Programplaner og emneplaner - Student
EMVE3500 HVAC and renewable energy (HVAC) Course description
- Course name in Norwegian
- VVS og fornybar energi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studenten et grunnlag for å kunne prosjektere varme-, ventilasjon- og sanitærinstallasjoner i boliger og yrkesbygg. Studenten skal lære å ta del i prosjektering, utførelse og kontroll av VVS-tekniske anlegg i bygg, slik at disse fungerer optimalt med hensyn på energibruk og inneklima.
Recommended preliminary courses
EMTS2200 Strømningsteknikk og EMTS2300 Varmetransport
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for VVS-tekniske installasjoner
- har kunnskap om energikilder og energiforsyning
- har kunnskap om energi- inneklimaberegninger
- har kunnskap om vannbårne oppvarmingssystemer
- har kunnskap om kjølesystemer
- har kunnskap ventilasjonsanlegg og ventilering av oppholdssoner
- har kunnskap om sanitærtekniske installasjoner innomhus
Ferdigheter
Studenten kan:
- velge energikilder/energiforsyning som tilfredsstiller myndighetskrav
- gjennomføre energi- og inneklimaberegninger med relevant programvare
- utarbeide kravspesifikasjon for oppvarmingssystemer
- prosjektere/dimensjonere energieffektive vannbårne oppvarmingsanlegg
- prosjektere/dimensjonere energieffektive kjølesystemer
- utarbeide kravspesifikasjon for ventilasjonssystemer
- prosjektere/dimensjonere energieffektive ventilasjonsanlegg, herunder aggregat og kanalnett
- prosjektere/dimensjonere ventilasjonsløsninger på rom nivå som gir akseptabelt inneklima med hensyn på temperatur, trekk, luftkvalitet og lyd
- prosjektere/dimensjonere sanitærtekniske installasjoner innomhus (vannforsyning og avløp)
- prosjektere/dimensjonere varmtvannsforsyningsanlegg
Generell kompetanse:
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive VVS-tekniske installasjoner
- arbeide i team for å gjennomføre et tverrfaglig prosjekt innen tidsfristen
- formidle designløsninger både muntlig, visuelt og skriftlig
Teaching and learning methods
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid. Studentene får utlevert ukentlige øvingsoppgaver.
Course requirements
Arbeidskrav i forbindelse med prosjektet:
- 4 milepælsmøter i gruppe
- 1 muntlig og visuell presentasjon i gruppe
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleie- og omsorgsteori
- kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
- kan gjøre rede for forhold som kan påvirke evnen til å dekke grunnleggende behov
- kan gjøre rede for relevante observasjoner knyttet til menneskets grunnleggende behov
- kan gjøre rede for sykepleieprosessen
- kan gjengi kunnskap om sentrale forskrifter og lovverk
- kan gjøre rede for menneskets behov for næringsstoffer, næringsstoffenes funksjoner, omsetning og betydning for helse og sykdom
- kan gjøre rede for ulike mikroorganismer, deres betydning for helse og sykdom
- kan gjøre rede for hvordan ivareta et hygienisk miljø
- kan gjøre rede for omsorg ved livets slutt
Ferdigheter
Studenten
- kan følge prinsipper for akademisk skriving
- kan utføre og begrunne relevante sykepleieprosedyrer
- kan anvende kunnskap fra anatomi, fysiologi og biokjemi som begrunnelse for sykepleieprosedyrer
- kan anvende sykepleieprosessen knyttet til ulike grunnleggende behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan engasjere seg i refleksjon over opplevelsen av å være pasient
- kan anerkjenne sentrale prinsipper for kommunikasjon og samhandling
- kan tar ansvar for egen læring og medansvar for medstudenters læring
- kan engasjere seg i refleksjon over egen kommunikasjon og væremåte
- kjenner til og reflekterer over etiske prinsipper og etiske problemstillinger i sykepleie
- kan anvende profesjonsetiske retningslinjer
Permitted exam materials and equipment
Eksamensdel 1) Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2) Alle
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Individuell oppgave knyttet til kommunikasjon og samhandling, ca. 1500 ord
- Deltakelse i 4 gruppesamlinger og 2 seminarer
- Skriftlig oppgave i gruppe (2-5 studenter) knyttet til sykepleieprosessen, ca. 1500 ord
- Introduksjonspraksis, ca. 4 dager
- Refleksjonsoppgave fra introduksjonspraksis, ca. 1000 ord
- En workshop i mikrobiologi og smittevern