Programplaner og emneplaner - Student
ENGA6100 English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers – Module 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk 1, trinn 5–10, emne 1
- Study programme
-
English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike tegnspråklige varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn
- har videreutviklet sin kunnskap rundt norsk tegnspråk og dets grammatikk, også i internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om ulike tegnspråklige sjangre
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre seg forstått og forstå tekster om ulike temaer fortalt av tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn
- kan delta i og bidra aktivt under samtaler om ulike dagligdagse temaer
Generell kompetanse
Studenten
- kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk
- kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er
- har grunnleggende forståelse av døve og tegnspråklige i et internasjonalt perspektiv
Required preliminary courses
Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk med noe bruk av norsk, for eksempel i undervisningsmateriell. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.
Learning outcomes
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, og gruppearbeid. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver og bidra i diskusjonene.
Content
Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til utviklingen av grunnleggende ferdigheter, med vekt på muntlig engelsk. Dette inkluderer også kunnskap om vurdering av elevenes muntlige ferdigheter når det gjelder å lytte, tale og samtale. Det er satt fokus på utvikling av studentenes språkbevissthet og evne til å formidle faglig kunnskap i forskjellige typer tekst, både muntlige og digitale, med varierende grad av formalitet. Innsikt i flerspråklighet, tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon.
Emne 1 fokuserer på:
- engelsk som verdensspråk og flerspråklighet
- utvikling av elevenes muntlige ferdigheter
- grunnleggende mønstre i fonetikk og grammatikk
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Inntil 4 skriftlige rapporter i grupper med 3-5 studenter. Samlet omfang på rapportene er 20 sider.
Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres en ny og forbedret besvarelse innen en frist som fastsettes av faglærer.
Course requirements
Skriftlig skoleeksamen på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
Assessment
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, en ekstern og en intern.
Examiners
Studentene fortsetter å utvikle et grunnleggende vokabular og øker samtalekompetansen sin. Utdyping av språkferdigheter, både gjennom monolog og dialoger. Økt kompetanse rundt tegnspråkets utvikling, i tillegg til samfunnsutviklingen og hvordan ulike syn gjennom tidene har satt sitt preg på tegnspråket. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).
Admission requirements
Opptakskrav: Generell studiekompetanse.
NB! Valgemne. Tilbys som enkeltemne med forbehold om gjennomføring.