Programplaner og emneplaner - Student
ENGC6110 English 1 for Primary School Teachers - Module 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 1
- Study programme
-
English 1 for Primary School Teachers
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 1 har fokus på begynneropplæring i engelsk med vekt på utviklingen av muntlige ferdigheter - lytting, tale og samtale - der språklige grunnelementer som vokabular, fraser og setningsstrukturer, grunnleggende grammatikk, enkle læringsstrategier og møte med bildebøker og andre engelskspråklige tekster til bruk i opplæringen har en viktig plass. Analyse av læreplanverket og diskusjon om hva som vil være en systematisk og god progresjon gjennom barnetrinnet vil stå sentralt. Slik vil enkelte læringsutbytteformuleringer være relevante i både emne 1 og emne 2, men med litt ulik vekt når det gjelder innhold. Hovedtemaene i emne 1 er beskrevet under Innhold nedenfor.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om lydsystemet i engelsk, uttalemønstre, vokabular og grunnleggende grammatiske strukturer med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven kan
- har kunnskap om barns språklæring i et flerspråklig perspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer utvikling av muntlig engelsk
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
- har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
- har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen, med vekt på lek og andre praktisk-estetiske arbeidsmåter
- har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, kritisk bruk av kilder og personvern
- har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen
- har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del med vekt på muntlig kommunikasjon
- har kunnskap om kartleggingsverktøy til bruk i begynneropplæringen
- har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale medier, bidrar til på barnetrinnet
- har kjennskap til ulike læremidler som kan brukes i opplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan veilede elever i deres muntlige språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven kan
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god muntlig språkmodell for elevene
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, tale og samtale og et gradvis større ordforråd for alle elever
- kan legge til rette for elevers møte med ulike engelskspråklige tekster i form av lek og andre praktisk-estetiske uttrykksformer
- kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kan kritisk vurdere lærebøker, digitale og andre læringsressurser til bruk i opplæringen
- kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Content
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge about how everyday activities and working life can be understood in relation to occupational science and activity theories
- has an understanding of research methods applied in intervention research directed towards everyday activities and working life
- has in-depth knowledge about different perspectives on understanding everyday activities and working life in relation to health and participation in society
- has in-depth knowledge about facilitating factors and barriers to work participation
- has in-depth knowledge of the relationship between everyday activities and working life
- has in-depth knowledge about individual interventions and programmes where facilitations are viable options
Skills
The student is capable of
- applying the knowledge base for occupational therapy and occupational science to the development of interventions and research on everyday activities and working life
- analysing and applying different theories and models relating to everyday activities and working life
- applying research literature about interventions that are relevant to everyday activities and working life
- critically analysing the relationship between professional intervention practice, empowerment, recovery processes, motivation and client-centred practice
- critically evaluating and using results for primary and secondary intervention research to promote participation in everyday activities and working life
- developing knowledge about individual interventions and programmes that use facilitation in order to promote participation in everyday activities and working life
- analysing intervention decisions in relation to context, ethnicity, sex, and social background
Competence
The student is capable of
- communicating research results to fellow students, colleagues and the general public
- reflecting critically on what significance activity patterns, lifestyles, culture, age, social background and gender have for participation in everyday activities and working life
Teaching and learning methods
Studiearbeidet i emne 1 består av samlinger, selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform og deltakelse i profesjonsfaglige forumdiskusjoner (Discussions). Et mål med disse diskusjonene er at studentene får utvikle, dele og reflektere sammen i et læringsfellesskap På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid settes av til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Studiet har et dobbelt fokus: Deltakerne utvikler sin egen faglige og profesjonelle kompetanse samtidig som de lærer å anvende sin nye innsikt overfor elevene sine. Studentene får opplæring i bruken av digitale verktøy til bruk i skolen, samtidig som de selv bruker IKT aktivt i studiearbeidet sitt.
Som beskrevet i programplanen vil om mulig en av samlingene i emne 1 erstattes med en ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York som ledd i instituttets internasjonalisering. Studentene får anledning til å praktisere språket i en autentisk kontekst, med muligheter for også å utvikle sin interkulturelle kompetanse.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen eller lånt klasse.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.
Tre oppgaver (Assignments):
- Oppgave relatert til ordlæring i tre deler: (A) individuell gjennomføring av aktivitet i egen klasse, (B) minimum to bidrag til forumdiskusjon på nett med refleksjon omkring klasseromsaktivitet og (C) individuell muntlig refleksjon med rapport fra framlegg og diskusjon om ordlæring i eget lærerkollegium levert som en 3-5 minutters lydfil.
- Oppgave i tilknytning til utvikling av elevers muntlige ferdigheter i to deler: (A) minimum tre bidrag i forumdiskusjon om bruk av bildebok i eget klasserom og (B) individuell fagartikkel med omfang på 800-1000 ord.
- Arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å være med på fysisk samling i York. Dette fastsettes av faglærer.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se studiets programplan.
Assessment
ENGC6110 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret.
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Eksamensspråket er engelsk. Hjemmeeksamen går over én uke (syv dager). Oppgavens omfang skal være om lag 2000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter, A-F.
Vurderingskriterier
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Examiners
The course deals with theories about activity, participation and inclusion from occupational therapy, occupational science and other subjects in order to understand everyday life and working life, but also what can limit and promote participation throughout life. The main focus is on development of interventions in order to promote health, activity and participation in society, an overview of the different forms of interventions and critical analysis of these. Topics such as empowerment, recovery processes, motivation and client-centred practice are central to the course. It also covers social challenges that form part of the development of a more inclusive working life and society.
Students will have the option of continuing topics from this course when they take the course MAERGD4100 Knowledge Translation later on.
Admission requirements
The student must have been admitted to the study programme.