EPN-V2

ENGA6100 English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers – Module 1 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 1, trinn 5–10, emne 1
Study programme
English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

The main focus of the course is to learn how behaviour is established, changed, and maintained to increase independence and improve quality-of-life. The students will learn the basic principles of behaviour analysis and how behaviour is operationalised and measured. The course also introduces experimental methodology with an emphasis on single-subject designs to allow students to assess the effect of behavior analytic interventions and understand research results in the field. Self-determination, social validity and the legal basis for services provided are emphasized. Different schools of thought in the field of psychology are compared. Relevant philosophy of science and ethics are presented, along with the historical development of applied behaviour analysis.

The interprofessional student collaboration INTER1200 Communication with Children, Youth and their Families, a scope of work corresponding to 1.5 credits focuses on communication and interaction with children, young people and their families, and on how interprofessional work needs to be coordinated to strengthen the provision of services to the individual child.

INTER1200 addresses the learning outcomes marked with an asterisk (*) and written in italics.

The course is taught over ten weeks, including one week for Interact.

Required preliminary courses

Passed VERB1100, VERB1200, VERB1300, VERB1400 og VERB1500

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

- kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk

- innsikt i ulike undervisningsmetoder og læringsstrategier, og kan identifisere forskjeller mellom dem, for å støtte elevenes språklæring i klasserommet og deres selvstendige læring utenfor klasserommet

- kunnskap om nyere forskning om undervisningsmetoder som for eksempel constructed dialogue og Reader’s Theatre for å utvikle elevenes muntlige ferdigheter

- kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter

- kunnskap om lesing som et steg i utviklingen av muntlige ferdigheter

- god forståelse av den nasjonale fagplanen i engelsk (LK20) og kan bruke den til å organisere språkopplæring

- kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

- inngående kunnskap om grunnleggende mønstre i det engelske språkets struktur

- kunnskap om engelskspråkets status i verden og i Norge

- kunnskap om flerspråklighet som ressurs i engelskundervisning

Ferdigheter

Studenten kan

- bruke målspråket muntlig i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng

- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn

- tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive leseferdigheter og produktive muntlige ferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy

- bruke skriftlige aktiviteter som utgangspunkt for muntlige aktiviteter og omvendt

- bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring

- tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

- bevisstgjøre elevene i valg av muntlige læringsstrategier

- arbeide selvstendig med problemstillinger i faget

- velge ut og tilrettelegge arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse

Studenten kan

- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv

- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

- vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Content

Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til utviklingen av grunnleggende ferdigheter, med vekt på muntlig engelsk. Dette inkluderer også kunnskap om vurdering av elevenes muntlige ferdigheter når det gjelder å lytte, tale og samtale. Det er satt fokus på utvikling av studentenes språkbevissthet og evne til å formidle faglig kunnskap i forskjellige typer tekst, både muntlige og digitale, med varierende grad av formalitet. Innsikt i flerspråklighet, tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon.

Emne 1 fokuserer på:

  • engelsk som verdensspråk og flerspråklighet
  • utvikling av elevenes muntlige ferdigheter
  • grunnleggende mønstre i fonetikk og grammatikk

Teaching and learning methods

The teaching and learning methods include lectures, self-study, skills training, Interteaching, flipped classroom, podcast, case studies and assignments in groups with or without feedback/supervision, and submission of written assignments. The multiple-choice test can be taken as many times as the student wants/needs to.

INTER1200 Communication with Children, Youth and their Families includes one common seminar day, digital learning resources and assignments related to interprofessional group work and self-study.

Course requirements

Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Gruppeoppgave relatert til flerspråklighet og engelskspråkets rolle i Norge (del A: skriftlig individuelt blogginnlegg på om lag 500 ord; del B: samskriving av formelt forslag til en norsk skoleledelse om måter å inkludere flerspråklighet i engelskundervisningen på skolen, om lag 1000 ord)
  • Individuell oppgave relatert til engelsk struktur fra lyd til tekstnivå (300-500 ord)
  • Individuell oppgave relatert til utvikling av elevenes muntlige ferdigheter ved bruk av praktisk-estetiske former, f.eks. constructed dialogue, Reader’s Theatre eller rollespill (del A: skriftlig essay relatert til muntlige ferdigheter, om lag 700 ord; del B: lydfil av framlegg i eget kollegium/erfaringsdeling, 5-7 min.; del C: kort refleksjonsnotat etter framlegg/ erfaringsdeling, om lag 500 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanens hoveddel.

Assessment

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 100% attendance in supervised group work in groups of six students
  • completed multiple-choice test by the given deadline
  • Individual written paper, up to 1,000 words. Feedback on content in accordance with specified criteria
  • Required coursework for INTER1200 Communication with Children and Adolescents: http://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatte på hjemmeeksamen.

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Admission requirements

Se programplanen.