell skriftlige refleksjonsoppgave på et gitt fokusområde (maks 3 sider).

Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentgruppen anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. For å besvare semesteroppgaven skal studenten velge 3 av 4 Value Exploration Project (VER-project). De tre valgte VER-projectene skal innarbeides i den individuelle semesteroppgaven på følgende måte:

  • en individuell "kappe/ramme" som skal inneholde introduksjon, disposisjon, individuelle refleksjoner og diskusjon knyttet til hovedtemaområdet studenten skal reflektere over. Kappen/rammen skal inkludere teoretiske perspektiver og vitenskapelige tilnærminger, og studenten skal bruke minst 4 ulike referanser
  • tre individuelle prosjektbeskrivelser/sammendrag der studenten skal vise individuell refleksjon og anvende teori og pensum

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+/- 10 prosent) eksklusivt forside, innholdsfortegnelse, referanser og eventuelle vedlegg. Skrift og skriftstørrelse: Arial eller Calibri, 12 poeng. Linjeavstand: 1,5. Semesteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

Estetiske arbeidskrav

Studentene utformer estetiske arbeidskrav knyttet til to av emnets undervisningstemaer, som f. eks. et storyline-produkt, podcast eller film/animasjon. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter. Studenten skal i grupper gjennomføre et etterarbeid og presentere dette for faglærere og medstudenter. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med fagstoff.

Didaktisk analyse av et undervisningsopplegg

Studentene utvikler et digitalt undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.

Gruppepresentasjon av praksiserfaringer

Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur. Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon kan danne grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør deleksamen 1.

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Deltakelse på ekskursjon

I løpet av semesteret blir det gjennomført en eller flere kortvarige endagsekskursjoner, med obligatorisk deltagelse. Ekskursjonen(e) vil være tilknyttet sentrale undervisningstemaer i semesteret og vil kunne kreve studentaktivitet både i forkant og etterkant, så vel som underveis i ekskursjonen. Eksempel på et mulige ekskursjonsmål er Demokratisenteret på Eidsvoll. Ekskursjonenes formål er å utvikle faglig kompetanse i samfunnsfag, samt ekskursjon og bruk av lokal- og utemiljø som metode.

Deltakelse på eksamensseminar

Deltakelse på eksamensseminar der studentene diskuterer og legger fram løsningsforslag i grupper.