EPN-V2

ENGC6120 English 1 for Primary School Teachers - Module 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emne 2 har fokus på ferdighetene knyttet til skriftlig kommunikasjon, men på en slik måte at progresjonen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del står sentralt didaktisk og som et overordnet perspektiv på språkinnlæringen. Av denne grunn vil enkelte læringsutbytteformuleringer være relevante i både emne 1 og emne 2, men med litt ulikt fokus når det gjelder innhold. Hovedtemaene i emne 2 er beskrevet under Innhold nedenfor.

  • Required preliminary courses

    Opptak på programmet og bestått eksamen emne 1.

  • Learning outcomes

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Content

    Emne 2 er en videreføring av arbeidet med sentrale språklige elementer, men med vekt på de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og skrive engelsk. Overgangen til og progresjonen gjennom mellomtrinnet blir tematisert. Utvikling av ordforrådet og evnen til å bruke mer komplekse setningsstrukturer står sentralt samt utviklingen av lese- og skrivestrategier. Et gjennomgående tema i dette emnet, som i emne 1, er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et variert utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.

    Emne 2 fokuserer på

    • grunnleggende ferdigheter med vekt på skriftlig språkbruk (literacy)
    • utvikling av ordforråd og grammatiske strukturer
    • flerspråklighet som ressurs i språklæringen
    • vurdering av elevenes læringsutbytte med elevdeltakelse
    • kunnskap om lese- og skrivestrategier og tilpasset opplæring
    • varierte arbeidsformer og metoder i opplæringen
    • nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
    • læringsressurser (dikt, fortellinger, eventyr, barne- og ungdomsbøker)
  • Teaching and learning methods

    Studiearbeidet i emne 2 består av samlinger, selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform,og deltakelse i profesjonsrelevante forumdiskusjoner (Discussions). På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid settes av til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Det blir rikelige anledninger til å øve opp sine skriftlige engelskferdigheter i begge emnene.

    I løpet av vårsemestret arbeider grupper på inntil fire studenter med et engelskfaglig utviklingsprosjekt. Utviklingsprosjektet danner grunnlag for muntlig eksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk»). Gruppene velger selv et tema som har tilknytning til minst én av de grunnleggende ferdighetene i faget. De lager et undervisningsopplegg som inneholder læringsfremmende vurdering. Som gruppe samarbeider de om å planlegge, begrunne og vurdere erfaringene i prosjektet, men studentene må individuelt prøve ut opplegget i egen eller lånt klasse.

    Praksis

    Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men det forutsettes at deltakerne prøver ut sin del av utviklingsprosjektet som de samarbeider om i grupper.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.

    Tre oppgaver (Assignments):

    • Oppgave relatert til skriving og grammatikk i to deler: (A) individuell språklig analyse av litterære pensumtekster; (B) individuell elevtekstanalyse med omfang på minimum 1000 ord samt minimum tre bidrag i forumdiskusjon om erfaringen med vurderingen av elevtekst.
    • Oppgave i gruppe knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med krav om bruk av selvvalgt IKT-verktøy etter opplæring, med omfang tilsvarende 800-1000 ord tekst.
    • Oppgave i to deler: refleksjon over egen læring og utvikling i studiet (Del 1, 300-500 ord) og individuell plan for utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse (Del 2, ca. 800 ord).

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Assessment

    ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2.

    Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.

    Avsluttende vurdering har to komponenter.

    • En individuell skriftlig oppsummering og refleksjon med utgangspunkt i rapporten etter studentens utviklingsprosjekt. Omfang: om lag 1000 ord.
    • En muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av studentenes utviklingsarbeid. Omfang: mellom 20 og 40 minutter avhengig av gruppestørrelse.

    Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene. Karakteren gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Eksamensspråket er engelsk.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan gjennomføres som individuell eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Det er tillatt å medbringe den innleverte skriftlige rapporten fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK20) og et ark med notater til muntlig eksamen.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykk er gradert karakter A-F.

    Vurderingskriterier

    A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    F (Ikke godkjent): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

  • Examiners

    Language of instruction: Norwegian

    The purpose of this course is to enable the students to describe and assess theoretical and research-based knowledge as the basis for understanding children’s movement development and motor learning. The course provides a theoretical foundation for critical reflection on assessment and the use of outcome measures in treatment and habilitation, health promotion and preventive work. Involvement of children, young people and their families in mapping and target-setting work is central.

  • Target group and admission

    The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a physiotherapist.