Programplaner og emneplaner - Student
ENGA6100 English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers – Module 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk 1, trinn 5–10, emne 1
- Study programme
-
English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emne 1 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med utvikling av elevenes engelskkompetanse med vekt på grunnleggende muntlige ferdigheter på 5.-10. trinn.
Arbeidet fokuserer på tilpasset utvikling av studentenes muntlige ferdigheter, ordforråd og faguttrykk, grunnleggende mønstre i grammatikk og fonetikk samt kunnskap om engelsk som verdensspråk, med fokus på engelsk i Norge. I dette emnet inngår arbeid med flerspråklighet som ressurs og ulike typer engelskspråklige tekster i vid forstand, bl.a. multimodale tekster.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
- innsikt i ulike undervisningsmetoder og læringsstrategier, og kan identifisere forskjeller mellom dem, for å støtte elevenes språklæring i klasserommet og deres selvstendige læring utenfor klasserommet
- kunnskap om nyere forskning om undervisningsmetoder som for eksempel constructed dialogue og Reader’s Theatre for å utvikle elevenes muntlige ferdigheter
- kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- kunnskap om lesing som et steg i utviklingen av muntlige ferdigheter
- god forståelse av den nasjonale fagplanen i engelsk (LK20) og kan bruke den til å organisere språkopplæring
- kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
- inngående kunnskap om grunnleggende mønstre i det engelske språkets struktur
- kunnskap om engelskspråkets status i verden og i Norge
- kunnskap om flerspråklighet som ressurs i engelskundervisning
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke målspråket muntlig i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive leseferdigheter og produktive muntlige ferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- bruke skriftlige aktiviteter som utgangspunkt for muntlige aktiviteter og omvendt
- bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- bevisstgjøre elevene i valg av muntlige læringsstrategier
- arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
- velge ut og tilrettelegge arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Undervisningen i emne 1 gis i høstsemesteret. Studiearbeidet foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av muntlige og skriftlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet, samtidig som egne lydopptak danner grunnlag for vurdering av studentens egne muntlige ferdigheter.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen eller lånt klasse.
Course requirements
Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Gruppeoppgave relatert til flerspråklighet og engelskspråkets rolle i Norge (del A: skriftlig individuelt blogginnlegg på om lag 500 ord; del B: samskriving av formelt forslag til en norsk skoleledelse om måter å inkludere flerspråklighet i engelskundervisningen på skolen, om lag 1000 ord)
- Individuell oppgave relatert til engelsk struktur fra lyd til tekstnivå (300-500 ord)
- Individuell oppgave relatert til utvikling av elevenes muntlige ferdigheter ved bruk av praktisk-estetiske former, f.eks. constructed dialogue, Reader’s Theatre eller rollespill (del A: skriftlig essay relatert til muntlige ferdigheter, om lag 700 ord; del B: lydfil av framlegg i eget kollegium/erfaringsdeling, 5-7 min.; del C: kort refleksjonsnotat etter framlegg/ erfaringsdeling, om lag 500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanens hoveddel.
Assessment
Opptak til studiet.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- tilretteleggelse og begrunnelse av undervisning
- elevers væremåter og behov for tilrettelegging innen gjeldende rammebetingelser
- samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
- innhold og former for teamarbeid, gruppearbeid og skoleledelse
- samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
Ferdigheter
Studenten kan:
- finne fram til fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnskolen, samt skolens hjelpeapparat og betydningen av ulike elevtiltak
- benytte ulike former for planlegging, gjennomføring, ledelse, veiledning og vurdering av læringsprosesser
- anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
- samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og samfunnet for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
- reflektere over praksiserfaringer ut fra elevforutsetninger, læringskulturer, læreplaner, rammebetingelser og teoretisk kunnskap
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan drøfte og reflektere over selvforståelse og egenutvikling fra erfaringene som faglærer i et etisk og faglig perspektiv
- kan vurdere læreplanverk, rammebetingelser, elevers væremåter og samspill, planlegging av undervisning, læringsprosesser og sluttprodukter av læreprosesser
- har grunnleggende kunnskap om ledelse av læreprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
- kan diskutere faglig og fagdidaktisk kunnskap både i faglig, prosjektorientert og tverrfaglig sammenheng
Grading scale
Praksisopplæringen organiseres og ledes av undervisningsleder for praksis og teamkoordinator. Faglærere og praksislærere har ansvar for veiledning og vurdering av studentene. Opplæringen er tilknyttet læringsutbytteformuleringene i emneplanen. Studentene skal erfare arbeids- og undervisningsformer knyttet til planlegging, gjennomføring og etterarbeid av læreprosesser i de aktuelle fagområder. Prosessen skal bevege seg fra relevante gruppeerfaringer i første praksisperiode mot mer selvstendig og individuelt ansvar for undervisning i andre praksisperiode. Studentene veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av hver periode og resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksisopplæring, som følger studenten begge praksisperiodene.
Examiners
Arbeidskrav høsten 2020 grunnet Covid-19:
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og vurdert til godkjent før studentene kan få bestått praksisopplæringen.
Arbeidskrav:
- Innlevering av undervisningsopplegg og undervisningsplaner til godkjenning av praksislærer og praksisveileder, i god tid før undervisningspraksis. Antall avhenger av hvor mange klasser som skal undervises ved de ulike praksisstedene.
- Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode (2-4 studenter pr gruppe).
- Skriftlig gruppeoppgave knyttet til den andre praksisperioden (1000-1500 ord).
Praksisopplæringen er 100% obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn 1 dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger 1 dag må tas igjen. Fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres med legeerklæring. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Obligatorisk er også:
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid herunder praksisfremlegg knyttet til praksisopplæring
- deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver (antall oppgaver vil variere etter ulike forhold ved praksistedene)
[Arbeidskrav tidligere:]
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og vurdert til godkjent før studentene kan få bestått praksisopplæringen.
Arbeidskrav:
- Innlevering av undervisningsopplegg og undervisningsplaner til godkjenning av praksislærer og praksisveileder, i god tid før undervisningspraksis. Antall avhenger av hvor mange klasser som skal undervises ved de ulike praksisstedene.
- Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode (2-4 studenter pr gruppe).
- Skriftlig gruppeoppgave knyttet til den andre praksisperioden (1000-1500 ord).
- Gruppeoppgave (2-4 studenter) med muntlig presentasjon. Kunst/teaterformidling
Praksisopplæringen er 100% obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn 1 dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger 1 dag må tas igjen. Fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres med legeerklæring. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Obligatorisk er også:
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid herunder praksisfremlegg knyttet til praksisopplæring
- deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver (antall oppgaver vil variere etter ulike forhold ved praksistedene)
Admission requirements
For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål må:
- alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til «Godkjent»
- alle praksisperioder være vurdert til "Bestått"
Tvil om bestått praksisperiode
Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Det kan ved behov varsles etter denne fristen. Det kan også arrangeres vurderingsmøter om tvil.
Ikke bestått praksisperiode
Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres.
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.