EPN-V2

EMTS2600 Indoor climate and measurement technology Course description

Course name in Norwegian
Inneklima og måleteknikk
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
  • Introduction

    Through this course, the student will acquire basic knowledge about indoor climate in buildings. They must be able to assess the indoor climate quality in a building and propose measures to achieve a good indoor climate. They will also learn principles for measurement theory, through lectures and practical measurement of indoor climate parameters, as well as measurement in ventilation systems.

  • Recommended preliminary courses

    Studentene skal gjennom studiet utvikle sin evne til å søke, vurdere, behandle og formidle informasjon. Studentene skal tilegne seg praktiske og teoretiske kunnskaper og ferdigheter, som gjør dem kompetente til å arbeide profesjonelt med informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innen offentlig og privat sektor.

    Kunnskaper

    Kandidaten har

    • grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
    • grunnleggende teoretisk kunnskap om informasjon og kommunikasjon
    • grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde på ulike plattformer og i ulike formater

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • skape, presentere og formidle kreativt på ulike plattformer og i ulike tekst-, lyd- og bildemedier, så vel som i muntlig form for ulike målgrupper
    • analysere og vurdere ulike medietekster og samspillet med andre medietekster
    • arbeide reflektert med språklig kommunikasjon og være bevisst på språklig påvirkning
    • arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt plan

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • inngå profesjonelt i ulike funksjoner med informasjon, kommunikasjon og medieproduksjon innenfor offentlig og privat virksomhet
    • reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
    • arbeide med entreprenørskap og innovasjon innen fagfeltet
  • Required preliminary courses

    None beyond admission requirements, but an advantage of basic knowledge in chemistry and physics

  • Learning outcomes

    After completing this course, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student can

    • understand basic measurement theory
    • know different types of epidemiological surveys
    • account for the authorities' requirements, regulations, rules and industry standards for indoor climate
    • describe the thermal, atmospheric, acoustic, actinic and mechanical environment in indoor climates
    • know the connection between temperature, air movement, metabolism, clothing and human comfort in a building
    • understand the importance of moist air in indoor climates
    • understand basic mass balances for air volumes and pollutants in buildings
    • give an account of indoor climate conditions that affect the growth of health-damaging microorganisms
    • understand the background for choosing environmentally sound building materials
    • understand conditions surrounding cleaning during construction and operation
    • account for the risk of Legionella growth in hot water systems and cooling towers

    Skills

    The student can

    • assess uncertainty in all types of measurements of indoor climate parameters and set up an uncertainty budget
    • make surveys about indoor climate using the "Ørebro form" and interpret the results.
    • carry out measurements of indoor climate parameters such as air exchange, air quality, thermal, acoustic and actinic conditions including radon and compare them with official requirements
    • use Molliere diagrams to calculate dew point and other thermodynamic data for moist air
    • calculate required air volumes based on mass balances based on pollution sources and heating/cooling needs.
    • use software for indoor climate simulationsassess the use of materials with regard to indoor climate quality and environmental impactcarry out a microbiological analysis of a building, with regard to molds and bacteria
    • design for optimal maintenance to avoid Legionella growth in hot water systems and cooling towers

    General competence

    The student can

    • plan and carry out indoor climate analyses
    • assess and present the results of an indoor climate survey in writing and orally
  • Teaching and learning methods

    Lectures, exercises, laboratory and groupwork.

  • Course requirements

    The following work requirements are mandatory and must be approved to sit for the exam:

    • 5 laboratory assignments in a group
    • 4 written exercises of 2-3 printed pages

    The purpose of the work requirement is to provide students with an academic basis for written examinations.

  • Assessment

    The exam consist of two parts:

    1) Project assignment in groups, counts 30 %. Possibility of individual grading.

    2) Individual written exam under supervision of 3 hours that counts 70 %

    In the event of a new and postponed individual written examination, an oral examination form can be used. Exam results cannot then be appealed.

  • Permitted exam materials and equipment

    All written and printed aid allowed at the project

    All written and printed aid allowed and calculator, under the written exam.

  • Grading scale

    Medier, informasjons- og kommunikasjonsteknologi utgjør vesentlige kulturelle, sosiale og politiske ressurser i samfunnet og er viktige rammer for utøvelse av mange ulike profesjons- og yrkesfunksjoner.

    Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon er et flerfaglig studium som omfatter teoretiske, analytiske og praktisk-estetiske tilnærmingsmåter til emnet medier og kommunikasjon. Studiet gir både en allmenn og en spesifisert innføring i kulturelle, sosiale og politiske aspekter ved nye og tradisjonelle medieuttrykk, der det legges vekt på at studentene tilegner seg kunnskaper om og evne til refleksjon over ulike mediers egenart, bruk og samfunnsbetydning. Videre skal studentene utvikle kompetanse i å skape, presentere og formidle på ulike plattformer med ulike kombinasjoner av tekst-, lyd- og bildemedier. Det legges gjennom studieløpet fortløpende vekt på kreativitet, innovasjon og nyskapning. Studiet bygger både på humanistiske og samfunnsvitenskapelige tilnærmingsmåter.

    Studiet kvalifiserer for arbeid innen grafisk mediedesign og web, programproduksjon eller informasjons- og kommunikasjonsarbeid. Studiet gir - med praktisk-pedagogisk utdanning i tillegg - undervisningskompetanse som faglærer i mediefag i grunnskole og videregående skole. Studiet kan kvalifisere for videre studier på masternivå. Se informasjon fra det enkelte studiested for informasjon om opptakskrav.

    Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Fullført og bestått studium gir graden bachelor i medier og kommunikasjon , jf. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor of Media and Communication .

  • Examiners

    Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innenfor offentlig og privat sektor.

  • Course contact person

    For å bli tatt opp til det treårige bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

    Enkeltemneopptak

    De valgfrie emnene i femte semester kan tilbys eksterne deltakere dersom det er ledige plasser. Opptakskrav for eksterne deltakere er generell studiekompetanse og studier på universitets-/høgskolenivå tilsvarende minimum 60 studiepoeng.