EPN-V2

EMTS2600 Indoor climate and measurement technology Course description

Course name in Norwegian
Inneklima og måleteknikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Through this course, the student will acquire basic knowledge about indoor climate in buildings. They must be able to assess the indoor climate quality in a building and propose measures to achieve a good indoor climate. They will also learn principles for measurement theory, through lectures and practical measurement of indoor climate parameters, as well as measurement in ventilation systems.

Recommended preliminary courses

Gradert skala A-F.

Required preliminary courses

None beyond admission requirements, but an advantage of basic knowledge in chemistry and physics

Learning outcomes

After completing this course, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can

• basic measurement theory

• account for surveys

• basic reaction kinetics and mass balances

• give an account of the authorities' requirements, regulations, rules and industry standards for indoor climate

• describe the thermal, atmospheric, acoustic, actinic, and mechanical environment in indoor climates

• describe the person's optimal state of comfort in terms of temperature, metabolism and clothing in a building

• understand the relationship between humid air and temperature and the importance of humid air in indoor climates

• give an account of indoor climate conditions that affect the growth of microorganisms

• understand the background for choosing environmentally friendly building materials

• explain conditions regarding cleaning during construction and operation

• account for the risk of legionella growth in hot water systems and cooling towers

• explain the connection between indoor climate and disease and health

• understand how a wet room should be designed

 

Skills

The student can

• assess uncertainty in all types of measurements of indoor climate parameters and set up an uncertainty budget

• handle surveys on indoor climate using the "Ear Brochure Form" and interpret the results.

• calculate required air volumes based on mass balances and reaction kinetics

• perform measurements of indoor climate parameters such as air exchange, air quality, thermal, acoustic and actinic conditions including radon and compare them with government requirements

• assess the use of materials with regard to indoor climate quality and environmental impact

• perform a microbiological analysis of a building, especially with regard to molds

• use Mollier diagram to calculate dew point and other thermodynamic data for humid air

• use software for indoor climate simulations

• design for optimal maintenance to avoid Legionella growth in hot water systems and cooling towers

• design wet rooms

 

General competence

The student can

• plan and perform indoor climate analyzes

• evaluate and present the results of an indoor climate survey in writing and orally

Teaching and learning methods

Lectures, exercises, laboratory and groupwork.

Course requirements

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen bilde og visuelle uttrykk slik det kommer til uttrykk i gjeldende læreplaner i grunnopplæringen. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer. Bilde og visuelle uttrykk belyses i en historisk og nåtidig kontekst og relateres til nasjonale og internasjonale tendenser. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, utdanningens praksisopplæring og i utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer, relevant for arbeid med bilde og visuelle uttrykk.
  • kan anvende kunnskap om visuelle virkemidler i analyser av eget og andres arbeid.
  • har kunnskap om og kan identifisere hvordan bilde og visuelt uttrykk har blitt brukt for å formidle historier, ideer og ulike budskap, både historisk og i nåtid.
  • har kunnskap om læreplaner og kan vurdere bilde og visuelle uttrykk som del av skolefagenes innhold.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan vise praktisk håndlag i arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer.
  • Kan eksperimentere med ulike uttrykk og relatere eget arbeid til fagteori og historiske eller samtidige tendenser.
  • Kan analysere, dokumentere og reflektere over egen utøvende prosess.
  • Kan reflektere over og diskutere etiske problemstillinger i arbeid med bilde og visuelle uttrykk i undervisningssammenheng.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan anvende faglig og fagdidaktisk innsikt i drøfting av visuell kultur.
  • kan kommunisere omkring sentrale faglige problemstillinger og forskning innen fagområdet.
  • Kan identifisere etiske aspekter knyttet til formidling og produksjon av kunstneriske uttrykk.

Permitted exam materials and equipment

I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid og teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Grading scale

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  • Analyse av et verk fra en selvvalgt tidsperiode presentert muntlig for underviser og medstudenter.;Presentasjonen skal inkludere fagdidaktisk refleksjon. Presentasjonen av analyses utføres i grupper på 3-5 studenter.;

Examiners

Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt.;

1. Praktisk skapende arbeid

Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser og utprøvninger som vedlegg.

2. Skriftlig oppgave

Skriftlig refleksjon der inspirasjonsgrunnlag, fagteori og fagdidaktikk inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.;

Course contact person

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.