EPN-V2

EMTS3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

6 øvinger.

Required preliminary courses

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har gode fagkunnskaper innen energi- og miljøtekniske
  • har kunnskap om ulike måter å løse energi- og miljøtekniske utfordringer på
  • viser ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig systemperspektiv og ulike løsningsalternativer
  • har kunnskap om tilgengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling innen problemstillingen
  • kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre en ingeniøroppgave med en praktisk eller forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beherske egnede metoder og verktøy
  • benytte relevant faglig teori og litteratur
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon
  • formidle oppgave, funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten:

  • behersker å arbeide i team med planlegging og gjennomføring av prosjekt
  • viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurderer teknologiske løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
  • analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Teaching and learning methods

Prosjektarbeid i gruppe. Gruppene skal normalt bestå av tre studenter. Rent unntaksvis, når særskilte grunner tilsier det, kan bacheloroppgaven etter søknad gjennomføres av én enkelt student.

Prosjektarbeidet utgjør 500 timer per student, og ender ut i prosjektrapport og muntlig presentasjon. Tildeling av bacheloroppgaven skjer etter de retningslinjene som gjelder for fakultetet og studieprogrammet. Det vil være en prosess fra slutten av 4. semester fram til tildeling ved slutten av 5. semester der det gis informasjon om retningslinjer og det foregår utvelgelse av grupper og oppgaver. Det blir utnevnt en veileder ved studieprogrammet. Eventuell ekstern samarbeidspartner vil normalt også bidra med veiledning og oppfølging.

Det forventes at studentene planlegger og gjennomfører arbeidet på en selvstendig måte og fører timelister. Rapporten skal være skriftlig i henhold til fakultetets prosedyrer. Kildehenvisning må utføres på korrekt vis. Sammendrag (Abstract) skal skrives på engelsk. En digital versjon av bacheloroppgaven med alle vedlegg og underlag skal leveres til intern veileder.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 2 milepælsmøter á 1 time

Assessment

Vurdering av læringsutbyttet vil skje på grunnlag av gjennomføring og rapport, muntlig og visuell presentasjon, inkludert posterpresentasjon, i plenum samt muntlig, individuell eksaminering.

1) Rapport teller 70 %

2) Gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe samt muntlig, individuell eksaminering teller 30 %.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Permitted exam materials and equipment

Ingen ut over opptakskrav

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan

  • gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
  • gjøre rede for bygningers effekt- og energibehov og budsjetter ved bruk av NS 3031 og NS 12831
  • grunnlaget for energimerking av bygg
  • beskrive sammenhengen mellom bygning og ytre klima, uteklima, solstråling, vind, bygningsdesign, beliggenhet, varmetap og varmetilskudd m.m., beskrivetermisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
  • velge miljøriktige byggematerialer
  • beskrive menneskets optimale komforttilstand med hensyn til metabolisme og bekledning i et bygg
  • gjøre rede for betydning og tiltak om fuktig luft
  • redegjøre om forhold rundt renhold ved bygging og drift
  • gjøre rede for bakgrunn for legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
  • gjøre rede for årsaker for mikroorganismer som bakterier og muggsopp i forhold til inneklima
  • gjøre rede for sammenhengen mellom inneklima og sykdom og helse

Ferdigheter:

Studenten kan

  • utføre energimerking av bygg
  • utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
  • utføre spørreundersøkelser om inneklima og behandle dem statistisk
  • utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet samt termiske forhold og lysforhold
  • vurdere usikkerhet i målinger av inneklima og sammenlikne dem med myndighetskrav
  • vurdere materialbruken med hensyn inneklimakvalitet og miljøbelastning
  • strukturere en prosjektrapport og søke etter faglitteratur og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, spesielt med hensyn på muggsopp
  • bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
  • designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
  • bruke «Ørebro»-spørreskjema samt bearbeide og tolke resultat

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • vurdere en bygnings energibruk
  • planlegge og utføre en inneklimaanalyse i en bygning og presentere resultatet skriftlig og muntlig
  • designe våtrom

Examiners

Forelesninger, øvinger, laboratorie- og prosjektarbeid