EPN-V2

ENGC6110 English 1 for Primary School Teachers - Module 1 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 1
Study programme
English 1 for Primary School Teachers
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Required preliminary courses

Morten Opsahl

Learning outcomes

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med BYTS1400 Byggeteknikk.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner

Content

Emne 1 er en innføring i engelsk språk med vekt på arbeid i klasserommet med de grunnleggende ferdighetene å kunne lytte til, forstå og snakke engelsk. Ordinnlæring og bruk av enkle setningsmønstre står sentralt og utvikling av tjenlige lytte- og talestrategier. Det gjør også grunnleggende fonetikk og intonasjon og utvikling av fonologisk bevissthet. Et gjennomgående tema i dette som i emne 2 er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, kartlegging av ferdigheter, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et rikt utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.

Emne 1 fokuserer på

  • grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig språkbruk
  • ordinnlæring og enkle setningsmønstre
  • vurdering av elevenes læringsutbytte
  • kunnskap om lytte- og talestrategier og tilpasset opplæring
  • kartleggingsmateriell for begynneropplæringen
  • læringsressurser (rim, regler, sanger, fortellinger, eventyr, bildebøker)

Teaching and learning methods

Siden elevenes muntlige kommunikasjon på engelsk er vektlagt, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, er én av samlingene i emne 1 lagt til York. Dette studieoppholdet er en integrert del av studiet og er ment å gi deltakerne en sjanse til å bruke engelsk i autentiske situasjoner. De studentene som er forhindret i å delta, gjennomfører alternative arbeidskrav.

Det øvrige studiearbeidet i emne 1 består av selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform og deltakelse i forumdiskusjoner (Discussions). På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid blir avsatt til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Det blir rikelige anledninger til å øve opp sine muntlige språkferdigheter i begge emnene.

Praksis

Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen eller lånt klasse.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.

Tre oppgaver (Assignments):

  • Oppgave relatert til ordlæring i tre deler: (A) individuell gjennomføring av aktivitet i egen klasse, (B) minimum to bidrag til forumdiskusjon med refleksjon omkring klasseromsaktivitet og (C) individuell muntlig refleksjon med rapport fra framlegg og diskusjon om ordlæring i eget lærerkollegium levert som tre til fem minutters lydfil.
  • Oppgave i tilknytning til utvikling av elevers muntlige ferdigheter. Oppgaven er individuell og skriftlig med omfang på ca. 800-1000 ord.
  • Oppgave knyttet til lesing og muntlig kommunikasjon i to deler: (A) minimum tre bidrag i forumdiskusjon om bruk av bildebok i klasserommet og (B) individuell fagartikkel om etterlesingsaktiviteter med omfang på 800-1000 ord.
  • Arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å være med på samlingen i York. Dette fastsettes av faglærer.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

ENGC6110 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen går over én uke (syv dager). Oppgavens omfang skal være om lag 2000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Admission requirements

Se programplanen.