Programplaner og emneplaner - Student
EMTS3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The bachelor's thesis is the concluding course in the engineering programme. The students choose the topic for their theses and the work is carried out in groups. It will give students training in carrying out a large project independently and in using relevant methodology tools, and will be organised so that the students are able to use knowledge and skills from several fields.
The bachelor's thesis can be linked to assignments at OsloMet or be written in cooperation with business and industry or other institutions. It must be grounded in real engineering questions that are relevant to the chosen programme option and it can be related to design or contractor operations, orto a research or development project.
The bachelor's thesis is based on knowledge acquired through all five previous semesters.
Required preliminary courses
Students must be registered in the third year of study and have completed at least 100 credits from the first and second years of study by 1 October before they can register for the bachelor's thesis.
All three-semester courses must be passed.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has good technical knowledge relating to energy and the environment
- knows about different ways of addressing technical energy and environmental challenges
- demonstrates engineering insight and an overall system perspective and different alternative solutions
- is familiar with available literature and ongoing research and development within the problem
- is capable of applying old and new knowledge to generate new knowledge and arrive at practical overall solutions
Skills
The student is capable of:
- carrying out an engineering task and addressing a practical or research question, in an independent and systematic manner
- defining a research question, the scope and goal of the project and planning progress
- mastering appropriate methods and tools
- using relevant academic theory and literature
- describing the thesis, analysing results and discussing them to arrive at a conclusion
- clearly communicating the objective of the thesis, findings and conclusion, both orally and in writing
General competence
The student:
- masters working in a team on planning and executing a project
- demonstrates independence and initiative, creativity and innovation
- assesses technological solutions in a life-cycle/environmental, social and financial context
- analyses and quality assures results and demonstrates an ability to reflect
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
- stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
- sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer
- drøfte numeriske metoder for å løse likninger
- løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger
Kunnskap
Dette krever at studenten kan
- regne ut eksakte deriverte og antideriverte ved å bruke analytiske metoder
- med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
- bruke den deriverte og deriverte av høyere orden til å løse optimaliseringsproblemer, problemer med koblede hastigheter og til å regne ut lineære tilnærminger og taylorpolynomer
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, buelengde og arbeid
- løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
- gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likninger
- finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
- løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
- regne med komplekse tall
Generell kompetanse
Studenten kan
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
- vurdere resultater fra numeriske beregninger og forstå grunnleggende numeriske algoritmer som bruker tilordning, for-løkker, if-tester, while-løkker og liknende og forklare sentrale begreper som iterasjon og konvergens
- gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger
Course requirements
Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir presentert. Noe av undervisningen vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.
Assessment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Tre individuelle innleveringer hvor bruk av programvare inngår.
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig eksamen på tre timer
Eksamensresultat kan påklages.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.