Programplaner og emneplaner - Student
ENGC6120 English 1 for Primary School Teachers - Module 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 2
- Study programme
-
English 1 for Primary School Teachers
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 2 har fokus på ferdighetene knyttet til skriftlig kommunikasjon, men på en slik måte at progresjonen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del står sentralt didaktisk og som et overordnet perspektiv på språkinnlæringen. Av denne grunn vil enkelte læringsutbytteformuleringer være relevante i både emne 1 og emne 2, men med litt ulikt fokus når det gjelder innhold. Hovedtemaene i emne 2 er beskrevet under Innhold nedenfor.
Required preliminary courses
Bestått engelsk 1, trinn 1-7, emne 1.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utvikling av ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven bruker, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- har kunnskap om barns språklæring i et flerspråklig perspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer skriftlig språkutvikling
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
- har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring
- har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
- har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
- har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del med vekt på skriftlig kommunikasjon
- har kunnskap om nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
- har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan veilede elever i deres skriftlige språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom norsk og engelsk og andre språk elevene kan
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lesing og skriving og et gradvis større ordforråd for alle elever
- kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige og sammensatte tekster for barn
- kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme skriftlig språklæring og formidling av fagstoff
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Content
Pensumliste skal godkjennes av veileder. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Pensumlisten skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent pensumliste sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Skriftlig bacheloroppgave
Skriftlige bacheloroppgaver skrives normalt individuelt.
Den skriftlige bacheloroppgaven har form av et vitenskapelig arbeid. Studenten skal dokumentere fakta- og teorikunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å sette denne kunnskapen inn i en sammenheng og evnen til selvstendig og nyansert drøfting.
I skjema for godkjenning av bacheloroppgaven skal studenten formulere en foreløpig problemstilling og avgrensning av det temaet som er valgt. Studenten skal redegjøre for hvordan mediefagets litteratur skal anvendes i oppgaven, og skissere en tids- og arbeidsplan for arbeidet med bacheloroppgaven. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder.
Omfanget av den skriftlige bacheloroppgaven (se Vurdering) skal være 20-25 sider. Etter avtale med veileder kan omfanget utvides til 25-40 sider avhengig av emnets karakter og gruppestørrelse.
Produksjonsoppgave
Produksjonsoppgaver utarbeides normalt i grupper på to-tre studenter, men kan etter særskilt søknad også løses individuelt eller i grupper på opptil fem studenter.
Produksjonsoppgaven har form av en medieproduksjon med et refleksjonsnotat.
Studenten skal dokumentere praktiske og teoretiske kunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsettinger, samt sin evne til å bruke denne kunnskapen kreativt og selvstendig i et medieprodukt. Medieproduktet skal være gjennomarbeidet i ulike kombinasjoner av tekst, lyd og bilde, med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidler skal brukes både kreativt og kontrollert. Studentene skal i produksjonsrapporten analysere og evaluere ferdig produkt og produksjonsprosess, og drøfte de valgte løsningene i lys av oppsatt bakgrunnslitteratur.
I skjema for godkjenning av bacheloroppgaven skal studenten formulere en foreløpig problemstilling og avgrensning av det temaet som er valgt. Studenten skal redegjøre for hvordan mediefagets litteratur skal anvendes i oppgaven, og skissere en tids- og arbeidsplan for arbeidet med bacheloroppgaven. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder.
Omfanget av en produksjonsoppgave (se Vurdering) avhenger av medieproduktet og gruppens størrelse. Omfanget av produksjonen avtales med veileder. Produksjonsrapport skal utgjøre ca. 10 sider pr. person.
Kombinasjonsoppgave
Kombinasjonsoppgaver utarbeides individuelt eller i mindre grupper.
Kombinasjonsoppgaven består av en medieproduksjon og en skriftlig del. Medieproduktet kan være praktiske eksempler tilknyttet den skriftlige delen, eller være et selvstendig medieprodukt som drøftes opp mot relevant teori i den skriftlige delen. Studenten skal vise praktiske og teoretiske kunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å bruke denne kunnskapen kreativt og selvstendig i et medieprodukt.
I skjema for godkjenning av bacheloroppgaven skal studenten formulere en foreløpig problemstilling og avgrensning av det temaet som er valgt. Studenten skal redegjøre for hvordan mediefagets litteratur skal anvendes i oppgaven, og skissere en tids- og arbeidsplan for arbeidet med bacheloroppgaven. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder.
Omfanget av en kombinasjonsoppgave (se Vurdering) avhenger av medieproduktets karakter og gruppens størrelse. Omfanget av oppgavens enkelte deler avtales med veileder.
Teaching and learning methods
Studiearbeidet i emne 2 består av selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform, Canvas, og deltakelse i forumdiskusjoner (Discussions). På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid blir avsatt til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Det blir rikelige anledninger til å øve opp sine skriftlige språkferdigheter i begge emnene.
I løpet av vårsemestret arbeider grupper på inntil fire studenter med et engelskfaglig utviklingsprosjekt. Utviklingsprosjektet danner grunnlag for muntlig eksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk»). Gruppene velger selv et tema som har tilknytning til minst én av de grunnleggende ferdighetene i faget. De samarbeider om å planlegge, begrunne og vurdere erfaringene i prosjektet, men studentene må individuelt prøve ut opplegget i egen eller lånt klasse.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men det forutsettes at deltakerne prøver ut sin del av utviklingsprosjektet som de samarbeider om i grupper.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.
Tre oppgaver (Assignments):
- Oppgave relatert til skriving og grammatikk i to deler: (A) individuell språklig analyse av litterære pensumtekster; (B) individuell elevtekstanalyse med omfang på minimum 1000 ord samt minimum tre bidrag i forumdiskusjon om erfaringen med vurderingen av elevtekst.
- Oppgave knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med krav om bruk av selvvalgt IKT-verktøy etter opplæring, med omfang tilsvarende 800-1000 ord tekst.
- Oppgave i form av individuell rapport etter gjennomført utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse (minimum 2000 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Assessment
Bacheloroppgaven er et obligatorisk emne i 6. semester.
I en bacheloroppgave viser studentene at de behersker kunnskaper og ferdigheter tilegnet gjennom studiet. Bacheloroppgaven er studentens svennestykke. Det er tre mulige typer bacheloroppgave:
- skriftlig oppgave
- produksjonsoppgave
- kombinasjonsoppgave
Den enkelte type bacheloroppgave er nærmere beskrevet under Organisering og arbeidsmåter.
Tema og rammer for bacheloroppgaven må forhåndsgodkjennes av instituttleder.
Permitted exam materials and equipment
Første og andre studieår MOK.
Grading scale
Kunnskaper
Studenten
- har oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kan anvende dette på eget materiale
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke praktiske og teoretiske kunnskaper til å gjennomføre et bacheloroppgaveprosjekt
- i en hver type bachelorprosjekt inngår det
- presentasjon av tema og problemstilling
- bruk av relevant teori og metode
- drøfting av problemstilling i lys av teori og ervervede kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven, som har en klart definert ramme for form og innhold.
Admission requirements
Arbeidet med bacheloroppgaven er et selvstendig prosjekt. Studenten skal velge en oppgave innenfor studieplanens områder og målsetninger. Tema må avgrenses, og studenten må velge en avgrensing som er relevant for en yrkesutøvelse på fagfeltet. Det er mulig å knytte bacheloroppgaven temamessig til praksis eller særemne etter nærmere avklaring med veileder.
Forhåndsgodkjenning
For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS med tema for oppgaven. Innleveringsfrist framgår av undervisningsplanen og vil normalt være medio november i 5. semester. Den enkelte type bacheloroppgave og hvilken informasjon skjemaet skal inneholde er nærmere beskrevet i avsnittene Skriftlig-, Produksjons- eller Kombinasjonsoppgave.
Veileder
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon, og oppnevnes av instituttleder på grunnlag av innlevert skjema (jfr. innledningen). Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.